| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama

Temat: rachunkowość

Poniżej prezentujemy wszystkie istotne informacje dotyczące tematu rachunkowość. Przejrzyj nasze archiwum dotyczące rachunkowość.

Inwentaryzacja za 2014 rok - czynności przygotowawcze

Aktualizacja: 03.12.2014

Obowiązek przeprowadzania inwentaryzacji wynika z art. 26–27 ustawy o rachunkowości. Inwentaryzacja, tj. okresowe ustalanie lub sprawdzanie rzeczywistego stanu aktywów i pasywów, jest elementem rachunkowości jednostki, za którą odpowiedzialność ponosi kierownik jednostki. Odpowiedzialność za spis z natury ponosi osoba, której ta czynność została powierzona, ale tylko w tym zakresie. »

Ułatwienia w sporządzaniu sprawozdań finansowych dla jednostek mikro

Aktualizacja: 23.09.2014

W ostatnich latach instytucje unijne podjęły wysiłki w celu uproszczenia zasad dotyczących prowadzenia rachunkowości. Dnia 18 grudnia 2008 r. Parlament Europejski przyjął rezolucję w sprawie wymogów rachunkowości dotyczących małych i średnich przedsiębiorstw, w szczególności mikroprzedsiębiorstw, w której uznał, że dotychczasowe przepisy unijne dotyczące zasad rachunkowości „są często bardzo uciążliwe dla małych i średnich przedsiębiorstw, a w szczególności dla mikroprzedsiębiorstw”. W efekcie kilkuletnich prac w dniu 26 czerwca 2013 r. została przyjęta Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2013/34/UE implementowana w polskim porządku prawnym ustawą z dnia 11 lipca 2014 r. o zmianie ustawy o rachunkowości. Nowe przepisy weszły w życie dnia 5 września 2014 r. »

Jak obliczać odsetki od zaległości podatkowych

Aktualizacja: 19.09.2014

Od 4 lipca 2013 r. zmianie uległa stawka odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych. Wysokość tej stawki wynika z wysokości stopy kredytu lombardowego, która jest ogłaszana przez Radę Polityki Pieniężnej (RPP). W określonych przypadkach można też stosować stawkę obniżoną do 75%. »

Wydatki na szkolenie BHP pracowników w księgach rachunkowych

Aktualizacja: 18.09.2014

Firmy przy zatrudnianiu pracowników mają obowiązek przeprowadzić dla nich szkolenie BHP. Pojawia się zatem pytanie, jak prawidłowo zapisać koszty tego szkolenia w księgach rachunkowych. Czy koszty szkolenia BHP można zaliczyć do kosztów podatkowych? »

Jak rozliczyć koszty delegacji zagranicznych?

Aktualizacja: 17.09.2014

W firmach często pojawia się potrzeba wysłania pracownika w podróż służbową. Pojawia się zatem pytanie, jak powinno wyglądać rozliczenie podróży pracownika, zwłaszcza tych zagranicznych. »

Wydatki za złożenie sprawozdania finansowego

Aktualizacja: 12.09.2014

Nakłady, jakie są ponoszone na ogłoszenie sprawozdania finansowego powinny być ujęte w tym roku, w którym zostały poniesione i zaliczone do kosztów działalności operacyjnej. Co jednak w sytuacji, gdy sprawozdanie zostało złożone do Krajowego Rejestru Sądowego, a wpłaty do spółki trafiły później. »

Rozliczenie zwrotu dotacji do środka trwałego w księgach rachunkowych

Aktualizacja: 12.09.2014

Spółki mogą otrzymywać dotacje na zakup środka trwałego. Czasem zdarza się jednak, że jednostka musi zwrócić otrzymaną dotację ze względu na niespełnienie kryteriów np.: merytorycznych. Jak w takim przypadku dokonać prawidłowego księgowania zwrotu dotacji i jakie skutki podatkowe niesie za sobą to zdarzenie? »

Czy różnica między amortyzacją bilansową i podatkową zawsze powoduje powstanie odroczonego podatku dochodowego?

Aktualizacja: 12.09.2014

Firmy stosujące Międzynarodowe Standardy Rachunkowości są zobowiązane do wyceny majątku według wartości rynkowej, od której naliczana jest amortyzacja bilansowa. Z drugiej strony amortyzacja podatkowa biegnie swoim tokiem zgodnie z wartością, po jakiej swego czasu środki trwałe zostały nabyte. Pojawia się zatem pytanie czy z tytułu różnicy w wartości amortyzacji środków trwałych powstaną różnice przejściowe czy trwałe a także czy od ujawnionej różnicy w wartości netto środków trwałych należy ustalić rezerwę lub aktywo z tytułu podatku odroczonego. »

Wydatki na pracownicze ubezpieczenie grupowe w księgach rachunkowych

Aktualizacja: 12.09.2014

Zawarcie umowy pracowniczego ubezpieczenia grupowego opłaconego przez pracodawcę na rzecz pracowników może budzić wątpliwości dotyczące prawidłowego ewidencjonowania księgowego tego ubezpieczenia. Pojawia się bowiem pytanie, czy otrzymanie świadczenie z tego tytułu jest związane z powstaniem obowiązku w zakresie podatku dochodowego oraz składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. »

Ryczałt jako forma opodatkowania

Aktualizacja: 12.09.2014

Ryczałtem podatkowym nazywamy uproszczoną metodę naliczania podatku, w której nie ustala się podstawy wymiaru podatku. Kto i w jakich warunkach może zatem korzystać z tej formy ustalania wymiaru podatku? »

Podatkowa księga przychodów i rozchodów – druk

Aktualizacja: 15.09.2014

Prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów służy bieżącej ewidencji operacji gospodarczych w uproszczonej formie, czyli w systemie księgowości pojedynczej. Sposób prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir), szczegółowe warunki, jakim powinna odpowiadać ta księga zawarte są w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (t.j. Dz.U. 2014 poz. 1037). »

Rozliczenie zapomogi na wyprawkę szkolną dla dziecka pracownika w księgach rachunkowych

Aktualizacja: 11.09.2014

W ramach Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (ZFŚS) istnieje możliwość przyznania pracownikom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej zapomogi pieniężnej na zakup wyprawek szkolnych dla dzieci. W związku z tym rodzi się pytanie jak prawidłowo rozliczyć wypłatę takich zapomóg dla celów rachunkowych i podatkowych. »

Klasyfikacja Środków Trwałych

Aktualizacja: 08.09.2014

Środki trwałe zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości są to rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki, z wyłączeniem aktywów posiadanych przez jednostkę w celu osiągnięcia z nich korzyści ekonomicznych. Środki trwałe odpowiednio pogrupowane zawiera Klasyfikacja Środków Trwałych (KŚT). »

Jak ująć w księgach rachunkowych i rozliczyć podatkowo różnice inwentaryzacyjne

Aktualizacja: 03.12.2014

W związku z obowiązkiem przeprowadzenia inwentaryzacji na ostatni dzień roku obrotowego niejednokrotnie powstają różnice inwentaryzacyjne, czyli różnice pomiędzy stanem faktycznym i zapisem w księgach rachunkowych. W jaki sposób należy prawidłowo rozliczyć powstałe podczas inwentaryzacji różnice? »

Nota obciążeniowa jako dokument księgowy

Aktualizacja: 05.09.2014

Nota księgowa (inaczej obciążeniowa, uznaniowa lub obciążeniowo-uznaniowa) jest dokumentem rozliczeniowym jednostki. Stosuje się ją przy dokumentowaniu transakcji, które nie podlegają przepisom ustawy o podatku VAT. Dodatkowo transakcje dokumentowane notą obciążeniową nie mogą dotyczyć sprzedaży czy świadczenia usług przez podatników, potwierdzanych w postaci rachunku wystawianego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej. »

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Rorbach

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »