REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie VAT-em umów o zarządzanie przedsiębiorstwem

REKLAMA

Usługi świadczone przez menedżerów na podstawie umowy o świadczenie usług zarządzania przedsiębiorstwem są, co do zasady, opodatkowane podatkiem od towarów i usług, a nie podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Odpłatne świadczenie usług

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU nr 54, poz. 535 ze zm. – zwanej dalej ustawą o VAT) opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatne świadczenie usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
ważne
Przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.
Zgodnie więc z przedmiotową definicją świadczenie usług na podstawie kontraktu menedżerskiego jest uznawane za świadczenie usług w rozumieniu ustawy o VAT.

Działalność gospodarcza

Drugim istotnym warunkiem opodatkowania danej usługi jest warunek, aby daną usługę świadczyła osoba uznana za podatnika przez ustawę o VAT.
Zgodnie z ustawą o VAT podatnikami są zarówno osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jak również osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Ustawa o VAT podaje własną definicję działalności gospodarczej, tak więc analizując, czy dany podmiot spełnia definicję podatnika, rozpatrujemy definicję działalności gospodarczej podanej w ustawie, nie korzystając z definicji zawartych w innych aktach prawnych.
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne, oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Są to również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W świetle przedstawionej definicji świadczenie usług przez menedżera na podstawie umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem zarówno w ramach prowadzonej przez menedżera pozarolniczej działalności gospodarczej, jak i bez zgłaszania działalności do ewidencji działalności gospodarczej będzie uważane za „działalność gospodarczą” w rozumieniu ustawy o VAT, w związku z tym w obu wyżej wymienionych przypadkach świadczenie usług przez menedżera wypełnia wszystkie przesłanki do uznania ich za czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.
Ustawodawca wprowadza jednak w ustawie kilka wyłączeń.
I tak zgodnie z ustawą o VAT za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa wyżej, nie uznaje się czynności, z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2–9 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Artykuł 13 ustawy opisuje przychody z tzw. działalności wykonywanej osobiście. Za przychody zakwalifikowane do tego źródła uznaje się m.in. przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej. Na podstawie tego przepisu ustawodawca zaliczył w sposób sztuczny przychody z pozarolniczej działalności uzyskiwane w ramach świadczenia usług zarządzania przedsiębiorstwem do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, a nie do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Powodem tego zabiegu była z pewnością między innymi chęć pozbawienia menedżerów – grupy osób osiągających wysokie przychody – możliwości opodatkowania swoich dochodów 19% liniową stawką podatkową.
Przypomnijmy, że możliwość opodatkowania stawką 19% swoich przychodów mają tylko i wyłącznie podatnicy, którzy osiągają przychody ze źródła pozarolnicza działalność gospodarcza. W tym przypadku mimo prowadzania pozarolniczej działalności gospodarczej przez menedżera jego przychody z tytułu umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem są zakwalifikowane do źródła przychodów działalność wykonywana osobiście.
Nie wystarczy jednak samo zakwalifikowanie przychodów osiąganych przez menedżera do źródła działalność wykonywana osobiście, aby uznać, że usługi świadczone na podstawie tej umowy nie są działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT. Musi być jeszcze spełnionych łącznie kilka przesłanek wymienionych w przedmiotowej ustawie.
Ponadto osoby świadczące usługi na podstawie przedmiotowych umów muszą być związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny (czyli między menedżerem a spółką musi po prostu istnieć umowa) co do:
• warunków wykonywania tych czynności,
Na podstawie tego warunku strony powinny uzgodnić podstawowe warunki umowy, takie jak na przykład miejsce wykonywania usług, stanowisko itp.
• wynagrodzenia,
Warunkiem wyłączenia spod ustawy o VAT jest ustalenie kwoty wynagrodzenia menedżera w zamian za świadczenie usług.
• odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.
Jest to jedna z najistotniejszych przesłanek warunkujących wyłączenie. W tym przypadku konieczny jest – dla celów dowodowych w przypadku kontroli – wyraźny zapis w umowie (kontrakcie menedżerskim), że odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną osobom trzecim przez menedżera ponosi spółka, a nie menedżer. Może się wydawać, że zapis ten jest zbędny w tym przypadku, bowiem menedżer świadczący pracę jako np. prezes zarządu spółki (zleceniodawcy), wykonując czynności, czyni to zgodnie z teorią organów jako organ spółki i jego oświadczenia są uznawane za oświadczenia woli spółki. Mimo to zapis ten jest zdaniem autora niezbędny w celu uniknięcia zarzutu, że dana umowa nie jest wyłączona spod ustawy o VAT.
W przypadku łącznego wystąpienia przedmiotowych przesłanek umowa nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W przypadku gdy chociaż jedna przesłanka nie zostanie spełniona, menedżer ma obowiązek zarejestrować się na potrzeby podatku od towarów i usług (złożyć deklarację VAT-R) oraz rozliczać się miesięcznie lub kwartalnie.

Bartłomiej Sikora
doradca podatkowy
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Opłaty za jednorazowe opakowania plastikowe do żywności - rozliczenia VAT, CIT i PIT w 2024 roku [wyjaśnienia Ministerstwa Finansów]

    W komunikacie z 28 marca 2024 r. Ministerstwo Finansów udzieliło wyjaśnień odnośnie zasad rozliczania opłat pobieranych z tytułu sprzedaży opakowań jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych na napoje lub żywność na gruncie VAT oraz podatków dochodowych. Komunikat ten nie ma formalnego statusu interpretacji podatkowej ani objaśnień podatkowych.

    Tabela kursów średnich NBP z 29 marca 2024 roku [nr 064/A/NBP/2024]

    Tabela kursów średnich waluty krajowej w stosunku do walut obcych ogłoszona przez NBP 29 marca 2024 roku [nr 064/A/NBP/2024]. Jaki dzisiaj kurs euro? Jakie zmiany w kursach walut?

    Dostęp hurtowy do sieci zbudowanej ze środków KPO/FERC

    Rok 2023 upłynął pod znakiem śledzenia działań Centrum Projektów Polska Cyfrowa (dalej jako „CPPC”), planowaniem zasięgów sieci możliwych do zrealizowania w ramach dofinansowania z budżetu Unii Europejskiej, wzmożoną pracą nad przygotowaniem wniosków o dofinansowanie, cierpliwym oczekiwaniem na ogłoszenie wyników naboru, żeby w końcu – dotrwać do etapu podpisania umowy o dofinansowanie i rozpocząć budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej. Dla wielu operatorów emocje towarzyszące tym wydarzeniom, jak również powodzenie inwestycji nadal spędzają sen z powiek. Natomiast przed operatorami, którzy sami nie stawali w blokach startowych do konkursu o środki na budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej, pojawia się pytanie jak będzie wyglądać wspólne funkcjonowanie obu grup w przyszłości.

    Polska ustawa o kryptoaktywach od 30 czerwca 2024 r. Założenia i cel nowych przepisów [omówienie projektu]

    Projekt ustawy o kryptoaktywach ma zaimplementować do krajowych przepisów rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.) (dalej: MiCA) określające zasady regulacji i nadzoru emisji, handlu i świadczenia usług związanych z kryptowalutami. Rozporządzenie obowiązuje już od 29 czerwca 2023 r., ale w pełni zacznie być stosowane dopiero w grudniu 2024 r. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań w obszarze sektora rynku kryptoaktywów, mających na celu realizację zadań wynikających z rozporządzenia MiCA, w szczególności w zakresie skutecznego nadzoru i ochrony inwestorów. Według ustawodawcy podjęcie działań zmierzających do realizacji ww. celów zapewni rozwój rynku w perspektywie wieloletniej oraz bezpieczeństwo przez rozszerzenie kompetencji nadzorczych. Za projekt ustawy odpowiada Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów. 

    Eksport usług do Turcji na nowych zasadach od stycznia 2024

    Eksport usług występuje wówczas, gdy za miejsce świadczenia usług, czyli faktycznego opodatkowania, jest terytorium innego państwa. O miejscu opodatkowania danej usługi decyduje nie miejsce jej faktycznego wykonania, ale wskazane przepisami ustawy o VAT „miejsce jej świadczenia”. Charakterystyką usługi wykonanej poza granice terytorium kraju to takie świadczenie, od którego zobowiązanym do rozliczenia VAT jest zagraniczny nabywca tej usługi. Dla polskiego usługodawcy jest ona wówczas czynnością niepodlegającą opodatkowaniu (NP) w VAT.

    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    REKLAMA