REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Refundacja zakupu okularów - skutki podatkowe

Aneta Górniak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Coraz więcej firm zmuszonych jest do zakupu okularów korekcyjnych dla swoich pracowników. W wyniku wątpliwości związanych z częściową refundacją szkieł korekcyjnych przez pracodawcę, specjaliści postulują do Ministerstwa Finansów o wydanie interpretacji ogólnej dotyczącej VAT-u naliczanego od okularów dla pracownika.


Jak pracownik może się starać o dopłatę do szkieł korekcyjnych?


Pracownik, który chce nabyć szkła korekcyjne i uzyskać całkowity lub częściowy zwrot kosztów, powinien udać się na badanie okulistyczne w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej. Jeśli lekarz wypisze receptę na okulary, pracownik przy ich zakupie powinien wziąć fakturę VAT na  pracodawcę.

Autopromocja

Pracodawca, zgodnie ze wcześniejszymi ustaleniami, zwraca pracownikowi całość lub część kosztów zgodnie z wystawioną fakturą VAT. Według przepisów BHP, pracodawca ma obowiązek zrefundować szkła korekcyjne pracownikom, którzy są zatrudnieni na stanowiskach z monitorami ekranowymi.


Proporcjonalne obniżenie podatku VAT


Faktura wystawiona na pracownika, nie uprawnia pracodawcy do odliczenia z niej VAT-u. Jeśli faktura wystawiona jest na pracodawcę, sytuacja przedstawia się inaczej. W przypadkach gdy pracodawca zwraca cały koszt zakupu okularów, wówczas ma on prawo do obniżenia podatku należnego o wysokość kwoty podatku naliczonego.

Opodatkowania VAT czynności okazjonalnych

Czy stypendia dla młodych naukowców są zwolnione z PIT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wątpliwości w interpretacji przepisów pojawiają się, jeśli pracodawca pokrywa jedynie część kosztów. Według Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi (interpretacja indywidualna z dnia 28.03.2012, sygn. IPTPP1/443-3/12-4/MW) pracodawca ma prawo odliczyć podatek naliczony z faktur dotyczących zakupu okularów korekcyjnych dla pracowników w wysokości, w jakiej faktycznie pokrył wyżej wymienione wydatki. Czyli zgodnie z ustawą zawartą w Dzienniku Ustaw z 2011 roku nr 177 poz. 1054, VAT można odliczyć w kwocie, jaka proporcjonalnie przypada na kwotę obciążającą pracodawcę.


Przekazanie okularów przez pracodawcę


Inaczej przepisy interpretuje Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu (interpretacja indywidualna z dnia 03.01.2013, sygn. ILPP2/443-1016/12-2/MN.). Według jego oceny w takiej sytuacji to pracodawca jest dostawcą okularów. Jeżeli pracownik jest zmuszony do poniesienia części kosztów, takie przekazanie uznaje się za czynność odpłatną. Tak więc przekazanie okularów korekcyjnych pracownikowi stanowić będzie, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy (Dz. U. Nr 148, poz. 973) czynność podlegającą opodatkowaniu na zasadach ogólnych według stawek obowiązujących dla danego towaru.

Kary porządkowe - co powinien wiedzieć pracownik i pracodawca?

 

Jeśli pracodawca obciąży pracowników częścią kosztów zakupu okularów korekcyjnych, kwota ta stanowić będzie kwotę należną z tytułu sprzedaży okularów. Wówczas jako podstawę opodatkowania należy przyjąć kwotę, która nie podlega refundacji pracownikowi przez pracodawcę, czyli stanowiącą różnicę pomiędzy kosztem zakupu okularów korekcyjnych a kwotą refundowaną, pomniejszoną o kwotę podatku należnego.

Podsumowując, firma jest zobligowana do naliczania podatku VAT od czynności dostawy okularów korekcyjnych, jednak podstawę opodatkowania stanowić będzie kwota jaką poniósł sam pracownik ponad ustalony limit. Oznacza to, że pracodawca jest zobowiązany do udokumentowania tej czynności za pomocą faktury VAT, nie jest natomiast zobowiązany do wystawiania faktur wewnętrznych.


Wątpliwości przy obu rozwiązaniach


Według specjalistów, taki schemat powoduje, że zakup okularów traktowany jest jako dwie odrębne czynności: między salonem optycznym a pracodawcą oraz między pracodawcą a pracownikiem. Taki sposób rozliczania stosuje się, gdy to pracodawca najpierw płaci za towar, a później pracownik zwraca mu nierefundowaną część. Jednak w przypadku zakupu okularów najczęściej pracownik płaci całą sumę, a potem otrzymuje częściowy zwrot poniesionych kosztów.

Uważa się także, że pierwsze rozwiązanie, czyli odliczanie podatku VAT proporcjonalnie do poniesionych kosztów, także nie jest postępowaniem prawidłowym. Odliczenia podatku naliczonego nie można uzależniać od sposobu lub źródła sfinansowania wydatku.

W związku z wątpliwościami dotyczącymi opodatkowania zakupu okularów dla pracownika, ministerstwo finansów powinno wydać interpretację ogólną spornych przepisów. Obecnie resort analizuje sprawę.

Zapraszamy na forum o podatku PIT i podatku VAT

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych

    Po koniec 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że podmioty osiągające przychody z zysków kapitałowych również mogą odliczać koszty wspierania sportu, edukacji i kultury, na podstawie art. 18ee, niezależnie od tego czy koszty te zostaną przyporządkowane do przychodów z zysków kapitałowych czy pozostałych przychodów.

    Rozrachunki w księgowości wsparte sztuczną inteligencją. Nadchodzi nowe

    Czy sztuczna inteligencja może wspomóc księgowym w rozrachunkach? Dzięki wykorzystaniu mechanizmów sztucznej inteligencji programy księgowe pozwalają na dużą automatyzację procesów w tym zakresie.

    Jak rozpoznać pellet dobrej jakości? Jak sprawdzić samemu?

    Jakość pelletu jest kluczowym czynnikiem decydującym o jego efektywności i bezpieczeństwie użytkowania. Niezależnie od tego, czy wykorzystujemy go do ogrzewania domu, czy jako surowiec w przemyśle, istnieją cechy, na które warto zwrócić uwagę, aby mieć pewność, że wybieramy produkt najwyższej jakości.

    Składki ZUS wspólników spółki z o.o. (jednoosobowej i wieloosobowej). Kto i kiedy nie zapłaci składek?

    Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych różnicują pozycję wspólników spółki z o.o. w zakresie podlegania ubezpieczeniom społecznym i ubezpieczeniu zdrowotnemu w zależności od tego, czy spółka jest jednoosobowa czy wieloosobowa.

    Zmienia się odpowiedzialność związana z klasyfikacją towarów. Przewoźnicy mogą zapłacić mandat karny

    Znajomość prawidłowej klasyfikacji towarów to podstawa właściwego zgłoszenia celnego w procedurach celnych wywozowych i przywozowych, a także przy określaniu stawki cła i podatku VAT w sprzedaży wewnątrz UE. Wprowadzany właśnie w życie unijny Import Control System 2 nakłada na przewoźników nowe obowiązki. – Firmy transportowe biorą pełną odpowiedzialność za towar wprowadzany na obszar Unii Europejskiej. Muszą posiadać wszystkie dane na temat stron transakcji i HS kodów towarów – wyjaśnia Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

    Oszczędności Polaków 2024. Na rachunkach bankowych jest 1 223,46 mld zł

    Gospodarstwa domowe w Polsce w końcu lutego 2024 roku dysponowały na rachunkach bankowych środkami w wysokości 1 223,46 mld zł. Były one o 15,20 mld i 1,26% wyższe niż miesiąc wcześniej i o 120,54 mld zł tj. 10,9% większe niż przed rokiem (w styczniu roczna dynamika tych depozytów wynosiła 11,3%).

    Podmiot uprawniony do zatwierdzania czynności zarządu fundacji rodzinnej w organizacji. Co wynika z przepisów ustawy?

    Podmiot zatwierdzający czynności zarządu jest nową instytucją, która po raz pierwszy pojawiła się w polskim systemie prawnym w Ustawie o fundacji rodzinnej. Uprawnienie do zatwierdzania czynności obejmuje okres, gdy fundacja rodzinna posiada status fundacji rodzinnej w organizacji, to jest okres od momentu zawiązania fundacji rodzinnej (odpowiednio: złożenia oświadczenia o ustanowieniu fundacji rodzinnej stanowiącego akt założycielski fundacji, albo otwarcia spadku po spadkodawcy, który ustanowił fundację rodzinną w treści testamentu). Poniższy artykuł ma na celu przybliżenie sposobu funkcjonowania tego podmiotu.

    Wynajmujesz magazyn lub halę produkcyjną? Czy wiesz, że możesz uzyskać zwolnienie z podatku dochodowego?

    Przedsiębiorca nie musi być właścicielem nieruchomości, żeby skorzystać ze wsparcia w ramach Polskiej Strefy Inwestycji. Znaczna część działalności prowadzonej w wynajmowanych halach produkcyjnych i magazynowych kwalifikuje się do zwolnień od podatku. Jak to więc możliwe, że wielu najemców nie korzysta z ulg podatkowych, chociaż mogliby?

    REKLAMA