| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Warto wiedzieć > Jak prawidłowo rozliczać reklamacje w kasie fiskalnej

Jak prawidłowo rozliczać reklamacje w kasie fiskalnej

Brak szczególnych regulacji VAT nie pozbawia podatnika prawa do korekty obrotu zaewidencjonowanego w kasie rejestrującej. W praktyce prowadzona jest tzw. ewidencja korekt poza kasą.


Ważne
Ewidencja korekt poza kasą powinna pozwalać na ustalenie zarówno przyczyny korekty, jak i prawidłowej wysokości obrotu oraz podatku należnego

Zwrot towaru

Z kolei w przypadku korekty zwiększającej sprzedaż wydaje się, że powinno nastąpić zaewidencjonowanie tej różnicy w kasie fiskalnej. Jeżeli jednak sprzedawca wcześniej wystawi fakturę korygującą, to aby uniknąć podwójnego opodatkowania sprzedaży, po wprowadzeniu kwoty zwiększającej wartość sprzedaży do kasy należy oryginał paragonu podpiąć pod kopię faktury. W praktyce, zwłaszcza w sytuacji gdy dochodzi do zwrotu wadliwego towaru, często ponownie ewidencjonuje się w kasie sprzedaż towaru wydanego w zastępstwie towaru dotkniętego wadą. Wówczas oryginał paragonu dokumentujący sprzedaż pierwotną należy załączyć wraz z opisem do zeszytu korekt. Jednak nie można wykluczyć możliwości dowodzenia zwrotu towaru także w inny sposób, kiedy podatnik nie dysponuje oryginałem paragonu.

Na wypadek sporu, zwłaszcza w przypadku kontroli, warto opisać swój przypadek również w ewidencji korekt, chociaż wydaje się, że przy korekcie zwiększającej wartość sprzedaży nie ma podstaw do zarzutu uszczuplenia wartości podatku należnego.

OPINIA
Marcin S. Tofel
prawnik w kancelarii Salans
Obowiązujące przepisy w zakresie VAT nie regulują kwestii korekt obrotów zaewidencjonowanych za pomocą kasy rejestrującej. Jednocześnie konstrukcja kasy fiskalnej umożliwia korektę obrotu jedynie przed wydrukowaniem paragonu, a więc przed zapisaniem danych w pamięci kasy. Brak szczególnych regulacji nie pozbawia jednak podatnika prawa do korekty obrotów spowodowanych czy to pomyłką, czy też wynikających z dokonanych przez klientów zwrotów zakupionych uprzednio towarów. W praktyce przyjęło się prowadzenie tzw. ewidencji korekt poza kasą. Ponadto należy zaznaczyć, że posiadanie paragonu nie jest jedynym dokumentem uzasadniającym korektę rozliczeń podatkowych. Wydaje się bowiem, że dowodzenie błędu lub zwrotu towaru może nastąpić również w inny sposób, np. poprzez należycie prowadzoną ewidencję korekt, szczegółowe wyjaśnienia podatnika

Edyta Wereszczyńska
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Adam Misiński

Biegły rewident

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »