| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Vademecum > Księgowi i rewidenci > Jak przeciwdziałać praniu brudnych pieniędzy?

Jak przeciwdziałać praniu brudnych pieniędzy?

Rejestracja transakcji, identyfikacja klientów, weryfikacja i monitoring danych – tak sprawdzają swoich klientów biura księgowe, które należą do instytucji obowiązanych w tzw. ustawie o przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy.


Ustawa o przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz o przeciwdziałaniu finansowaniu terroryzmu nakłada na wszystkie instytucje finansowe i kredytowe, w tym prowadzące przekazy pieniężne, oraz podmioty zajmujące się usługowym prowadzeniem ksiąg obowiązki, które mają zapewnić przejrzystość transakcji finansowych. Instytucje wymienione w ustawie, w tym banki, biura notarialne i księgowe muszą rejestrować transakcje o równowartości oraz powyżej 15 tys. euro. Instytucje określone w ustawie muszą również zgłosić Generalnemu Inspektorowi Informacji Finansowej osoby, co do których istnieje podejrzenie, że obracają pieniędzmi pochodzącymi z przestępstw. Zgłoszone muszą zostać również transakcje na mniejsze kwoty, ale które mogą być ze sobą powiązane, np. numerem konta, czy osobą dokonującą wpłaty.


Ustawa dla wszystkich biur księgowych


Przepisy ustawy dotyczą wszystkich instytucji obowiązanych, w tym firm świadczących usługi prowadzenia ksiąg, takich jak centra finansowo-księgowe, czy biura rachunkowe. - Często właściciele małych biur rachunkowych myślą, że ustawa ich nie dotyczy, bo nie obracają kwotami, o których mowa w ustawie. Jednak każde biuro rachunkowe, które zajmuje się usługowym prowadzeniem ksiąg, ma obowiązek przestrzegać zapisów ustawy - podkreśla Alicja Gajewska, Specjalista ds. Administracji z Centrum Finansowo-Księgowego Ekkom.

Biura rachunkowe, podobnie jak inne instytucje obowiązane ustawą, muszą wprowadzić wewnętrzne procedury kontroli, które określają zasady postępowania i metody weryfikacji klientów. Wszyscy pracownicy mają również obowiązek odbycia szkolenia z zakresu weryfikacji klientów i ich transakcji. Wiele instytucji zainstalowało w tym celu odpowiednie systemy informatyczne, które mają ułatwić monitorowanie obrotów finansowych.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Ewelina Pruszyńska

Aplikantka radcowska w kancelarii e|n|w|c

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »