REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak napisać skargę kasacyjną do NSA

REKLAMA

Wyrok w sprawie, wydany przez WSA, nie zamyka możliwości obrony naszych praw. Środkiem odwoławczym od wyroku, lub postanowienia kończącego postępowanie, jest skarga kasacyjna wnoszona do NSA. Wniesienie skargi jest jednak bardzo sformalizowane. Wymagane jest spełnienie licznych warunków.

Kto może wnieść skargę

Podmiotami uprawnionymi do wniesienia skargi kasacyjnej są:
• strony postępowania,
• prokurator lub
• Rzecznik Praw Obywatelskich,
po doręczeniu im odpisu orzeczenia sądu pierwszej instancji wraz uzasadnieniem.

Należy podkreślić, że w przeciwieństwie do skargi do WSA skarga kasacyjna powinna być sporządzona i podpisana przez adwokata lub radcę prawnego, doradcę podatkowego – w sprawach obowiązków podatkowych, bądź rzecznika patentowego – w sprawach dotyczących własności przemysłowej.

WAŻNE!
Skargę kasacyjną musi sporządzić i podpisać adwokat lub radca prawny. W sprawach obowiązków podatkowych uprawnienia takie posiada również doradca podatkowy.

Obowiązek ten nie dotyczy sytuacji, gdy skargę kasacyjną sporządza sędzia, prokurator, notariusz, profesor lub doktor habilitowany nauk prawnych, będący stroną, jej przedstawicielem lub pełnomocnikiem, albo jeżeli skargę kasacyjną wnosi prokurator lub Rzecznik Praw Obywatelskich.

Kiedy możemy wnieść skargę kasacyjną

Skarga kasacyjna wnoszona jest do NSA, ale składa się ją za pośrednictwem WSA. Skargę kasacyjną, jako nadzwyczajny środek odwoławczy, oprzeć można jedynie na ściśle wskazanych w ustawie podstawach. Są to:
1) naruszenie prawa materialnego, przez jego błędną wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie, lub
2) naruszenie przepisów postępowania, jeżeli to uchybienie mogło mieć istotny wpływ na wynik sprawy.

Należy pamiętać, że podstawą skargi kasacyjnej mogą być wyłącznie uchybienia dotyczące postępowania przed WSA, odnoszące się do naruszenia prawa materialnego lub procesowego. Nie mogą to być uchybienia, których dopuściły się organy podatkowe lub administracyjne. W istocie, w konkretnym przypadku może się zdarzyć, iż błąd organu podatkowego zostanie powielony przez sąd pierwszej instancji. Jednakże wnoszący skargę kasacyjną powinien powoływać się na uchybienia, które miały miejsce w postępowaniu sądowym przed WSA.

Natomiast jeżeli chodzi o naruszenie przepisów postępowania, to również powinno ono nastąpić w trakcie postępowania przed wojewódzkim sądem administracyjnym. Ponadto powinno to być naruszenie, które miało istotny wpływ na wynik sprawy. Nie każde naruszenie przepisów postępowania będzie może więc być podstawą do uwzględnienia skargi.

W konkretnej sprawie mogą się ujawnić, w ocenie wnoszącego skargę kasacyjną, obie jej podstawy bądź tylko jedna z nich. W każdym przypadku należy pamiętać, aby podstawy kasacyjne zostały wyraźnie wskazane, wraz z powołaniem konkretnych przepisów prawnych, których naruszenia dopuścił się sąd administracyjny pierwszej instancji.

To rozróżnienie ma bowiem istotne konsekwencje procesowe. Otóż przy zarzucie naruszenia wyłącznie przepisów prawa procesowego skarżący może zastrzec, aby skarga została rozpoznana na posiedzeniu niejawnym, bez przeprowadzania rozprawy przed NSA. Stanie się tak, gdy pozostałe strony, w terminie czternastu dni od doręczenia im skargi kasacyjnej, nie zażądają przeprowadzenia rozprawy.

Natomiast w przypadku gdy podstawą skargi jest również, bądź wyłącznie, zarzut naruszenia prawa materialnego, przeprowadzenie rozprawy przed NSA jest konieczne bez względu na wolę stron. Jeżeli NSA uzna, że doszło jedynie do naruszenia prawa materialnego, przy braku naruszeń procesowych, może uchylić zaskarżone orzeczenie i rozpoznać sprawę merytorycznie, w czym przejawia się właśnie ów wspomniany apelacyjny charakter skargi kasacyjnej w postępowaniu administracyjnym.

Skargę kasacyjną można oprzeć na wskazanych podstawach, ale jedynie wówczas, gdy miały one wpływ na treść orzeczenia w konkretnej sprawie. Oczywiście oceny takiej dokonuje Naczelny Sąd Administracyjny rozpoznający ten środek odwoławczy. Samo wykazanie, że w istocie doszło do naruszenia przepisów prawa materialnego czy procesowego, nie powoduje uwzględnienia skargi, bowiem skarżący powinien wykazać, iż te uchybienia miały lub mogły mieć wpływ na wynik sprawy. Najczęstszą przyczyną wnoszenia skarg kasacyjnych są uchybienia polegające na oddaleniu wniosków dowodowych, zgłoszonych przez stronę w postępowaniu w pierwszej instancji. Prowadzi to w efekcie do wniosku, że miała miejsce niewłaściwa (zbyt dowolna) ocena przeprowadzonych dowodów. Jeżeli pomimo naruszeń orzeczenie odpowiada prawu, innymi słowy – gdyby nie zaistniały uchybienia, zapadłoby orzeczenie tej samej treści, NSA oddala skargę kasacyjną od takiego orzeczenia.

