| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Vademecum > Księgowi i rewidenci > Firmy mają kłopoty ze znalezieniem księgowych

Firmy mają kłopoty ze znalezieniem księgowych

Doradca podatkowy i biegły rewident to najbardziej atrakcyjne zawody związane z podatkami i rachunkowością. Firmy najczęściej poszukują jednak księgowych.

Na rynku usług finansowo-księgowych wciąż brakuje specjalistów. Najbardziej aktywne w poszukiwaniu takich pracowników są firmy outsourcingowe. Przede wszystkim walczą one o księgowych, zwłaszcza samodzielnych. Zdarza się nawet, że firmy podkupują ich sobie, wspomagając się firmami headhunterskimi, które rekrutują takich pracowników. Poszukiwani są również doradcy podatkowi, biegli rewidenci i osoby z uprawnieniami do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Największą liczbę specjalistów od księgowości i podatków pozyskują duże centra finansowo-księgowe. Jeszcze rok temu przedstawiciele centrów outsourcingowych szukali pracowników na lokalnych rynkach, obecnie szukają ich w całym kraju. Boom na rynku outsourcingu księgowego spowodowany jest przenoszeniem do Polski centrów wielu firm zagranicznych. Na ulokowanie tego typu działalności w Polsce zdecydowały się m.in. IBM, Lufthansa, Maersk, Philips oraz Accenture Volvo. Koszty obsługi księgowej w Polsce są niższe niż w innych krajach UE, a zwłaszcza w państwach tzw. starej Unii (zalicza się do nich 15 krajów sprzed rozszerzenia z maja 2004 r.). Centra często obsługują wszystkie oddziały firmy w Europie lub na świecie.

Na rynku funkcjonują też średniej wielkości firmy outsourcingowe. Te jednak mają nieco inne wymagania niż duże centra obsługi księgowej, zwłaszcza w przypadku znajomości języków obcych.

- Najczęściej wykorzystywane we współpracy z klientem są języki angielski, niemiecki i francuski - tłumaczy Barbara Kochańska-Mierzejewska, członek zarządu firmy outsourcingowej FPA Group.

Duże centra obsługi księgowej poszukują często księgowych i konsultantów podatkowych, którzy władają mniej popularnymi językami, np. szwedzkim, portugalskim, hiszpańskim czy włoskim.

Zatrudnienie w dużej firmie lub korporacji oznacza najczęściej większe bezpieczeństwo pracy i wyższe zarobki. Z drugiej strony wiąże się ono jednak często z tzw. zaszufladkowaniem. Samodzielny księgowy może przez całe lata zajmować się jedynie wycinkiem księgowości, np. środkami trwałymi albo rozliczeniami z kontrahentami, co nie daje moźliwości poznania innych aspektów tego zawodu oraz szansy awansu na stanowisko głównego księgowego. Z drugiej strony młodym osobom, u progu kariery umożliwiają sprawdzenie się w różnych działach.

Warto dodać, że centra obsługują firmy z różnych stref czasowych, w związku z czym często pracują całą dobę.

Księgowych poszukują także małe biura rachunkowe oraz bezpośrednio firmy, organizacje społeczne lub inne podmioty zobowiązane do prowadzenia księgowości.

Praca w biurze rachunkowym umożliwia poznanie specyfiki działalności różnych firm i zwykle daje większą samodzielność. Jej minusem jest obsługa wielu małych firm oraz prowadzenie spraw kilku klientów jednocześnie.

Praca w dziale księgowym firmy lub innej organizacji pozwala z kolei na pełne skupienie się na zagadnieniach jednego podmiotu. Dzięki niej można też dobrze poznać wszystkie zagadnienia i w pełni nad nimi zapanować. Z drugiej strony może się zdarzyć, że w małej firmie księgowy będzie się stykał z tymi samymi problemami, obsługiwał tylko część transakcji i nie będzie miał od kogo się uczyć.

Początkujący adept księgowości powinien:

- posiadać przynajmniej średnie wykształcenie i podstawową wiedzę z zakresu rachunkowości i podatków,

- obsługiwać pakiet Microsoft Office oraz znać przynajmniej jeden program do prowadzenia księgowości, np. Symfonia

- mieć predyspozycje do pracy z liczbami, być skrupulatny, dokładny i systematyczny.

Jednak firmy zazwyczaj mają większe wymagania. Katarzyna Nowaczyk z HLB Frąckowiak i Wspólnicy wyjaśnia, że księgowy czy konsultant podatkowy powinien łatwo nawiązywać kontakty z klientem i właściwie analizować jego sytuację księgowo-podatkową. W jej opinii to właśnie te kompetencje pozwalają budować relacje z klientami w sposób partnerski, oparty na wzajemnym zaufaniu i życzliwości.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

ManaGame.pl

ekspert z zakresu HR

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »