| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Vademecum > Księgowi i rewidenci > Firmy mają kłopoty ze znalezieniem księgowych

Firmy mają kłopoty ze znalezieniem księgowych

Doradca podatkowy i biegły rewident to najbardziej atrakcyjne zawody związane z podatkami i rachunkowością. Firmy najczęściej poszukują jednak księgowych.

Na rynku usług finansowo-księgowych wciąż brakuje specjalistów. Najbardziej aktywne w poszukiwaniu takich pracowników są firmy outsourcingowe. Przede wszystkim walczą one o księgowych, zwłaszcza samodzielnych. Zdarza się nawet, że firmy podkupują ich sobie, wspomagając się firmami headhunterskimi, które rekrutują takich pracowników. Poszukiwani są również doradcy podatkowi, biegli rewidenci i osoby z uprawnieniami do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Największą liczbę specjalistów od księgowości i podatków pozyskują duże centra finansowo-księgowe. Jeszcze rok temu przedstawiciele centrów outsourcingowych szukali pracowników na lokalnych rynkach, obecnie szukają ich w całym kraju. Boom na rynku outsourcingu księgowego spowodowany jest przenoszeniem do Polski centrów wielu firm zagranicznych. Na ulokowanie tego typu działalności w Polsce zdecydowały się m.in. IBM, Lufthansa, Maersk, Philips oraz Accenture Volvo. Koszty obsługi księgowej w Polsce są niższe niż w innych krajach UE, a zwłaszcza w państwach tzw. starej Unii (zalicza się do nich 15 krajów sprzed rozszerzenia z maja 2004 r.). Centra często obsługują wszystkie oddziały firmy w Europie lub na świecie.

Na rynku funkcjonują też średniej wielkości firmy outsourcingowe. Te jednak mają nieco inne wymagania niż duże centra obsługi księgowej, zwłaszcza w przypadku znajomości języków obcych.

- Najczęściej wykorzystywane we współpracy z klientem są języki angielski, niemiecki i francuski - tłumaczy Barbara Kochańska-Mierzejewska, członek zarządu firmy outsourcingowej FPA Group.

Duże centra obsługi księgowej poszukują często księgowych i konsultantów podatkowych, którzy władają mniej popularnymi językami, np. szwedzkim, portugalskim, hiszpańskim czy włoskim.

Zatrudnienie w dużej firmie lub korporacji oznacza najczęściej większe bezpieczeństwo pracy i wyższe zarobki. Z drugiej strony wiąże się ono jednak często z tzw. zaszufladkowaniem. Samodzielny księgowy może przez całe lata zajmować się jedynie wycinkiem księgowości, np. środkami trwałymi albo rozliczeniami z kontrahentami, co nie daje moźliwości poznania innych aspektów tego zawodu oraz szansy awansu na stanowisko głównego księgowego. Z drugiej strony młodym osobom, u progu kariery umożliwiają sprawdzenie się w różnych działach.

Warto dodać, że centra obsługują firmy z różnych stref czasowych, w związku z czym często pracują całą dobę.

Księgowych poszukują także małe biura rachunkowe oraz bezpośrednio firmy, organizacje społeczne lub inne podmioty zobowiązane do prowadzenia księgowości.

Praca w biurze rachunkowym umożliwia poznanie specyfiki działalności różnych firm i zwykle daje większą samodzielność. Jej minusem jest obsługa wielu małych firm oraz prowadzenie spraw kilku klientów jednocześnie.

Praca w dziale księgowym firmy lub innej organizacji pozwala z kolei na pełne skupienie się na zagadnieniach jednego podmiotu. Dzięki niej można też dobrze poznać wszystkie zagadnienia i w pełni nad nimi zapanować. Z drugiej strony może się zdarzyć, że w małej firmie księgowy będzie się stykał z tymi samymi problemami, obsługiwał tylko część transakcji i nie będzie miał od kogo się uczyć.

Początkujący adept księgowości powinien:

- posiadać przynajmniej średnie wykształcenie i podstawową wiedzę z zakresu rachunkowości i podatków,

- obsługiwać pakiet Microsoft Office oraz znać przynajmniej jeden program do prowadzenia księgowości, np. Symfonia

- mieć predyspozycje do pracy z liczbami, być skrupulatny, dokładny i systematyczny.

Jednak firmy zazwyczaj mają większe wymagania. Katarzyna Nowaczyk z HLB Frąckowiak i Wspólnicy wyjaśnia, że księgowy czy konsultant podatkowy powinien łatwo nawiązywać kontakty z klientem i właściwie analizować jego sytuację księgowo-podatkową. W jej opinii to właśnie te kompetencje pozwalają budować relacje z klientami w sposób partnerski, oparty na wzajemnym zaufaniu i życzliwości.

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

Źródło:

GP

Zdjęcia


CIT 2018. Komentarz (książka)299.00 zł

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Madejski Sasiński Starowicz radcowie prawni

spółka partnerska

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK