| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Warto wiedzieć > Jak wyliczyć i ewidencjonować wynagrodzenie z tytułu umowy zlecenia

Jak wyliczyć i ewidencjonować wynagrodzenie z tytułu umowy zlecenia

Praca, jako zajęcie będące źródłem utrzymania osoby fizycznej, może być wykonywana w różnorodnych formach prawnych. Podstawowym trybem świadczenia pracy jest umowa o pracę. Innymi formami świadczenia pracy mogą być umowy cywilnoprawne, w tym umowa zlecenia.


Taka forma pracy stosowana jest w sytuacji, gdy istotny jest tylko efekt pracy, a osoba wykonująca pracę nie jest podporządkowana poleceniom co do rodzaju, miejsca, czasu i sposobu jej wykonywania osobie zlecającej pracę. Zgodnie z art. 734 Kodeksu cywilnego umowa zlecenia jest umową o dokonanie czynności prawnej na rzecz zleceniodawcy albo o wykonanie określonej czynności faktycznej. Jest to umowa starannego działania i przyjmujący zlecenie nie odpowiada za nieosiągnięcie efektu swojego działania, a jedynie za niedołożenie należytej staranności.

Istotnym czynnikiem powodującym wybór takiej formy świadczenia pracy jest możliwość uniknięcia dodatkowych kosztów, zwłaszcza w postaci obciążeń składkami ZUS.


Wynagrodzenie z tytułu umowy zlecenia stanowi podstawę naliczenia składek na ubezpieczenia społeczne w trzech przypadkach:

- zleceniobiorca jest zatrudniony u zleceniodawcy na podstawie umowy o pracę,

- zleceniodawca nie posiada żadnego innego tytułu do ubezpieczeń społecznych,

- zleceniodawca posiada inny tytuł do ubezpieczeń społecznych, ale podstawa naliczenia składek na ubezpieczenia społeczne z tego tytułu jest niższa od najniższego wynagrodzenia w gospodarce.

W pozostałych przypadkach ubezpieczenia społeczne są dobrowolne.


Ponadto należy pamiętać, że w przypadku gdy umowa zlecenia rodzi obowiązek naliczenia składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, składka na ubezpieczenie chorobowe jest dobrowolna. Gdy nie występuje obowiązek ubezpieczeń emerytalnych i rentowych, a zleceniodawca przystępuje do tych ubezpieczeń dobrowolnie, ubezpieczenie chorobowe nie występuje w ogóle.


Trzeba podkreślić, że przystąpienie przez zleceniobiorcę do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego ma sens tylko w przypadku umowy zawieranej na długi okres (powyżej 6 miesięcy), gdyż prawo do zasiłku chorobowego w przypadku umowy zlecenia nabywa się dopiero po 180 dniach.


Przystąpienie przez zleceniobiorcę do ubezpieczeń społecznych, zarówno obowiązkowych, jak i dobrowolnych, powoduje powstanie obowiązku naliczenia składek na ubezpieczenia społeczne finansowane przez zleceniodawcę. Obowiązek ten dotyczy bezwzględnie składki na ubezpieczenie emerytalne i ubezpieczenia rentowe.

Składka na ubezpieczenie wypadkowe jest naliczana tylko w sytuacji, gdy praca w ramach umowy zlecenia jest wykonywana w siedzibie lub miejscu prowadzenia działalności zleceniodawcy.


Każda umowa zlecenia rodzi obowiązek naliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne, niezależnie od tego, czy jest ona objęta obowiązkiem naliczenia składek na ubezpieczenia społeczne, czy też nie.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Błotnicki

Of Counsel jednej z warszawskich kancelarii prawniczych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »