| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Vademecum > Pisma Ministra Finansów > Pismo Ministra Finansów do Prezesów Regionalnych Izb Obrachunkowych

Pismo Ministra Finansów do Prezesów Regionalnych Izb Obrachunkowych

Jak interpretować art. 183 ustawy o finansach publicznych? Jaka jest szczegółowość planu przychodów i wydatków? Jak prawidłowo sporządzać kwartalne sprawozdanie Rb-NDS?

W związku z napływającymi do Ministerstwa Finansów pismami jednostek samorządu terytorialnego dotyczącymi wyjaśnienia wątpliwości związanych ze stosowaniem niektórych przepisów z zakresu finansów publicznych - uprzejmie informuję:
I. W kwestii wyjaśnienia przepisu art. 183 ustawy o finansach publicznych należy zaznaczyć, iż ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych w art. 182 określa, iż organ stanowiący uchwala uchwałę budżetową przed rozpoczęciem roku budżetowego, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach - nie później niż do dnia 31 marca roku budżetowego.
Przepis art. 183 ustawy o finansach publicznych stanowi, że do czasu uchwalenia uchwały budżetowej, jednak nie później niż do dnia 31 marca roku budżetowego, podstawą gospodarki finansowej jest projekt uchwały budżetowej, który zarząd powiatu ma obowiązek przedstawić radzie powiatu do dnia 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.
W opinii Ministerstwa Finansów, przepis art. 183 ust. 1 upoważnia zarząd jednostki samorządu terytorialnego, do czasu uchwalenia uchwały budżetowej, jedynie do realizacji planu dochodów i wydatków ujętych w projekcie budżetu. Projekt uchwały budżetowej może bowiem zawierać elementy określone w art. 184 ust. 2 pkt 1-3 ustawy o finansach publicznych, ale działanie zarządu w zakresie proponowanych w projekcie upoważnień wywiera skutek prawny wraz z uchwaleniem uchwały budżetowej przez organ stanowiący. Dopiero bowiem z tym dniem zarząd będzie uprawniony do działania w granicach określonych przez radę, co znajduje umocowanie w przepisie art. 18 ust. 2 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym.
 
 
II. W odniesieniu do problemu określenia szczegółowości planu przychodów i wydatków dochodów własnych ujętych w uchwałach budżetowych, a przede wszystkim określenia, czy plan ten ma być ujęty w pełnej szczegółowości ustalonej w § 5 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 29 czerwca 2006 r. - tj. dział, rozdział, paragraf - należy wskazać, iż decyzja co do wyboru stopnia szczegółowości, określonego w uchwale budżetowej, planu finansowego dochodów własnych należy do organu stanowiącego danej jednostki samorządu terytorialnego.
Zaznaczyć należy, że z treści przepisu § 5 ust. 2 wynika, iż w pełnej szczegółowości sporządzane są projekty planów finansowych dochodów własnych i wydatków z nich finansowanych. Przepis ten nie określa szczegółowości, w jakiej przychody i wydatki dochodów własnych będą ujęte w uchwale budżetowej jednostki samorządu terytorialnego.
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Federacja Konsumentów

Federacja Konsumentów

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »