| INFORFK | INFORRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Vademecum > Doskonalenie zawodu > Czy certyfikat księgowy otrzyma osoba sporządzająca sprawozdania finansowe

Czy certyfikat księgowy otrzyma osoba sporządzająca sprawozdania finansowe

Skończyłam liceum ekonomiczne, uzyskując tytuł technik ekonomista oraz studia magisterskie o kierunku marketing i zarządzanie. Prawie trzy lata pracuję na stanowisku księgowej, sporządzając sprawozdania finansowe (bilanse, rachunki zysków i strat) i obsługując spółki w zakresie pełnej księgowości (program Symfonia). Zajmuję się też prowadzeniem podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Czy takie kwalifikacje wystarczą, aby otrzymać certyfikat na usługowe prowadzenie biura rachunkowego?

W przedstawionym przypadku istnieją dwa sposoby na uzyskanie certyfikatu księgowego: ukończenie studiów podyplomowych o specjalności rachunkowość oraz równoległe odbycie wymaganej (pełne trzy lata) praktyki w księgowości lub też zdanie egzaminu.

Aby uzyskać certyfikat księgowego bez zdania egzaminu, należy łącznie spełnić warunki posiadanego wykształcenia oraz praktyki w księgowości.

Podane w pytaniu wykształcenie nie spełnia warunków posiadanego wykształcenia określonych w rozporządzeniu ministra finansów w sprawie uprawnień do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, które uprawniałyby do uzyskania certyfikatu księgowego bez zdawania stosownego egzaminu.

Rozporządzenie określa też, co uznaje się za praktykę w księgowości. W związku z tym nie można uznać za praktykę w księgowości prowadzenia ksiąg przychodów i rozchodów czy też innych ewidencji podatkowych. Ponadto za praktykę w księgowości nie można uznać również czynności polegających jedynie na: wprowadzaniu danych do komputerowego systemu finansowo-księgowego, wystawianiu dowodów (np. faktur), prowadzeniu kasy i sporządzaniu raportów kasowych i innych dokumentów czy też sporządzaniu list płac. O ile oczywiście czynności te nie wiążą się z dekretowaniem, czyli kwalifikowaniem dokumentów księgowych do ujęcia w księgach rachunkowych.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 28 czerwca 2005 r. stwierdził, że wymóg praktyki w księgowości uważa się za spełniony, jeżeli przedmiotem wykonywanych czynności, na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej, było prowadzenie ksiąg rachunkowych.

W celu udokumentowania praktyki w księgowości osoba ubiegająca się o certyfikat księgowy powinna przedstawić świadectwo pracy (wymiar etatu nie ma znaczenia) dodatkowo np. z zakresem czynności lub zaświadczenie wydane przez pracodawcę, potwierdzające fakt wykonywania ww. czynności. Dodatkowo zaświadczenie od pracodawcy powinno określać okres zatrudnienia, jego formę oraz zajmowane stanowisko, aczkolwiek nazwa zajmowanego stanowiska nie będzie determinować zaliczenia odbytej praktyki. Ponadto jednostki niezobowiązane do stosowania ustawy o rachunkowości winny w zaświadczeniu oświadczyć, że w podanym okresie prowadziły księgi rachunkowe.

PODSTAWA PRAWNA

l Par. 2-4 rozporządzenia ministra finansów z dnia 18 lipca 2002 r. w sprawie uprawnień do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych (Dz.U. nr 120, poz. 1022 z późn. zm.).
TOMASZ BARDZIEJEWSKI

ekspert, Morison Finansista

POLECANE ARTYKUŁY

TERMINARZ

PAŹ26
TydzieńPWŚCPSN
40293012345
416789101112
4213141516171819
4320212223242526
4427282930310102

Poznaj platformę INFORFK

Ostatnio na forum

Narzędzia księgowego

Eksperci infor.pl

Paulina Filipczak-Zawadzka

Radca prawny

Zostań ekspertem Infor.pl »