REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydanie towarów podczas akcji marketingowych a VAT

Urszula Płusa – Szpadzik
doradca podatkowy; Magdalena Jaworska
doradca podatkowy
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wydanie nagród w ramach akcji marketingowej powinno być opodatkowane VAT, jako dostawa towarów dokonana na rzecz konsumenta – konsekwencje wyroku NSA (sygn. I FSK 474/13) z dnia 7 lutego 2014 r.

Polecamy: Kalkulator VAT

Autopromocja


Wydany wyrok wpisuje się w najnowszą tendencję orzeczniczą, zgodnie z którą dla celów VAT należy rozdzielać złożoną usługę marketingową, której elementem jest wydanie towarów na świadczenie usług oraz dostawę towarów.


Czego dotyczył spór


W tej konkretnej sprawie chodziło o podmiot, który w ramach prowadzonej działalności świadczył usługi marketingowe (prowadził akcje w postaci loterii promocyjnych, konkursów lub sprzedaży premiowych) na rzecz swoich kontrahentów. W tym celu nabywał towary, które miały być nagrodami przekazywanymi podmiotom zewnętrznym. Za świadczone usługi pobierał wynagrodzenie kalkulowane jako  poniesione koszty powiększone o stosowną marżę.

Podatnik powziął wątpliwość, czy wydanie przez niego towarów realizowane w ramach kompleksowej usługi obsługi akcji podlega odrębnemu od tej usługi opodatkowaniu VAT.

Stanowisko fiskusa było negatywne  - wydanie nagród należy uznać za odrębną czynność. Argumentując swoje stanowisko organ podatkowy powoływał się na wyroki Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w zakresie odpłatności świadczenia. W interpretacji wskazał, że wydanie nagród, jako odpłatna dostawa towarów (odpłatność dokonana przez osobę trzecią - zleceniodawcę), podlega opodatkowaniu VAT, stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z takim podejściem nie zgodził się jednak WSA, który uznał że nieodpłatne przekazanie nagród będzie następowało w wykonaniu kompleksowej usługi obsługi marketingowej.

NSA ostatecznie przychylił się do stanowiska organu podatkowego. W rozstrzygnięciu sąd odniósł się do dwóch aspektów merytorycznych (i) odpłatnego charakteru wydania towarów oraz (ii) złożoności świadczeń.  Jeżeli chodzi o pierwszą kwestię, to NSA zauważył, że faktycznie dochodzi do płatności za towar w postaci uiszczenia części wynagrodzenia płaconego przez sponsora nagród na rzecz podmiotu realizującego akcję marketingową. Pozostała część wynagrodzenia stanowi płatność za świadczone usługi. Sąd wskazał na zasadę opodatkowania konsumpcji, która mogłaby zostać naruszona w przypadku braku opodatkowania wydania nagród ostatecznym odbiorcom (podmiotom zewnętrznym).  Jeżeli zaś chodzi o złożoność świadczeń uznano, że usługa marketingowa oraz zakup i przekazanie osobom trzecim nagród nie są ze sobą tak ściśle związane, żeby obiektywnie tworzyły jedno niepodzielne świadczenie, którego rozdzielenie miałoby sztuczny charakter.

Odliczanie VAT naliczonego od opłat za autostrady i parkingi


Czy mamy do czynienia z ujednoliceniem stanowiska?


NSA w swoim uzasadnieniu powoływał się na inny wyrok tego sądu, który zapadł 9 stycznia 2014 r. (sygn. I FSK 271/13) aprobując wyrażone tam tezy. W orzeczeniu tym wskazano, że usługa marketingowa oraz zakup i przekazanie osobom trzecim, w ramach prowadzonej akcji marketingowej, promocyjnej i reklamowej, nagród w postaci towarów lub usług o charakterze konsumpcyjnym nie były tak ściśle ze sobą związane, że obiektywnie tworzyły jedno niepodzielne świadczenie.

Za podziałem powyższych usług na dostawę towarów i świadczenie usług opowiada się również część sądów administracyjnych (przykładowo WSA w Warszawie w wyroku z dnia 25 października 2013 r., sygn. III SA/Wa 1221/13, WSA we Wrocławiu w wyroku z dnia 24 stycznia 2013 r., sygn. I SA/Wr 1384/12). Z drugiej strony można spotkać się również z pozytywnymi dla podatników rozstrzygnięciami.

Obowiązek podatkowy w podatku VAT w 2014 r.

WSA w Warszawie wydał 13 lutego 2014 r. wyrok (sygn. III SA/Wa 1704/13; orzeczenie nieprawomocne), w którego ustnym uzasadnieniu uznał, że w przypadku usługi kompleksowej, w skład której wchodzi wydanie nagrody, opodatkowanie VAT dostawy na etapie przekazywania wygranej jest niezgodne z przepisami prawa. Prowadziłoby bowiem do podwójnego opodatkowania oraz naruszyłoby zasadę proporcjonalności.

 

 

Podobny pogląd został wyrażony w wyroku WSA w Krakowie z dnia 24 stycznia 2013 r. (sygn. I SA/Kr 1593/12; orzeczenie nieprawomocne). W ocenie sądu transakcja gospodarcza nie może stanowić jednocześnie dostawy towarów jak i świadczenia usług oraz nie może podlegać podwójnemu opodatkowaniu. Wydanie premii (nagrody) kupującemu jest obojętne z punktu widzenia podatku VAT natomiast podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Nadal więc trudno mówić o jednolitym stanowisku sądów w zakresie opodatkowania przekazania towarów w ramach akcji promocyjnych. Niepokojące jest jednak to, że negatywne wyroki zostały wydane przez NSA w bliskim odstępie czasu, których bardzo zbliżone tezy oparte są również na wyroku TSUE.

Polecamy: INFORLEX.PL Księgowość i Kadry


Wyrok TSUE wyznacza trend


Stanowisko prezentowane przez NSA oparte jest w znacznym stopniu o poglądy TSUE wyrażone w wyroku z 7 października 2010 r. w połączonych sprawach C-53/09 (Loyalty Management UK Ltd.) i C - 55/09 (Baxi Group Ltd.).

Z powyższego orzeczenia wynika, że płatności dokonywane przez sponsora na rzecz podmiotu zarządzającego programem lojalnościowym, który to podmiot dostarcza klientom prezenty lojalnościowe należy uznać w części za wynagrodzenie płacone przez osobę trzecią za dostawę towarów klientom, a w części za wynagrodzenie za usługi świadczone przez zarządzającego tym programem na rzecz sponsora. Z treści wyroku wynika, że Trybunał skupił się głównie na zasadzie powszechności VAT jako podatku od konsumpcji. Wydanie nagród klientom powinno wiązać się z uiszczeniem podatku, który już nie będzie podlegał odliczeniu u innego uczestnika obrotu, który będzie ponosił jego ekonomicznym ciężar jako konsument.


A co z zasadą neutralności?


O ile ostatni wyrok NSA nie poruszał kwestii prawa do odliczenia VAT, gdyż nie to było przedmiotem sporu, o tyle poprzedni wyrok dotyczył tego zagadnienia bezpośrednio. W tej sprawie podatnik pytał o możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej nabycie usługi marketingowej. Według Ministra Finansów w sytuacji, gdy faktura obejmuje płatność dokonaną przez skarżącą spółkę za towary i usługi wykonane przez agencję nieodpłatnie, to w tej części prawo do odliczenia nie przysługuje. Jest to bowiem płatność dokonana przez spółkę, jako osobę trzecią. Tym samym mimo, że nabyte towary związane były z działalnością opodatkowaną (służyły zwiększeniu obrotu) podatnik nie będzie miał prawa do odliczenia.

 

 

W tym miejscu należy zadać pytanie co jest nadrzędną zasadą VAT? Jego neutralność czy opodatkowanie konsumpcji, w sytuacji gdy realizacja jednej z nich wiązałaby się
z naruszeniem drugiej.

Limit odliczenia VAT od samochodów

Jakkolwiek rozdzielenie usługi złożonej na świadczenie usług marketingowych i dostawę towarów, w niektórych przypadkach może mieć uzasadnienie (np. gdy program lojalnościowy, sposób i szczegóły jego realizacji są przygotowane przez sponsora, a agencja tylko zakupuje produkty i dostarcza do beneficjentów), o tyle automatyczne kwestionowanie prawa do odliczenia może budzić pewne wątpliwości.


Praktyka


Co zatem w praktyce może zrobić taki podmiot, który chce prowadzić programy lojalnościowe dla swoich kontrahentów? Jakie produkty może zaproponować agencja marketingowa?

Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na treść zawartej umowy oraz zakres działań jaki ma wykonać agencja. Wydaje się, że określenie szczegółowo zakresu usług może w konkretnym przypadku być istotnym argumentem za uznaniem świadczenia za złożone. Niestety nie w każdym przypadku ten argument jest brany pod uwagę. Zdarza się, że organy podatkowe, a za nimi sądy idą w tym zakresie na skróty. Nie dokonując szczegółowej analizy danej sytuacji, przyjmują że świadczenia usług agencji reklamowych, których elementem jest wydawanie towarów, nie są usługami kompleksowymi dla VAT. W konsekwencji nakazują ich sztuczne rozdzielanie. W takiej sytuacji nie zostaje nic innego, jak tylko takie ułożenie schematu transakcji, którego elementem nie będzie zakup i wydanie towaru przez agencję marketingową.

 

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

 

 

Urszula Płusa - Szpadzik, Doradca podatkowy w Accreo

 

Magdalena Jaworska, Doradca podatkowy w Accreo

 

 

 

 

Autopromocja
Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.

REKLAMA

Źródło: Accreo

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

REKLAMA