REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Z uzyskaniem uprawnień księgowych nie trzeba się śpieszyć

Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Obecne przepisy zakładają wyłączenie od 30 czerwca 2010 r. możliwości uzyskania certyfikatu bez egzaminu. Senat jednak przyjął ustawę, która spowoduje, że przepisy te nie zostaną zastosowane.

W ostatnich miesiącach studia podyplomowe z rachunkowości cieszyły się dużym powodzeniem. Zwiększone zainteresowanie jest wynikiem zmian w przepisach dotyczących uprawnień księgowych. Przypomnijmy, że nowelizacja ustawy o rachunkowości z 18 marca 2008 r. zakłada wyłączenie możliwości uzyskania certyfikatu księgowego bez egzaminu po 29 czerwca 2010 r.

Autopromocja

Przepisy te prawdopodobnie jednak nigdy nie zostaną zastosowane. Senat przyjął bowiem projekt ustawy przygotowany przez posłów Platformy Obywatelskiej, która pozwoli w dalszym ciągu zdobywać uprawnienia m.in. dzięki odpowiedniemu wykształceniu. Podtrzymane zostaną więc dotychczasowe zasady uzyskiwania uprawnień do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Certyfikat bez egzaminu

Obecnie certyfikat może otrzymać osoba z dwuletnią praktyką w księgowości, zdając egzamin w Ministerstwie Finansów lub z trzyletnim doświadczeniem i odpowiednim wykształceniem.

Może ono być magisterskie uzyskane na kierunku rachunkowość lub na innym kierunku ekonomicznym o specjalności rachunkowość. Uznawane są też specjalizacje, których plan studiów i program kształcenia odpowiadał wymogom określonym przez organy uczelni dla specjalności rachunkowość. Ostatni przypadek dotyczy tych specjalizacji, które obszarem wiedzy obejmują cały zakres rachunkowości, jak np. rewizja finansowa. Nie są brane pod uwagę takie kierunki, jak finanse i bankowość, na których przeprowadzane są zajęcia z rachunkowości. Należy pamiętać, że wykształcenie musi być zdobyte w jednostkach uprawnionych do nadawania stopnia doktora nauk ekonomicznych.

Kryterium wykształcenia będzie również spełnione, jeżeli kandydat ukończy na takiej uczelni studia podyplomowe z rachunkowości. Muszą być one poprzedzone studiami magisterskimi lub równorzędnymi. Nie ma więc możliwości otrzymania certyfikatu osoba, która ukończyła studia podyplomowe w przypadku, gdy posiada wyłącznie wykształcenie licencjackie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto pamiętać, że wyłączenie możliwości zdobycia certyfikatu księgowego bez egzaminu nowelizacją ustawy o rachunkowości z 18 marca było inicjatywą Rządowego Centrum Legislacji. Miało za zadanie chronić bezpieczeństwo klientów usług księgowych. Po wprowadzonych zmianach wbrew oczekiwaniom prezydent nie zdecydował się na podjęcie inicjatywy ustawodawczej dotyczącej przywrócenia dotychczasowych zasad wydawania certyfikatu księgowego. Prezydent przychylił się do stanowiska, że zmiany wprowadzone do ustawy o rachunkowości w tym zakresie mają na celu zapewnienie wysokiego poziomu profesjonalizmu osób wykonujących działalność polegającą na usługowym prowadzeniu ksiąg rachunkowych.

Poselski projekt zmian

Inicjatywę podjęli jednak posłowie Platformy Obywatelskiej.

- Studenci z zadowoleniem przyjęli informację, że nasz parlament przywraca im możliwość uzyskania certyfikatów do prowadzenia biur rachunkowych bez konieczności zdawania egzaminu państwowego - twierdzi dr Mariusz Andrzejewski z Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.

Dodaje, że od początku stali oni na stanowisku, że o wiele więcej są w stanie się nauczyć w ciągu kilku lat studiów lub nawet jednego roku studiów podyplomowych, aniżeli na miesięcznych kursach organizowanych przez prywatne instytuty, w których dorabialiby urzędnicy Ministerstwa Finansów. Ekspert podkreśla, że środowisko akademickie, które stanowczo protestowało przeciwko marcowym rozwiązaniom, również odzyskuje dziś utracone prawo do kształcenia w tym zakresie.

- Studenci, profesorowie i wykładowcy są zadowoleni z tego, że 15 posłów PO złożyło oczekiwany projekt naprawiający ten błąd, a w głosowaniu wszyscy posłowie, poparli go bez wyjątku - podkreśla nasz rozmówca.

Również prof. Zbigniew Messner, prezes zarządu głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, przywrócenie możliwości otrzymania uprawnień bez egzaminu uważa za prawidłowe rozwiązanie.

- Jest ono zgodne z intencjami prowadzenia studiów podyplomowych o specjalności rachunkowość, jak również innych studiów podyplomowych w szkołach wyższych, które mają uprawnienia do nadawania stopni naukowych doktora nauk ekonomicznych - twierdzi nasz rozmówca.

Dodaje jednak, że ważne, aby uczelnie podejmujące się ich prowadzenia, szczególnie z rachunkowości, przestrzegały wszystkich wymagań oraz zasad w realizacji programów nauczania i egzaminów.

NABYWANIE UPRAWNIEŃ KSIĘGOWYCH

Aby zdobyć uprawnienia bez egzaminu, trzeba:

• mieć minimum trzyletnią praktykę w księgowości i

• ukończyć studia magisterskie z rachunkowości zdobyte w jednostkach, które mają uprawnienia do nadawania tytułu doktora nauk ekonomicznych lub

• ukończyć studia magisterskie lub równorzędne oraz studia podyplomowe z rachunkowości w jednostkach, które mają uprawnienia do nadawania tytułu doktora nauk ekonomicznych.

AGNIESZKA POKOJSKA

agnieszka.pokojska@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF: awaria na e-Urząd Skarbowy. Twój e-PIT działa poprawnie ale trzeba się logować przez epit.podatki.gov.pl

W dniu 19 kwietnia 2024 r. w godzinach przedpołudniowych nastąpiła przerwa w działaniu witryny urzadskarbowy.gov.pl, spowodowana najprawdopodobniej jakąś awarią. Ministerstwo Finansów poinformowało, że usługa Twój e-PIT działa poprawnie tylko, że trzeba się logować wchodząc z linka epit.podatki.gov.pl.

MF przygotowało ustawę o obowiązkowym raportowaniu ESG, implementującą dyrektywę UE

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy implementujący dyrektywę UE o obowiązkowym raportowaniu ESG. MF szacuje, że koszty dla przedsiębiorstw objętych obowiązkiem raportowania w ciągu 10 lat wyniosą 8,7 mld zł.

Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

REKLAMA