| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama

Temat: odszkodowania pracownicze

Poniżej prezentujemy wszystkie istotne informacje dotyczące tematu odszkodowania pracownicze. Przejrzyj nasze archiwum dotyczące odszkodowania pracownicze.

Odszkodowanie i zadośćuczynienie z tytułu rozwiązania umowy o pracę – skutki w PIT

Aktualizacja: 08.05.2017

Dodatkowe odszkodowanie, jakie pracownik otrzymuje po rozwiązaniu umowy o pracę nie jest zwolnione z podatku dochodowego, jeżeli pracodawca nie działał bezprawnie. Jakie jeszcze warunki musi spełnić zadośćuczynienie, żeby nie powodowało obowiązku podatkowego w myśl art. 21 ust. 3 ustawy o PIT? »

Odszkodowanie dla byłego pracownika – rozliczenie PIT

Aktualizacja: 04.04.2017

W celu oceny możliwości zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 3b ustawy o PIT do otrzymanego przez podatnika odszkodowania konieczna jest analiza podstawy jego otrzymania. »

Świadczenia z programu dobrowolnych odejść z pracy bez zwolnienia z PIT

Aktualizacja: 04.07.2016

Świadczenia pieniężne otrzymane przez osoby, które z własnej inicjatywy przystąpiły do programu dobrowolnych odejść nie korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tak uznał minister finansów w ogólnej interpretacji podatkowej z 23 czerwca 2016 r. »

Odszkodowanie za pracę w godzinach nadliczbowych w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne

Aktualizacja: 17.03.2016

Zdarza się niejednokrotnie, że zwolnieni pracownicy przypominają sobie o godzinach nadliczbowych, które wypracowali u byłego pracodawcy, za które nie otrzymali wynagrodzenia. Walczą o to wynagrodzenie za nadgodziny przed sądem i często wygrywają. Pracodawcy mają wówczas wątpliwości, czy takiej wynagrodzenie (zwane też w wyrokach „odszkodowaniem”) trzeba oskładkować. Okazuje się, że tak. Oprócz składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe trzeba też naliczyć w tym przypadku składkę na ubezpieczenie zdrowotne. »

Zwolnienie z PIT odszkodowań i zadośćuczynień wypłaconych pracownikom

Aktualizacja: 14.01.2015

Wypłacane przez spółkę zadośćuczynienia w formie rekompensaty od 1 stycznia 2015 r. korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na mocy znowelizowanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT, gdyż jak wynika z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wysokość i zasady wypłaty przedmiotowych rekompensat zostały określone w porozumieniu zbiorowym (dotyczącym rozwiązywania umów z pracownikami z przyczyn niedotyczących pracowników) zawartym między pracodawcą a międzyzakładową komisją związkową. »

Odszkodowanie dla pracownika kosztem uzyskania przychodów

Aktualizacja: 15.09.2014

Wypłacone przez spółkę odszkodowanie na rzecz byłego pracownika z tytułu nieprawidłowego rozwiązania z nim umowy o pracę miało związek z uzyskanym przychodem (zostało poniesione w celu uzyskania przychodu) i jako takie winno stanowić koszt uzyskania przychodów, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. »

Nie wszystkie odszkodowania pracownicze bez PIT

Aktualizacja: 30.07.2014

Niektóre odszkodowania otrzymane przez pracowników są opodatkowane podatkiem dochodowym, a część z nich korzysta ze zwolnienia przedmiotowego. PIT zapłacić trzeba będzie np. od otrzymanego od byłego pracodawcy odszkodowania ustalonego polubownie, podatku unikniemy za to od kwoty odszkodowania przyznanego przez sąd. »

Odszkodowania i zadośćuczynienia zwolnione z PIT

Aktualizacja: 24.06.2014

Na rozpoczętym 24 czerwca 2014 r. posiedzeniu Sejm rozpatrzy w pierwszym czytaniu senacki projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Projekt zwalnia z PIT otrzymane odszkodowania lub zadośćuczynienia, których wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z układów zbiorowych pracy lub innych porozumień zbiorowych, regulaminów i statutów. Warunkiem zwolnienia ma być umocowanie ustawowe tych porozumień, regulaminów i statutów. »

Podatek od odszkodowania za wypadek w pracy

Aktualizacja: 17.12.2013

Czy płacić podatek od odszkodowania za wypadek w pracy? Zdaniem sądów tego rodzaju odszkodowania nie powinny być opodatkowane. »

Odszkodowanie z ugody pozasądowej - skutki w PIT i CIT

Aktualizacja: 07.08.2013

W sytuacji kiedy dochodzi do zawarcia porozumienia na mocy którego jednej ze stron zostaje wypłacona należność pieniężna jako forma odszkodowania (np. związana z wypadkiem pracownika przy pracy), powstaje pytanie czy kwota takiej należności podlega zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Z reguły tego typu odszkodowania stanowią zapłatę, której celem jest zaspokojenie wszelkich roszczeń jednej ze stron i uniknięcie sporu sądowego. Wątpliwości wzbudza również kwestia możliwości zaliczenia takiego odszkodowania do kosztów uzyskania przychodu przez pracodawcę. »

Kwoty jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej

Aktualizacja: 30.07.2013

W okresie od dnia 1 kwietnia 2013 r. do dnia 31 marca 2014 r. kwoty jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, o których mowa w art. 12 i art. 14 ust. 1-4 ustawy z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz.U. z 2009 r. Nr 167, poz. 1322, z późn. zm.), wynoszą: »

Czy odszkodowanie należne pracownikowi podlega ochronie przed potrąceniem

Aktualizacja: 01.08.2013

Wynagrodzenie za pracę podlega ochronie. Jednym z jej sposobów jest zakaz dokonywania potrąceń z wynagrodzenia za pracę. Przepisy wyraźnie wyliczają przypadki i należności, które mogą podlegać potrąceniu. A jak jest w przypadku odszkodowania należnego pracownikowi w związku z rozwiązaniem umowy o pracę? »

Odszkodowania pracownicze nie są chronione przed potrąceniem

Aktualizacja: 06.08.2013

Sąd Najwyższy podjął 17 stycznia 2013 r. (w składzie siedmiu sędziów) niekorzystną dla pracowników uchwałę (sygn. II PZP 4/12) . Sąd uznał, że nie jest chronione przez potrąceniem odszkodowanie należne pracownikowi z tytułu rozwiązania przez niego umowy o pracę bez wypowiedzenia, z winy pracodawcy. Zatem odszkodowania pracownicze nie są chronione przed potrąceniami tak, jak wynagrodzenie za pracę. »

Spór z byłym pracownikiem – czy wydatki na ten cel są kosztem podatkowym pracodawcy?

Aktualizacja: 01.08.2012

Zdaniem organów podatkowych ani zapłata odszkodowania pracownikowi (np. za naruszenie przepisów o rozwiązywaniu umów o pracę), ani koszty sądowe związane ze sporem z byłym pracownikiem nie są kosztem uzyskania przychodu dla pracodawcy. Na szczęście sądy administracyjne są nieco innego zdania. »

Nowe kwoty odszkodowań za wypadek przy pracy

Aktualizacja: 11.04.2012

Od 1 kwietnia 2012 r. obowiązują nowe kwoty jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej. »

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Rafał Mikołajewski

prawnik, doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »