| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > TEMAT DNIA > Reklamacja w księgach rachunkowych

Reklamacja w księgach rachunkowych

Od 1 stycznia 2014 r. mamy do czynienia z nowymi przepisami w zakresie trybu i warunków wystawiania faktur korygujących. Zmianie uległy również wymogi związane ze sprzedażą ewidencjonowaną przy użyciu kasy fiskalnej. Co oznaczają te zmiany pod względem ewidencji zdarzeń związanych z reklamacją w księgach sprzedawcy i nabywcy?

 

 


Polecamy:
Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014 r.

 


Ewidencja księgowa zdarzeń związanych z reklamacją


Reklamacja jest zgłoszeniem przez nabywcę towaru do dostawcy, producenta, wykonawcy usługi lub towaru skargi zazwyczaj na złą jakość nabytego towaru lub wykonanej usługi, ale również m.in. na nieprawidłowość żądanej przez sprzedającego kwoty. Reklamacja często wiąże się z koniecznością wymiany towaru lub jego naprawy na koszt sprzedającego i jest dokonywana z wykorzystaniem instytucji rękojmi lub gwarancji, opisanych w Kodeksie cywilnym lub ustawie o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego. Nie wdając się w rozważania dotyczące różnic między gwarancją a rękojmią, należy stwierdzić, że ostatecznie towar może zostać zwrócony, wymieniony, sprzedany po obniżonej cenie lub może podlegać naprawie. Każde z tych zdarzeń wymaga różnego ujęcia w księgach rachunkowych sprzedawcy, a gdy nabywcą jest przedsiębiorca, również w księgach rachunkowych nabywcy.

Niskocenne środki trwałe - zasady ewidencji


Zwrot towaru


W przypadku uznania reklamacji przez sprzedawcę i zwrotu towaru sprzedawca powinien wystawić fakturę korygującą sprzedaż. Tryb i warunki wystawiania faktur korygujących regulują od stycznia 2014 r. przepisy ustawy o VAT. Został w niej zachowany dotychczasowy wymóg posiadania potwierdzonej przez nabywcę faktury korygującej. Obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się bowiem pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.


Platforma Księgowych i Kadrowych INFORFK
poleca artykuł: "Ewidencja księgowa zdarzeń związanych z reklamacją w księgach sprzedawcy i nabywcy" >>


Z artykułu dowiesz się m.in., jak ewidencjonować w księgach rachunkowych dostawcy i nabywcy zdarzenia związane z reklamacją, takie jak:

- zwrot towaru

- wymiana towaru

- naprawa towaru przez sprzedawcę

- obniżenie ceny w wyniku uznania reklamacji

Jak wykazać zakup kasy fiskalnej w ewidencji księgowej

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Paweł Zemła

Dyrektor ds. rozwoju Equity Investments S.A. Ekspert w dziedzinie usług profesjonalnych i outsourcingu.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »