| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Vademecum > Księgowi i rewidenci > Czy po zmianie ustawy o rachunkowości będzie można prowadzić własne księgi rachunkowe, nie posiadając certyfikatu księgowego

Czy po zmianie ustawy o rachunkowości będzie można prowadzić własne księgi rachunkowe, nie posiadając certyfikatu księgowego

Czy po zmianie ustawy o rachunkowości osoba prowadząca działalność gospodarczą będzie mogła sama prowadzić księgowość w swojej firmie, mimo iż nie będzie miała certyfikatu, czy też będzie musiała zlecić tę czynność wykwalifikowanej osobie?

2) posiadać pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzystać z pełni praw publicznych,

3) nie być prawomocnie skazany za przestępstwa: przeciwko mieniu, przeciwko obrotowi gospodarczemu, przeciwko działalności instytucji państwowych oraz samorządu terytorialnego, przeciwko wiarygodności dokumentów lub za przestępstwo karne skarbowe,

4) spełniać jeden z poniższych warunków:

• mieć ukończone ekonomiczne jednolite studia magisterskie, ekonomiczne wyższe studia zawodowe, uzupełniające ekonomiczne studia magisterskie lub ekonomiczne studia podyplomowe i posiadać co najmniej 3-letnią praktykę w księgowości,

• mieć ukończoną średnią, policealną lub pomaturalną szkołę ekonomiczną i posiadać co najmniej 6-letnią praktykę w księgowości,

• być wpisany do rejestru biegłych rewidentów,

• posiadać świadectwo kwalifikacyjne uprawniające do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych lub certyfikat księgowy.

Powierzenie obowiązków z zakresu rachunkowości wiąże się przeważnie (choć nie jest to konieczne) z pisemnym przejęciem przez te osoby obowiązków i odpowiedzialności za prowadzenie rachunkowości. Należy jednak podkreślić, że nawet powierzenie tych obowiązków głównemu księgowemu lub innej osobie nie oznacza, że kierownik nie ponosi już odpowiedzialności. Odpowiada on nadal z tytułu nadzoru nad wykonywaniem rachunkowości w firmie.

Reasumując, prowadzenie własnych ksiąg rachunkowych zarówno w brzmieniu obecnie obowiązujących przepisów, jak i planowanych zmian w ustawie o rachunkowości (projekt dostępny na stronie internetowej Sejmu RP) nie jest działalnością gospodarczą. W związku z tym nie ma potrzeby, by osoby prowadzące rachunkowość własnej firmy (lub ich pracownicy) legitymowały się certyfikatem księgowym lub innymi specyficznymi kwalifikacjami (ze wskazanym wcześniej wyjątkiem etatu głównego księgowego w jednostce sektora finansów publicznych).

• art. 3 ust. 1 pkt 6 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

• art. 45 ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych - Dz.U. Nr 249, poz. 2104; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 82, poz. 560

Paweł Muż

ekonomista, księgowy

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Donata Hermann-Marciniak

Specjalistka z zakresu Prawa Pracy i Ubezpieczeń Społecznych. Absolwentka Studiów Podyplomowych Kadry i Płace na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »