| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Vademecum > Księgowi i rewidenci > Jak ustalić minimalną wysokość OC dla biura rachunkowego

Jak ustalić minimalną wysokość OC dla biura rachunkowego

W celu ustalenia minimalnej sumy gwarancyjnej ubezpieczenia OC należy ustalić zakres czynności wykonywanych przez biuro rachunkowe. Kwota ubezpieczenia OC biura rachunkowego zależy bowiem od kilku czynników.


Kwota ubezpieczenia OC biura rachunkowego zależy od tego, czy biuro wykonuje tylko czynności podatkowe, czy tylko czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, czy też zarówno czynności podatkowe, jak i czynności usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Przepis art. 76a ust. 2 ustawy o rachunkowości przewiduje, że przedsiębiorcy wykonujący działalność usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych są również uprawnieni do wykonywania działalności obejmującej:

 

1) prowadzenie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych oraz udzielanie im pomocy w tym zakresie,

 

2) sporządzanie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, zeznań i deklaracji podatkowych lub udzielanie im pomocy w tym zakresie.

 

Oznacza to, że prowadzenie podatkowych ksiąg przychodów i rozchodów oraz innych ewidencji dla celów podatkowych mieści się w pierwszym z wymienionych punktów. Fakt, że uregulowania te znalazły się w ustawie o rachunkowości, nie oznacza jednak, że są one czynnościami usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Czynności te należą bowiem do obszaru doradztwa podatkowego. Świadczy o tym wymienienie ich wprost w ustawie o doradztwie podatkowym w art. 2 ust. 1 pkt 2-3.

 

Należy podkreślić, że osoby posiadające certyfikat MF mogą wykonywać jedynie właśnie te dwie grupy czynności z zakresu doradztwa podatkowego wymienione w art. 76a ust. 2 uor (tożsame z art. 2 ust. 1 pkt 2-3 ustawy o doradztwie podatkowym). Chcąc wykonywać wszelkie inne czynności doradztwa podatkowego (posiadając jedynie certyfikat MF), tj. obejmujące:

 

3) udzielanie podatnikom, płatnikom i inkasentom, na ich zlecenie lub na ich rzecz, porad, opinii i wyjaśnień z zakresu ich obowiązków podatkowych i celnych oraz w sprawach egzekucji administracyjnej związanej z tymi obowiązkami,

 

4) reprezentowanie podatników, płatników i inkasentów w postępowaniu przedorganami administracji publicznej i w zakresie sądowej kontroli decyzji, postanowień i innych aktów administracyjnych w sprawach związanych z prowadzeniem w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych oraz udzielonej im pomocy w tym zakresie

 

- należy posiadać uprawnienia doradcy podatkowego, adwokata lub radcy prawnego (zgodnie z art. 3 ustawy o doradztwie podatkowym).

 

Więcej na ten temat znajdziesz w Internetowym Serwisie Księgowego w artykule W jakiej wysokości należy wykupić obowiązkowe OC, gdy biuro rachunkowe prowadzi księgi rachunkowe oraz podatkowe księgi przychodów i rozchodów

Irena Pazio

główna księgowa z certyfikatem MF

Aktualizacja: 10.07.2014

Autor:

Źródło:

isk.infor.pl

Zdjęcia


Wersja PREMIUM Kodeks Pracy 2016169.00 zł

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Dr n.prawnych Roman Ziembiński

Od ponad 20 lat doradza i asystuje w prowadzeniu postępowań upadłościowych i naprawczych oraz przejmuje tymczasowy zarząd kryzysowy w wielu firmach krajowych i zagranicznych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »