| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Vademecum > Standardy rachunkowości > Jak dostosować księgi do nowych wymogów

Jak dostosować księgi do nowych wymogów

Nowe interpretacje i standardy wymagają ujawnienia dodatkowych informacji. Do ich pozyskania konieczne jest wprowadzenie nowych mechanizmów.

Spółki, których rok obrotowy pokrywa się z kalendarzowym, od przyszłego roku powinny zacząć stosować interpretację KIMSF 11 - Wydanie akcji w ramach grupy i transakcje w nabytych akcjach własnych oraz KIMSF 13 dotyczącej programów lojalnościowych.

Krzysztof Zagańczyk, specjalista w dziale audytu Ernst & Young, wyjaśnia, KIMSF 11 wymaga, aby wszystkie umowy przyznające pracownikowi prawo do instrumentów kapitałowych były przez spółkę ujmowane jako programy rozliczane w instrumentach kapitałowych. W praktyce oznacza to, że koszty wynagrodzeń w związku z takimi programami pojawią się niezależnie od tego, czy spółka, aby rozliczyć się z pracownikiem, nabywa swoje instrumenty kapitałowe (np. akcje własne), czy też jej akcjonariusze bezpośrednio przekazują jej pracownikom te instrumenty.

- Również jednostki zależne będą musiały ujmować w swoich sprawozdaniach finansowych koszty wynagrodzeń w związku z programami motywacyjnymi, w ramach których pracownicy otrzymują prawa do instrumentów kapitałowych spółki-matki - podkreśla rozmówca. Wyjaśnia, że jeżeli to spółka-matka wydaje pracownikom spółki-córki akcje, to są one przez spółkę-córkę rozliczane jako płatności rozliczane w instrumentach kapitałowych, o ile jednostka dominująca będzie je w ten sposób ujmowała w swoim skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym. Natomiast w sytuacji, gdy jednostka zależna przyznaje swoim pracownikom prawa do akcji jednostki dominującej, transakcja ta powinna być rozliczana jako program rozliczany w środkach pieniężnych.

Z kolei Anna Janeczkowska-Staśkiewicz, biegły rewident, menedżer w dziale audytu Ernst & Young, przypomina o interpretacji dotyczącej programów lojalnościowych. Przykładowo klientom przyznawane są punkty, dzięki którym mogą oni otrzymywać towary i usługi za darmo lub za zniżką. KIMSF 13 wymaga, aby punkty lojalnościowe ujęte były jako oddzielna sprzedaż, a nie jako koszt marketingu czy koszt sprzedaży.

Oznacza to, że wartość godziwą otrzymanej zapłaty w ramach transakcji należy rozdzielić pomiędzy przedmiot danej transakcji, np. sprzedaż paliwa i punkty lojalnościowe - twierdzi rozmówczyni. Sprzedaż paliwa rozpoznawana jest jako przychód danego okresu, a przychód alokowany do przyznanych punktów lojalnościowych jest odraczany do momentu wykorzystania punktów przez klienta, czyli do momentu odebrania nagrody.

Dzięki nowej interpretacji KIMSF 12 księgowym łatwiej też będzie rozliczać umowy na usługi koncesjonowane.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

IESE Business School

Informacje o IESE

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »