| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama

Temat: środki trwałe

Poniżej prezentujemy wszystkie istotne informacje dotyczące tematu środki trwałe. Przejrzyj nasze archiwum dotyczące środki trwałe.

Kiedy przeprowadzić inwentaryzację środków trwałych

Aktualizacja: 16.01.2014

Czy jest możliwość przeprowadzenia inwentaryzacji środków trwałych nie od października do 15 stycznia roku następnego, lecz w okresie np. maj–czerwiec (przy założeniu, że inwentaryzacji dokonuje się nie później niż w ciągu 4 lat). »

Jak amortyzować ujawniony środek trwały

Aktualizacja: 18.12.2013

Jestem indywidualnym przedsiębiorcą, tzw. małym podatnikiem. Od dwóch lat w działalności gospodarczej używam obrabiarki z rodzaju 41 KŚT. Urządzenie to nie jest ujęte w ewidencji środków trwałych. Jego cena nabycia wynosiła ponad 20 000 zł. Potwierdza to umowa kupna zawarta w 2011 r. Czy obecnie mogę wprowadzić to urządzenie do ewidencji środków trwałych i dokonać jego amortyzacji? »

Ewidencja wykupu mebli z leasingu

Aktualizacja: 19.03.2014

Firma wykupiła meble po zakończeniu umowy leasingu o wartości początkowej w dniu rozpoczęcia leasingu 35 000 zł netto. Na wykup poniosła wydatek 500 zł netto. Czy meble należy ująć w ewidencji środków trwałych lub w ewidencji wyposażenia? Czy fakturę za wykup zalicza się do kosztów bezpośrednio? »

Niskocenne środki trwałe - zasady ewidencji

Aktualizacja: 17.10.2013

W ustawie o rachunkowości nie ma dolnej granicy, od której środki trwałe są traktowane jako niskocenne i dla których można ustalać odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe w sposób uproszczony. Wiele jednostek, kierując się jednak kryterium określonym w ustawie o podatku dochodowym, do niskocennych zalicza środki trwałe o wartości poniżej 3,5 tys. zł. Jakie są zasady ewidencji dla niskocennych środków trwałych? »

Korzyści podatkowe przy zakupie firmowego jednośladu

Aktualizacja: 14.08.2013

Osoby prowadzące działalność gospodarczą często zaliczają zakup pojazdu do kosztów, które mają na celu uzyskanie lub zabezpieczenie źródła przychodów. Pozwala to na zaliczenie wydatków związanych z zakupem i eksploatacją pojazdu do kosztów firmowych. Mimo iż większość przedsiębiorców decyduje się na kupno samochodu, warto zastanowić się, czy lepszym rozwiązaniem nie byłby rower, skuter lub motocykl. »

Podatek tonażowy - zmiany w prowadzeniu wykazów

Aktualizacja: 24.07.2013

W przepisach o podatku tonażowym nastąpiły zmiany w sposobie prowadzenia wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych przez przedsiębiorców żeglugowych. »

Wycena środka trwałego wprowadzonego do ewidencji

Aktualizacja: 19.07.2013

Podatnik może dokonać samodzielnej wyceny w celu ustalenia wartości początkowej środka trwałego, po raz pierwszy wprowadzonego do ewidencji środków trwałych. »

Środki trwałe wykorzystywane sezonowo - amortyzacja

Aktualizacja: 10.07.2013

Niektóre środki trwałe są wykorzystywane przez podatników jedynie sezonowo (np. tylko w wakacje). Te środki trwałe są amortyzowane w inny sposób, niż wykorzystywane całorocznie. »

Samochód osobowy w firmie - od zakupu do sprzedaży

Aktualizacja: 28.06.2013

Samochód osobowy stanowi często składnik majątku firmy. Jego zakup, późniejsza eksploatacja i sprzedaż są regulowane przez wiele przepisów zarówno podatkowych, jak i wynikających z prawa bilansowego. »

Amortyzacja środków trwałych w jednostkach budżetowych

Aktualizacja: 29.07.2013

Zasady amortyzacji środków trwałych w samorządowych zakładach budżetowych wynikają z rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych. »

Jak wycofać środek trwały z ewidencji i jak to zdarzenie zaksięgować

Aktualizacja: 22.04.2013

Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą kupiła w 1998 r. lokal użytkowy, który wprowadziła do ewidencji środków trwałych (pełne księgi rachunkowe). VAT naliczony został rozliczony z podatkiem należnym. Lokal jest amortyzowany. Przez cały czas był wynajmowany. Obecnie właściciel chce wycofać lokal z działalności, a następnie przekazać córce w drodze darowizny. Jakim dokumentem należy wycofać lokal z ewidencji i jak to zdarzenie zaksięgować? »

Kiedy przekazanie firmy mężowi nie jest opodatkowane VAT

Aktualizacja: 05.08.2013

Podatniczka była osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą. Była czynnym podatnikiem VAT. W grudniu 2012 r. przekazała nieodpłatnie całe prowadzone przedsiębiorstwo mężowi. Przekazaniu podlegały wszystkie składniki wchodzące w skład firmy, takie jak: nieruchomości, środki trwałe, wyposażenie, materiały, a także kredyt bankowy, który został zaciągnięty w związku z rozbudową nieruchomości. Przed przekazaniem firmy mąż założył swoją indywidualną działalność gospodarczą. W związku z nieodpłatnym przekazaniem przedsiębiorstwa sporządzony został protokół przekazania przedsiębiorstwa do dalszego prowadzenia. Po dokonaniu czynności przekazania podatniczka zlikwidowała prowadzoną działalność gospodarczą. Czy nieodpłatne przekazanie całego przedsiębiorstwa mężowi, a następnie zakończenie prowadzenia działalności gospodarczej spowoduje konieczność zapłaty VAT? »

Remont czy ulepszenie środka trwałego

Aktualizacja: 11.02.2013

Z problemem rozróżnienia remontu i ulepszenia spotyka się wielu księgowych. Rozróżnienie tych pojęć ma szczególne znaczenie w celu nie tylko prawidłowego ujęcia nakładów w księgach rachunkowych, ale także traktowania ich pod względem podatkowym. »

Nowa hala produkcyjna w miejscu starej (niezamortyzowanej) – skutki podatkowe

Aktualizacja: 14.12.2012

Firma X zamierza w miejscu starej hali produkcyjnej postawić nową halę. Większa część starej hali zostanie wyburzona. Jednocześnie stara hala nie została jeszcze w pełni zamortyzowana. Powstaje pytanie, czy wartość nie w pełni umorzonej hali produkcyjnej zwiększa wartość początkową wybudowanej w jej miejscu nowej hali? »

Wpis do ewidencji środków trwałych jest niezbędny do rozpoczęcia amortyzacji

Aktualizacja: 20.11.2012

Warunkiem koniecznym dla rozpoczęcia amortyzacji podatkowej danego środka trwałego jest jego ujęcie w ewidencji środków trwałych. Nie wystarczy dokument potwierdzający przyjęcie do używania tego środka trwałego. »

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Jacek Rakowski

Dyrektor ds. prawnych, Związek Polskiego Leasingu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK