| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > VAT 2014 > VAT od samochodów i paliwa w 2014 r.

VAT od samochodów i paliwa w 2014 r.

Z początkiem 2014 r. przestają obowiązywać przepisy ustalające zasady odliczania VAT od nabycia i eksploatacji samochodów osobowych. Obecnie nie jest już możliwe zachowanie status quo – tak jak to miało miejsce w 2013 r., kiedy to ustawodawca przedłużył obowiązywanie przepisów, których byt prawny miał ustać z końcem 2012 r. Jeśli polski rząd nie uzyska zgody na wprowadzenie nowych ograniczeń i nie zdąży ich wprowadzić do końca 2013 r., powrócą tzw. samochody z kratką.

Zobacz e-poradnik "Samochód w firmie" dostępny w Bibliotece INFORFK na www.inforfk.pl >>

Najwyraźniej rządzący chcą odejść od definiowania samochodu osobowego i wyznaczania skutków podatkowych w VAT ze względu na status pojazdu.

Jeśli polski rząd uzyska zgodę Rady UE, to w okresie od 2014 r. do końca 2018 r. podatnicy, którzy wykorzystują samochody wyłącznie na potrzeby działalności gospodarczej, nie będą stosowali żadnych wyłączeń i ograniczeń przy wyznaczaniu i odliczaniu VAT naliczonego przy nabyciu, a także używaniu samochodów (w tym przy nabyciu paliwa do nich).

Dopiero gdy samochód będzie służył zarówno na potrzeby prowadzonej działalności, jak i do celów prywatnych podatnika, pracowników itp., zastosowanie będzie miał limit procentowy.

Gdy samochód będzie wykorzystywany i do działalności, i na cele prywatne, limit 50% będzie stosowany znacznie szerzej niż obecny sześćdziesięcioprocentowy, tj. przy nabyciu, imporcie czy uiszczaniu opłat za używanie samochodu (leasing, najem, dzierżawa), ale również przy nabyciu paliwa do tego pojazdu i - co niezwykle ważne - przy zakupie wszelkich usług związanych z eksploatacją samochodu (naprawy, płyny, myjnia, parkingi itp.).

Sprzedaż prywatnego samochodu - skutki podatkowe

Ocena nowych rozwiązań, która musi pojawić się na podstawie dostępnych informacji, może być tylko jedna: owszem jest „marchewka”, ale nie obędzie się bez „kija”. Ważne jest to, że w zależności od sytuacji jednym nowe regulacje przyniosą istotne korzyści, drugim znaczne pogorszenie.

Nie sposób uniknąć tezy, że lepiej będzie dla tych podatników, którzy nabywają (również importują czy biorą w odpłatne używanie) nowe, drogie samochody. Ci bowiem mają dość ograniczone koszty eksploatacji, np. naprawy, tak jak przy nabyciu starszych pojazdów.

Jak rozliczyć wydatki na naprawę powypadkową samochodu

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

Zwłaszcza przy samochodach premium, ale nie tylko, wydatki ponoszone w pierwszych dwóch-trzech latach (czasami dłużej) w związku z naprawami, ale i przeglądami gwarancyjnymi itp., są bardzo ograniczone. Jednym słowem, nawet jeżeli odliczą 50% VAT z ceny nabycia czy z opłat za używanie, nie odczują w istotny sposób tego, że w porównaniu z poprzednimi latami mają ograniczone prawo do odliczania VAT od wydatków eksploatacyjnych. Poza tym przy nabyciu nie ograniczy ich limit 6000 zł.


UWAGA!

Limit odliczenia przy nabyciu samochodów ma być wyłącznie procentowy. Całkowicie zrezygnowano z ograniczenia kwotowego (było ono we wniosku rządowym z 2012 r.).


Więcej  na ten temat przeczytasz na Platformie Księgowych www.inforfk.pl w artykule: "VAT od samochodów i paliwa w 2014 r. - jakie ryzyko podatkowe przyniosą nowe zasady rozliczeń" >>

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Urszula Tarsa

Specjalizuje się w tematyce finansowej i rachunkowej. Doktorantka na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »