| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Warto wiedzieć > Deklaracje i zgłoszenia w formie elektronicznej - przepisy wykonawcze do ordynacji podatkowej

Deklaracje i zgłoszenia w formie elektronicznej - przepisy wykonawcze do ordynacji podatkowej

Zmiany do ustawy - Ordynacja podatkowa weszły w życie 16 sierpnia br. W myśl znowelizowanych przepisów zarówno podatnicy, jak i organy podatkowe mogą załatwiać wiele spraw nie tylko pisemnie czy ustnie do protokołu, ale także - jeśli z żądaniem takim wystąpi podatnik - drogą elektroniczną.


W jaki sposób określono strukturę logiczną deklaracji, podań oraz zgłoszeń upoważnień składanych za pomocą środków komunikacji elektronicznej? Jakie są rodzaje podpisu elektronicznego, którym powinny być opatrzone poszczególne typy deklaracji?

Podania i deklaracje

W zmienionym art. 3a ordynacji podatkowej przewidziano możliwość składania określonych podań i deklaracji w formie elektronicznej. Deklaracja taka powinna zawierać dane w ustalonym formacie elektronicznym, zawarte we wzorze deklaracji określonym w odrębnych przepisach, oraz jeden podpis elektroniczny. Struktura logiczna deklaracji i podań składanych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, sposób ich przesyłania za pomocą środków komunikacji elektronicznej, a także rodzaje podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone poszczególne typy deklaracji lub podań, zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z 11 września 2006 r. (poz. 1197), które jest wykonaniem upoważnienia zawartego w art. 3b § 2 ordynacji.

Struktura logiczna deklaracji i podań została określona w załączniku nr 1 do rozporządzenia, struktura logiczna urzędowego poświadczenia odbioru deklaracji lub podania – w załączniku nr 2, natomiast sposób opatrywania deklaracji i podań bezpiecznym podpisem elektronicznym – w załączniku nr 3. W celu upowszechnienia składania deklaracji podatkowych i podań w formie elektronicznej przewidziano możliwość opatrywania tych deklaracji takimi rodzajami podpisów elektronicznych, które są powszechnie dostępne i preferowane w kontaktach z administracją publiczną. Format bezpiecznego podpisu elektronicznego XAdES ma stać się docelowym standardem używanym do wymiany dokumentów elektronicznych w administracji publicznej, natomiast format PKCS#7 jest uniwersalny i powszechnie dostępny na rynku, a także spełnia wymóg równego traktowania rozwiązań informatycznych.

Upoważnienie do składania deklaracji

Stosownie do art. 3c ordynacji podatkowej podatnik lub płatnik zamierzający składać deklaracje w formie elektronicznej ma obowiązek zawiadomić o tym naczelnika urzędu skarbowego właściwego w sprawie ewidencji podatników i płatników (NIP) oraz wskazać osobę (osoby) upoważnioną do składania deklaracji w tej formie i podpisywania deklaracji podpisem elektronicznym. Zgłoszenie takiego upoważnienia także powinno być złożone drogą elektroniczną (przez podatnika lub osobę upoważnioną).

Deklaracje mogą być składane za pomocą środków komunikacji elektronicznej po potwierdzeniu zgodności danych zawartych w zawiadomieniu z danymi podanymi w zgłoszeniu. Potwierdzenie następuje w formie zaświadczenia wydanego przez naczelnika urzędu skarbowego w terminie miesiąca od dnia złożenia zgłoszenia. Zaświadczenie może być także wydane w formie elektronicznej.
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Maciej Dittmajer

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »