| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Warto wiedzieć > Jak prowadzić uproszczoną księgę przychodów i rozchodów - projekt

Jak prowadzić uproszczoną księgę przychodów i rozchodów - projekt

Jedną z zasadniczych zmian w projektowanej nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest wprowadzenie uproszczonej księgi przychodów i rozchodów.

• Kolumna 5 jest przeznaczona do ewidencjonowania wydatków stanowiących koszty uzyskania przychodu. Wpisywać się tu będzie zasadniczo te wszystkie koszty, które w księdze prowadzonej w pełnej wersji (po nowelizacji) ewidencjonowane są w kol. 10–13, np. koszty zakupu materiałów i towarów handlowych, koszty uboczne zakupu, zwłaszcza koszty transportu i załadunku (rozładunku) oraz ubezpieczenia w drodze, wynagrodzenia brutto pracowników oraz osób zatrudnianych na umowę zlecenia i o dzieło oraz pozostałe wydatki, takie jak: czynsz za lokal, opłaty za media, zakup paliw, wydatki na remont, amortyzację środków trwałych, składki na ubezpieczenie wypadkowe pracowników, wartość zakupionego wyposażenia, wydatki na używanie niewprowadzonego do ewidencji samochodu osobowego – w kwocie nieprzekraczającej limitu wynikającego z ewidencji przebiegu pojazdu, koszty podróży służbowych, w tym diety właściciciela oraz osób z nim współpracujących.
• W kolumnie 6 wpisywać się będzie uwagi do treści zapisów w kolumnach 2–5. Można w niej będzie również wpisywać pobrane zaliczki, obrót opakowaniami zwrotnymi, wskazania, które z wydatków stanowią koszty zakupu oraz koszty uboczne związane z zakupem.
Sposób dokonywania zapisów w księdze ilustruje poniższy przykład.

Przykład
Pan Piotr Gałecki jest właścicielem biura rachunkowego. Zatrudnia jednego pracownika na umowę o pracę. We wrześniu na potrzeby prowadzonej działalności kupił komputer o wartości netto 2000 zł. Ponadto nabył artykuły biurowe za kwotę 150 zł oraz opłacił czynsz za lokal, w którym mieści się jego biuro. Wystawił też faktury za swoje usługi dla dwóch klientów – na kwotę 3000 zł i 4500 zł netto. 30 września wypłacił pracownikowi należne wynagrodzenie. Wynagrodzenie z umowy o pracę wynosi 1200 zł brutto. Zdarzenia te ujął w uproszczonej księdze w sposób następujący:
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Po zakończeniu miesiąca wpisy dokonane w jego trakcie trzeba będzie podkreślić, a dane z kolumn 4 i 5 zsumować. Kwoty wynikłe z podsumowania również trzeba będzie podkreślić. Pod podsumowaniem danego miesiąca można będzie wpisać w poszczególnych kolumnach sumy od początku roku do miesiąca poprzedzającego dany miesiąc i w kolejnej pozycji wpisać w poszczególnych kolumnach sumę od początku roku.

Czynności po zakończeniu roku podatkowego

Na koniec każdego roku podatkowego podatnicy będą obowiązani do sporządzenia spisu z natury według zasad określonych w rozporządzeniu. W przypadku dokonywania wyceny wartości poszczególnych składników spisu materiałów i towarów handlowych według cen nabycia podatnicy prowadzący księgę uproszczoną będą musieli ustalić procentowy wskaźnik kosztów ubocznych zakupu w stosunku do ogólnej wartości zakupu towarów handlowych i materiałów zaewidencjonowanych. Ustala się go, mnożąc sumę kosztów ubocznych zakupu przez 100 i dzieląc przez wartość zakupu. O tak ustalony wskaźnik trzeba będzie podwyższyć jednostkowy koszt zakupu, a następnie ustalić wartość poszczególnych składników spisu z natury.
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Duże Odszkodowania

Kancelaria odszkodowawcza

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »