| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > TEMAT DNIA > Kiedy nieodpłatne przekazanie towarów i próbek podlega VAT

Kiedy nieodpłatne przekazanie towarów i próbek podlega VAT

Firma produkcyjna w celu zagwarantowania możliwości zapoznania się ze swoimi produktami szerszemu gronu odbiorców zamierza dokonywać nieodpłatnego przekazania towarów, w tym próbek. Planuje ponadto przekazanie katalogów ze szczegółowym opisem swoich produktów. Jakie obowiązki w związku z tymi czynnościami ciążą na spółce w zakresie VAT?


Nieodpłatne przekazanie towarów i próbek a VAT


RADA

Nieodpłatne przekazanie towarów podlega opodatkowaniu VAT, jeżeli służy prowadzonej działalności gospodarczej, a podatnikowi przy nabyciu tych towarów przysługiwało prawo do odliczenia tego podatku. Jeżeli spełnione zostaną przesłanki uznania przekazywanych produktów za próbki, nie będzie konieczności opodatkowania przekazania podatkiem VAT. Nieodpłatne przekazanie materiałów reklamowych i informacyjnych nie podlega opodatkowaniu, gdy ma charakter informacyjny.


UZASADNIENIE

Od 1 kwietnia 2013 r. zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podlega także przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

• przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

• wszelkie inne darowizny.

Nieodpłatne przekazanie towarów z logo opodatkowane VAT po 1 kwietnia 2013 r.

Przy czym zasady te dotyczą nieodpłatnego przekazania, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.


Materiały reklamowe o wartości powyżej 10 zł


Z przepisów wykreślono konieczność opodatkowania nieodpłatnego przekazania materiałów reklamowych. Oznacza to, że przekazanie materiałów reklamowych o wartości jednostkowej powyżej 10 zł traktowane jest jako przekazanie towarów, gdyż nie może zostać potraktowane jako prezent o małej wartości.

W związku z tym, gdy wartość nieodpłatnie przekazywanego towaru, przy nabyciu którego podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia VAT, przekracza 10 zł, podatnik może:

• opodatkować nieodpłatne przekazanie towaru (ewidencja nie jest wymagana, jeśli cena nabycia netto przekazanego towaru nie przekracza 10 zł) bądź

• wykazać przekazanie w ewidencji osób obdarowanych i w sytuacji gdy w ciągu roku tej samej osobie przekaże nieodpłatnie inne towary, a łączna ich wartość:

- nie przekroczy 100 zł - nie ma obowiązku opodatkowania,

- przekroczy 100 zł - wystąpi obowiązek opodatkowania nieodpłatnego przekazania towaru.

Kiedy odliczyć VAT z faktury wystawionej z góry za jeden rok

Zobacz dział serwisu VAT 2014

Nieodpłatne przekazanie materiałów informacyjnych wywołuje wiele wątpliwości, ponieważ nie zawsze mamy do czynienia z przekazaniem materiałów reklamowych kwalifikowanych jako towary. Pogląd wyrażony przez Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 28 lipca 2011 r. (sygn. akt I FSK 1201/10) wciąż zachowuje aktualność. W wyroku tym czytamy:

Jak słusznie bowiem wskazał Sąd pierwszej instancji, ulotka reklamowa może być uznana dla potrzeb ustawy o VAT za towar opodatkowany, w sytuacji gdy zostanie ona zbyta przez wytwarzający ulotki podmiot nabywającemu je kontrahentowi, który następnie przekaże je anonimowym potencjalnym klientom. Natomiast Wojewódzki Sąd Administracyjny słusznie odróżnił taką sytuację od sytuacji zaistniałej w rozpatrywanej sprawie, kiedy to nieodpłatne przekazanie było sposobem na poinformowanie potencjalnych klientów o produktach przedstawionych w ulotkach. W takiej zatem sytuacji ulotki reklamowe nie mogą być uznane za towar w rozumieniu ustawy o VAT. Podatek od towarów i usług jest podatkiem od konsumpcji, zaś w stanie faktycznym sprawy ulotki reklamowe nie miały wartości konsumpcyjnej.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Euro-Tax.pl Zwrot Podatku S.A.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »