REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prowadzić uproszczoną księgę przychodów i rozchodów - projekt

REKLAMA

Jedną z zasadniczych zmian w projektowanej nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest wprowadzenie uproszczonej księgi przychodów i rozchodów.

W założeniu twórców projektu wiązać się to będzie z jednoczesną likwidacją dotychczas stosowanych uproszczonych form opodatkowania, tj. ryczałtu ewidencjonowanego oraz karty podatkowej.

Kto będzie prowadzić uproszczoną księgę

Uproszczoną księgę przychodów i rozchodów będą mogły prowadzić te same podmioty, które są uprawnione do prowadzenia księgi w pełnej wersji. Należą do nich osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie wykonujące działalność gospodarczą. Dla ich zróżnicowania wprowadzone zostało kryterium przychodowe. Mianowicie prawo do prowadzenia księgi w uproszczonej formie będzie przysługiwać, jeśli przychody z samodzielnie prowadzonej działalności lub przychody spółki w roku poprzedzającym rok podatkowy nie przekroczyły kwoty stanowiącej równowartość 250 000 euro. Do przeliczenia tej wielkości na złote, czyli ustalenia limitu przychodów, będzie stosowany kurs euro ogłaszany przez NBP, obowiązujący 30 września roku poprzedzającego rok podatkowy.

Obowiązki związane z założeniem uproszczonej księgi

Uproszczoną księgę zakładać się będzie na 1 stycznia roku podatkowego lub na dzień rozpoczęcia działalności. Ci, którzy rozpoczynają prowadzenie działalności gospodarczej albo w poprzednim roku podatkowym korzystali ze zryczałtowanego opodatkowania podatkiem dochodowym lub prowadzili księgę albo księgi rachunkowe, będą zobowiązani zawiadomić, w formie pisemnej, naczelnika urzędu skarbowego właściwego według ich miejsca zamieszkania o prowadzeniu uproszczonej księgi w terminie 20 dni od dnia jej założenia. W przypadku prowadzenia działalności w formie spółek cywilnych, jawnych lub partnerskich do złożenia zawiadomienia będą zobowiązani wszyscy wspólnicy. Składać oni będą zawiadomienie naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania każdego z nich.
W razie powierzenia prowadzenia księgi biuru rachunkowemu trzeba będzie zawiadomić o tym fakcie naczelnika urzędu skarbowego – w terminie 7 dni od dnia zawarcia umowy. W takim przypadku konieczne będzie prowadzenie ewidencji sprzedaży w miejscu wykonywania działalności, o ile podatnik nie będzie obowiązany do stosowania kas rejestrujących.

Kto będzie musiał prowadzić dodatkowe ewidencje

Podatnicy prowadzący uproszczoną księgę będą w określonych przypadkach obowiązani do prowadzenia, oprócz ewidencji sprzedaży, innych, dodatkowych ewidencji:
• ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, którą prowadzą nabywający środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne,
• ewidencji wyposażenia, którą prowadzi się w razie nabycia składników majątku zaliczanych do wyposażenia (tj. składników majątku o wartości początkowej wyższej niż 1500 zł),
• kart przychodów pracowników, które prowadzą wypłacający należności ze stosunku pracy,
• ewidencji kupna i sprzedaży wartości dewizowych, którą prowadzą wykonujący działalność kantorową,
• ewidencji pożyczek i zastawionych rzeczy, którą prowadzą właściciele lombardów.

Sposób prowadzenia uproszczonej księgi

Uproszczona księga przychodów i rozchodów ma być prowadzona na takich samych zasadach, jak księga w pełnej wersji. Zasadniczą różnicą będzie radykalne – w porównaniu z podatkową księgą przychodów i rozchodów – ograniczenie liczby kolumn. W księdze uproszczonej podatnicy będą obowiązani ewidencjonować jedynie przychody oraz wydatki stanowiące koszty ich uzyskania.
Uproszczenia w prowadzeniu księgi nie będą zwalniać jednak podatników od prowadzenia jej rzetelnie i w sposób niewadliwy. Zapisy w niej mają być dokonywane w sposób staranny, czytelny i trwały, na podstawie prawidłowych i rzetelnych dowodów. Podstawę zapisów stanowiłyby dowody księgowe określone w rozporządzeniu (czyli m.in. faktury, dokumenty celne, rachunki, faktury korygujące, dowody wewnętrzne).
Pomocne przy prowadzeniu księgi będą z pewnością objaśnienia do niej, zamieszczone w załączniku nr 3 do projektu rozporządzenia określającym wzór uproszczonej księgi przychodów i rozchodów.

Wpisy do księgi w trakcie roku podatkowego

Uproszczona podatkowa księga przychodów i rozchodów ma składać się z 6 kolumn:
• W kolumnie 1 należy wpisać kolejny numer zapisu do księgi. Tym samym numerem powinien zostać oznaczony dowód księgowy stanowiący podstawę dokonania zapisu.
• W kolumnie 2 wpisywać się będzie dzień miesiąca wynikający z dokumentu będącego podstawą zapisu (tj. datę poniesienia wydatku, otrzymania towaru bądź uzyskania przychodu albo datę zestawienia sprzedaży).
• Kolumna 3 będzie przeznaczona do wpisania numeru dowodu (np. faktury). Jeśli wpis jest dokonywany na podstawie dziennego zestawienia sprzedaży, należy wpisać numer tego zestawienia.
• W kolumnie 4 wpisywać się będzie przychody – np. ze sprzedaży wyrobów, towarów handlowych bądź usług, a także pozostałe przychody, np. z odpłatnego zbycia składników majątku, otrzymanych kar umownych, wynagrodzenia płatnika. Prowadzący kantory wpisywać tu będą miesięczną kwotę przychodu (sprzedaży wartości dewizowych), wynikającą z ewidencji kupna i sprzedaży dewiz. Udzielający pożyczek pod zastaw (prowadzący lombardy) wpisywać w niej będą na koniec miesiąca kwotę prowizji stanowiącą wartość spłaconych w danym miesiącu odsetek lub różnicę między kwotą uzyskaną ze sprzedaży zastawionych rzeczy a kwotą udzielonych pożyczek.
• Kolumna 5 jest przeznaczona do ewidencjonowania wydatków stanowiących koszty uzyskania przychodu. Wpisywać się tu będzie zasadniczo te wszystkie koszty, które w księdze prowadzonej w pełnej wersji (po nowelizacji) ewidencjonowane są w kol. 10–13, np. koszty zakupu materiałów i towarów handlowych, koszty uboczne zakupu, zwłaszcza koszty transportu i załadunku (rozładunku) oraz ubezpieczenia w drodze, wynagrodzenia brutto pracowników oraz osób zatrudnianych na umowę zlecenia i o dzieło oraz pozostałe wydatki, takie jak: czynsz za lokal, opłaty za media, zakup paliw, wydatki na remont, amortyzację środków trwałych, składki na ubezpieczenie wypadkowe pracowników, wartość zakupionego wyposażenia, wydatki na używanie niewprowadzonego do ewidencji samochodu osobowego – w kwocie nieprzekraczającej limitu wynikającego z ewidencji przebiegu pojazdu, koszty podróży służbowych, w tym diety właściciciela oraz osób z nim współpracujących.
• W kolumnie 6 wpisywać się będzie uwagi do treści zapisów w kolumnach 2–5. Można w niej będzie również wpisywać pobrane zaliczki, obrót opakowaniami zwrotnymi, wskazania, które z wydatków stanowią koszty zakupu oraz koszty uboczne związane z zakupem.
Sposób dokonywania zapisów w księdze ilustruje poniższy przykład.

Przykład
Pan Piotr Gałecki jest właścicielem biura rachunkowego. Zatrudnia jednego pracownika na umowę o pracę. We wrześniu na potrzeby prowadzonej działalności kupił komputer o wartości netto 2000 zł. Ponadto nabył artykuły biurowe za kwotę 150 zł oraz opłacił czynsz za lokal, w którym mieści się jego biuro. Wystawił też faktury za swoje usługi dla dwóch klientów – na kwotę 3000 zł i 4500 zł netto. 30 września wypłacił pracownikowi należne wynagrodzenie. Wynagrodzenie z umowy o pracę wynosi 1200 zł brutto. Zdarzenia te ujął w uproszczonej księdze w sposób następujący:
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Po zakończeniu miesiąca wpisy dokonane w jego trakcie trzeba będzie podkreślić, a dane z kolumn 4 i 5 zsumować. Kwoty wynikłe z podsumowania również trzeba będzie podkreślić. Pod podsumowaniem danego miesiąca można będzie wpisać w poszczególnych kolumnach sumy od początku roku do miesiąca poprzedzającego dany miesiąc i w kolejnej pozycji wpisać w poszczególnych kolumnach sumę od początku roku.

Czynności po zakończeniu roku podatkowego

Na koniec każdego roku podatkowego podatnicy będą obowiązani do sporządzenia spisu z natury według zasad określonych w rozporządzeniu. W przypadku dokonywania wyceny wartości poszczególnych składników spisu materiałów i towarów handlowych według cen nabycia podatnicy prowadzący księgę uproszczoną będą musieli ustalić procentowy wskaźnik kosztów ubocznych zakupu w stosunku do ogólnej wartości zakupu towarów handlowych i materiałów zaewidencjonowanych. Ustala się go, mnożąc sumę kosztów ubocznych zakupu przez 100 i dzieląc przez wartość zakupu. O tak ustalony wskaźnik trzeba będzie podwyższyć jednostkowy koszt zakupu, a następnie ustalić wartość poszczególnych składników spisu z natury.
Podatnicy będą musieli też możliwość dokonania wyceny materiałów i towarów handlowych według cen zakupu, tj. bez podwyższania tej ceny o wskaźnik kosztów ubocznych zakupu.
Zapisy w uproszczonej księdze służyć będą zaewidencjonowaniu przychodów i kosztów. Stanowić one będą podstawę do ustalenia dochodu osiągniętego w roku podatkowym.
Dochodem tym jest różnica między wysokością przychodu osiągniętego w roku podatkowym a wysokością poniesionych w roku podatkowym kosztów jego uzyskania.
Dochód ten ustalać się będzie w następujący sposób:
1) przychód
minus
2) koszty uzyskania przychodów poniesione w roku podatkowym (ustalone w następujący sposób):
a) wartość spisu z natury na początek roku podatkowego
b) plus wydatki na zakup towarów hand-lowych
c) plus wydatki na koszty uboczne zakupu
d) minus wartość spisu z natury na koniec roku podatkowego
e) plus kwota pozostałych wydatków
f) minus wartość wynagrodzeń w naturze
________________________________
Razem koszty uzyskania przychodu
3) ustalenie dochodu osiągniętego w roku podatkowym
Dochód = przychód (pkt 1) – koszty jego uzyskania (pkt 2)

• projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów oraz uproszczonej księgi przychodów i rozchodów

Anna Welsyng
doradca podatkowy

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych

    Po koniec 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że podmioty osiągające przychody z zysków kapitałowych również mogą odliczać koszty wspierania sportu, edukacji i kultury, na podstawie art. 18ee, niezależnie od tego czy koszty te zostaną przyporządkowane do przychodów z zysków kapitałowych czy pozostałych przychodów.

    Rozrachunki w księgowości wsparte sztuczną inteligencją. Nadchodzi nowe

    Czy sztuczna inteligencja może wspomóc księgowym w rozrachunkach? Dzięki wykorzystaniu mechanizmów sztucznej inteligencji programy księgowe pozwalają na dużą automatyzację procesów w tym zakresie.

    Jak rozpoznać pellet dobrej jakości? Jak sprawdzić samemu?

    Jakość pelletu jest kluczowym czynnikiem decydującym o jego efektywności i bezpieczeństwie użytkowania. Niezależnie od tego, czy wykorzystujemy go do ogrzewania domu, czy jako surowiec w przemyśle, istnieją cechy, na które warto zwrócić uwagę, aby mieć pewność, że wybieramy produkt najwyższej jakości.

    Składki ZUS wspólników spółki z o.o. (jednoosobowej i wieloosobowej). Kto i kiedy nie zapłaci składek?

    Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych różnicują pozycję wspólników spółki z o.o. w zakresie podlegania ubezpieczeniom społecznym i ubezpieczeniu zdrowotnemu w zależności od tego, czy spółka jest jednoosobowa czy wieloosobowa.

    Zmienia się odpowiedzialność związana z klasyfikacją towarów. Przewoźnicy mogą zapłacić mandat karny

    Znajomość prawidłowej klasyfikacji towarów to podstawa właściwego zgłoszenia celnego w procedurach celnych wywozowych i przywozowych, a także przy określaniu stawki cła i podatku VAT w sprzedaży wewnątrz UE. Wprowadzany właśnie w życie unijny Import Control System 2 nakłada na przewoźników nowe obowiązki. – Firmy transportowe biorą pełną odpowiedzialność za towar wprowadzany na obszar Unii Europejskiej. Muszą posiadać wszystkie dane na temat stron transakcji i HS kodów towarów – wyjaśnia Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

    REKLAMA