REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta VAT naliczonego po zakończeniu działalności gospodarczej

Tomasz Olejarz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy, będący podatnikami VAT mają wątpliwości dotyczące rozliczenia VAT w momencie zakończenia (likwidacji) działalności gospodarczej. W szczególności chodzi o możliwość korekty wcześniej złożonych deklaracji VAT-7 i odzyskania VAT naliczonego.


Zakończenie działalności - rozliczenie VAT i korekta deklaracji


Do końca marca 2013 r. prowadziłem działalność gospodarczą jako osoba fizyczna. Z dniem 31 marca 2013 r. zlikwidowałem tę działalność, sporządziłem spis z natury i złożyłem druk VAT-Z. Obecnie, porządkując dokumenty, odnalazłem jeszcze dwie faktury, które wpłynęły do mojej firmy 29 marca 2013 r. Przez przeoczenie nie zostały ujęte w rejestrze zakupów ani w deklaracji VAT-7. Czy mimo zakończenia działalności gospodarczej oraz wykreślenia mnie z rejestru podatników VAT czynnych mógłbym złożyć korektę deklaracji VAT-7 za marzec 2013 r. i powiększyć kwotę podatku naliczonego? Jeżeli jest to możliwe, to czy taką korektę powinienem złożyć standardowo na druku deklaracji VAT-7, czy może po zakończeniu działalności odbywa się to w innej formie?

Autopromocja

W deklaracji VAT-7 za marzec 2013 r. wykazałem kwotę nadwyżki podatku naliczonego nad należnym do zwrotu na rachunek bankowy. Zwrot ten już otrzymałem. Ewentualna korekta deklaracji spowoduje zatem powiększenie wykazanej wcześniej nadwyżki. Jak wnioskować o zwrot tej dodatkowej kwoty z urzędu skarbowego?


RADA

Ma Pan prawo złożyć korektę deklaracji VAT-7 za marzec 2013 r. i wykazać w niej nieujęte wcześniej kwoty podatku naliczonego. Zakończenie działalności gospodarczej przez osobę fizyczną i wykreślenie z ewidencji podatników VAT czynnych nie wyklucza prawa do dokonania korekt deklaracji VAT za okresy, w których działalność ta była prowadzona. Jeżeli konsekwencją sporządzonej korekty będzie powiększenie kwoty nadwyżki podatku naliczonego nad należnym do zwrotu na rachunek bankowy, urząd skarbowy dokona zwrotu różnicy nadwyżki wynikającej z tej korekty. Szczegóły w uzasadnieniu.


UZASADNIENIE

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kwestię korygowania wartości podatku naliczonego reguluje art. 86 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług. Według wskazanego przepisu, jeżeli podatnik nie obniżył kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ustawowo określonych terminach, może to zrobić przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu pięciu lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego. W Pana przypadku okres, w którym można dokonać korekty, jeszcze nie upłynął.

Uprawnienie do korygowania deklaracji podatkowych wynika natomiast z przepisów art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej, który prawo do korekty uprzednio złożonej deklaracji przyznaje podatnikom, płatnikom i inkasentom.

Korekta deklaracji VAT-7 dokonywana po zakończeniu działalności gospodarczej w praktyce nie różni się od standardowych korekt deklaracji. Technicznie korekta będzie polegała na ponownym wypełnieniu druku deklaracji z zaznaczeniem, że jest to deklaracja korygująca.

Należy podkreślić, że według art. 81 § 2 Ordynacji podatkowej do deklaracji korygującej należy każdorazowo dołączać pisemne wyjaśnienie przyczyn korekty. Jest to warunek niezbędny dla prawidłowego złożenia korekty. Wyjaśnienie może Pan złożyć na gotowym formularzu ORD-ZU „Uzasadnienie przyczyn korekty deklaracji”. Formularz ten nie stanowi wprawdzie wzoru urzędowego określonego w drodze rozporządzenia, ale jest obecnie powszechnie stosowany.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Podróż służbowa przedsiębiorcy - jak rozliczyć?

W praktyce podawano niekiedy w wątpliwość prawo do składania korekt deklaracji po zakończeniu działalności gospodarczej. Twierdzono, że osoba występująca jako podmiot niemający już statusu podatnika VAT nie ma prawa do korygowania złożonych wcześniej deklaracji podatkowych. Stanowiska tego nie można jednak zaakceptować i uznać za prawidłowe. Korekta deklaracji składana jest bowiem za okres, w którym dany podmiot posiadał status czynnego podatnika podatku od towarów i usług i ten właśnie status powinien być brany pod uwagę.

 

Problematyka korekt deklaracji VAT składanych po zakończeniu działalności gospodarczej była kilkakrotnie przedmiotem sporów, które rozstrzygały sądy administracyjne. W wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 4 listopada 2009 r. (sygn. akt III SA/Wa 852/09) wskazywano, że:

(...) nie może być uznany za słuszny i zgodny z obowiązującym prawem pogląd Ministra Finansów zawarty w zaskarżonej interpretacji, co do braku możliwości dokonania korekty deklaracji podatkowej VAT-7, przez podmiot, którego działalność gospodarcza została wyrejestrowana, w związku z czym występuje jako osoba niemająca statusu podatnika. Rację należy bowiem przyznać stronie skarżącej, że przy składaniu korekty deklaracji podatkowej VAT-7, w rozumieniu art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej, w której uzewnętrznia się samoobliczenie podatku, należy podmiotowi, który ją składa, przypisać taki status, jaki miał on w okresie, którego dotyczy korekta deklaracji. Skoro bowiem organ podatkowy ma możliwość wszczęcia wobec podmiotu - osoby fizycznej niebędącej już podatnikiem VAT, kontroli podatkowej i postępowania podatkowego, w wyniku czego może skutecznie, przed upływem terminu przedawnienia, doprowadzić do określenia kwoty podatku VAT w prawidłowej wysokości, a tym samym żądać od podatnika prawidłowego wykonania obowiązku podatkowego, to tym samym również podmiot - osoba fizyczna niebędąca już podatnikiem VAT - może złożyć korektę deklaracji podatkowej VAT-7, na mocy art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej.

Jeżeli konsekwencją złożonej korekty deklaracji VAT-7 będzie zwiększenie kwoty nadwyżki podatku naliczonego nad należnym do zwrotu na rachunek bankowy, urząd skarbowy powinien dokonać zwrotu różnicy między obecnie wykazaną kwotą nadwyżki a kwotą wynikającą z uprzedniej deklaracji.

Podstawą zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym na rachunek bankowy będą przepisy art. 14 ust. 9a ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z tymi regulacjami osobom fizycznym zaprzestającym wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, obowiązanym do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego, oraz osobom, które w dniu rozwiązania były wspólnikami rozwiązanych spółek cywilnych lub handlowych niemających osobowości prawnej, przysługuje prawo zwrotu różnicy podatku wykazanego w deklaracji podatkowej za okres, w którym odpowiednio te osoby lub spółki były podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni.

Zwrot różnicy podatku będzie wówczas dokonywany w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia (art. 14 ust. 9d ustawy). W Pana przypadku będzie to termin 60 dni od dnia złożenia korekty deklaracji VAT-7 za marzec 2013 r.


PODSTAWA PRAWNA:

• art. 14 ust. 9a i 9d, art. 86 ust. 13 oraz art. 87 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 35

• art. 81 § 1 i 2 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2012 r. poz. 749; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 35

Tomasz Olejarz

praktyk, autor licznych publikacji z zakresu podatku od towarów i usług

 

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga na złe długi w VAT w 2024 r. Czy może z niej skorzystać podatnik stosujący metodę kasową?

Podatnik prowadzi przedsiębiorstwo rzemieślnicze, ma status małego podatnika i rozlicza VAT według metody kasowej. Czy w takiej sytuacji mały podatnik rozliczający VAT metodą kasową może skorzystać z ulgi na złe długi, gdy ma nieopłacone faktury?

11,532 mln uncji złota w skarbcu NBP. Ich wartość rośnie

W marcu 2024 r. wartość złota w posiadaniu Narodowego Banku Polskiego wzrosła o ponad 8,5 mld zł, choć same zasoby złota pozostały niezmienione w stosunku do lutego. Tak wynika z opublikowanych 19 kwietnia 2024 r. danych NBP o płynnych aktywach i pasywach w walutach obcych.

MF: awaria na e-Urząd Skarbowy. Twój e-PIT działa poprawnie ale trzeba się logować przez epit.podatki.gov.pl

W dniu 19 kwietnia 2024 r. w godzinach przedpołudniowych nastąpiła przerwa w działaniu witryny urzadskarbowy.gov.pl, spowodowana najprawdopodobniej jakąś awarią. Ministerstwo Finansów poinformowało, że usługa Twój e-PIT działa poprawnie tylko, że trzeba się logować wchodząc z linka epit.podatki.gov.pl.

MF przygotowało ustawę o obowiązkowym raportowaniu ESG, implementującą dyrektywę UE

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy implementujący dyrektywę UE o obowiązkowym raportowaniu ESG. MF szacuje, że koszty dla przedsiębiorstw objętych obowiązkiem raportowania w ciągu 10 lat wyniosą 8,7 mld zł.

Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

REKLAMA