Kiedy należy wnieść skargę

Jeżeli chodzi o wymagania formalne, to skarga kasacyjna powinna być wniesiona w terminie 30 dni od daty doręczenia stronie orzeczenia lub postanowienia WSA wraz z uzasadnieniem oraz powinna być należycie opłacona. Z uwagi na obowiązek wniesienia jej przez profesjonalnego pełnomocnika sąd nie wzywa strony do uzupełnienia braków skargi nienależycie opłaconej, lecz zwraca ją stronie, która oczywiście może wnieść skargę ponownie wraz z właściwą opłatą, jeżeli nie doszło w tym czasie do upływu terminu do jej wniesienia.

Jakie wymogi powinna spełniać skarga

Skarga kasacyjna powinna zawierać:
1) oznaczenie sądu, do którego jest skierowana, imię i nazwisko lub nazwę stron, ich przedstawicieli ustawowych i pełnomocników,
2) oznaczenie rodzaju pisma (wskazanie, czy jest to skarga, odpowiedź na skargę, zażalenie na postanowienia itp.),
3) osnowę wniosku lub oświadczenia,
4) podpis strony albo jej przedstawiciela ustawowego lub pełnomocnika,
5) listę załączników.

Gdy pismo strony jest pierwszym pismem w sprawie, powinno ponadto zawierać oznaczenie miejsca zamieszkania, a w razie jego braku – adresu do doręczeń lub siedziby stron, ich przedstawicieli ustawowych i pełnomocników, a także oznaczenie przedmiotu sprawy. Kolejne pisma powinny zawierać sygnaturę akt. Do pisma należy dołączyć pełnomocnictwo, jeżeli pismo wnosi pełnomocnik, który nie złożył wcześniej pełnomocnictwa.

Poza wskazanymi wymogami skarga kasacyjna powinna spełniać szczególne wymagania wskazane w art. 176 ustawy, czyli: zawierać oznaczenie zaskarżonego orzeczenia (wyroku lub postanowienia wojewódzkiego sądu administracyjnego) ze wskazaniem, czy jest ono zaskarżone w całości czy w części, przytoczenie podstaw kasacyjnych (określonych w art. 174 ustawy) i ich uzasadnienie, wniosek o uchylenie lub zmianę orzeczenia z oznaczeniem zakresu żądanego uchylenia lub zmiany. W orzecznictwie wskazuje się, że niespełnienie przez skarżącego wymagań szczególnych, wskazanych w art. 176, nie podlega uzupełnieniu. Podkreśla się, że braki kasacji, w zakresie jej elementów konstrukcyjnych, powodują, że jest ona dotknięta brakiem istotnym i nienaprawialnym w trybie właściwym dla usuwania braków formalnych i w związku z tym podlega odrzuceniu, jako niedopuszczalna. Zgodnie z treścią orzeczenia NSA z 16 marca 2004 r. (sygn. akt: FSK 209/04) „brak wniosku o uchylenie lub zmianę orzeczenia przy związaniu NSA granicami skargi kasacyjnej uniemożliwia jej merytoryczne rozpoznanie. Nie jest dopuszczalna wykładnia treści skargi czy jej kierunków”.

WAŻNE!
Ze względu na fakt, że skarga kasacyjna jest sporządzana przez profesjonalnego pełnomocnika, powinna być zredagowana w taki sposób, aby spełniała wymagania ustawowe i nie nastręczała wątpliwości interpretacyjnych. W przeciwnym razie skarżący naraża się na odrzucenie skargi przez NSA, w trybie art. 178 ustawy.

Jakie opłaty za wniesienie skargi

Podobnie jak w przypadku skargi do WSA, także wnosząc skargę kasacyjną do NSA, należy uiścić wpis. Wpis od skargi kasacyjnej wynosi połowę wpisu należnego od złożonej wcześniej skargi do WSA, nie mniej jednak niż 100 zł. W takiej sytuacji wpis za skargę kasacyjną będzie wynosił:
• do 10 000 zł – 2% wartości przedmiotu zaskarżenia, nie mniej jednak niż 100 zł,
• ponad 10 000 zł do 50 000 zł – 1,5% wartości przedmiotu zaskarżenia, nie mniej jednak niż 200 zł,
• ponad 50 000 zł do 100 000 zł – 1% wartości przedmiotu zaskarżenia, nie mniej jednak niż 750 zł,
• ponad 100 000 zł – 0,5% wartości przedmiotu zaskarżenia, nie mniej jednak niż 1000 zł i nie więcej niż 50 000 zł.

Jeżeli więc zaskarżamy decyzję podatkową, w której organ podatkowy ustalił wysokość dodatkowego zobowiązania podatkowego na kwotę 30 000 zł – wpis stosunkowy za skargę do WSA wyniesie 3% × 30 000 zł = 900 zł, natomiast późniejsze złożenie skargi kasacyjnej do NSA spowoduje obowiązek uiszczenia wpisu w wysokości 450 zł.

WZÓR SKARGI KASACYJNEJ DO NSA

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
 
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Marcin Sikora
doradca podatkowy
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

REKLAMA