| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > TEMAT DNIA > Jak rozliczyć wydatki na alkohol w firmie

Jak rozliczyć wydatki na alkohol w firmie

Wydatki reprezentacyjne wyłączono z katalogu kosztów uzyskania przychodów od 1 stycznia 2007 r. Wcześniej reprezentacja była uwzględniana w kosztach firmy.

 

 

Od 1 stycznia 2007 r. nie ma już możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Oznacza to, że przedmiotowe wydatki, mające charakter wydatków na cele reprezentacyjne, ponoszone po 31 grudnia 2006 r., nie będą mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów z uwagi na zmianę przepisów w tym zakresie.

Dokonując zakupów firmowych, trzeba pamiętać, że nie każdy wydatek na prezent zakupiony i wręczony kontrahentowi będzie można uznać za wydatek związany z reklamą, a tym samym za koszt uzyskania przychodu. Wydatki na alkohol nie są związane bezpośrednio z uzyskaniem przychodów, a ich negatywna ocena przesądza o tym, że nie można ich w koszty działalności zaliczyć.

Inaczej będzie wyglądać sytuacja w przypadku firm zajmujących się np. sprzedażą wyrobów alkoholowych. Organy podatkowe w wydanych interpretacjach podatkowych potwierdzają, że np. firma, która zajmuje się sprzedażą alkoholi i ponosi wydatki na oferowanie alkoholi w celach degustacji, nie podejmuje działań reprezentacyjnych.

W takim przypadku poniesione wydatki związane są ściśle z prowadzoną działalnością gospodarczą polegającą na dystrybucji napojów alkoholowych, a ich celem jest zachęcenie potencjalnych nabywców do zakupu oferowanych towarów. Zatem takie działania mają charakter reklamowy, a poniesione w związku z nimi wydatki mają wpływ na osiągane przychody, dlatego też mogą być w całości zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

JAK TO ZROBIĆ...

Przekazanie alkoholu kontrahentom a rozliczenia VAT

PROBLEM: Spółka, chcąc zwiększyć sprzedaż, podejmuje różne działania, w tym reklamowe. Podatnik nieodpłatnie przekazuje na rzecz dostawców oraz gości spółki towary jako prezenty. Są to najczęściej: alkohol, słodycze, kwiaty, perfumy, torby. Czy nieodpłatne przekazanie tych towarów podlega opodatkowaniu VAT?

ROZWIĄZANIE: Przekazanie prezentów o małej wartości zachodzi wówczas, gdy jednej osobie przekazywane są towary o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym 100 zł, a podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób. Ponadto jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia przekazanego towaru nie może przekroczyć 5 zł, jeśli przekazania nie ujęto w specjalnej ewidencji.

Aby ocenić, czy opisane przekazanie towarów (przy założeniu, że nie stanowią one prezentów o małej wartości) będzie podlegało opodatkowaniu VAT, niezbędne jest stwierdzenie, czy spółka miała prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tym przekazaniem.

Prawo podatnika do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w dokonanych zakupach zależy od istnienia związku przyczynowo-skutkowego między ponoszonymi wydatkami i uzyskiwanymi przychodami, pozwalającymi na zakwalifikowanie tych wydatków do kosztów uzyskania przychodu. Z kosztów wyłącza się koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Przedmiotowe wydatki nie mogą więc być zaliczone do kosztów. Zatem nieodpłatne przekazanie przedstawicielom odbiorców i gościom towarów nieoznaczonych logo spółki, tj.: alkohol, słodycze, kwiaty, perfumy, torby (niebędących prezentami o małej wartości), jeśli podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem tych towarów - nie podlega opodatkowaniu VAT.


EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

Źródło:

GP
Personel i Zarządzanie 4/201730.03 zł

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Green Drive

To kampania społeczna realizowana przez Fundację Trans.org (www.trans.org). Głównym celem akcji jest pokazanie firmom transportowym w Europie najlepszych sposobów na zmniejszenie wydatków na paliwo.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »