| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Można zwracać VAT od paliwa firmom posiadającym auta z kratką

Można zwracać VAT od paliwa firmom posiadającym auta z kratką

Firmy posiadające samochody "z kratką", które po 1 maja 2004 r. straciły prawo do odliczenia podatku zawartego w cenie paliwa do tych aut, mogą otrzymać zwrot odprowadzonego podatku - przyznało Ministerstwo Finansów w piśmie opublikowanym na stronie internetowej resortu.

Pismo, adresowane do szefów izb skarbowych i urzędów kontroli skarbowej, jest konsekwencją grudniowego wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w Luksemburgu (ETS).

Orzekł on, że Polska z chwilą wejścia do UE nie miała prawa zmienić na niekorzyść podatników przepisów o VAT, dotyczących odliczenia podatku naliczonego przy zakupie paliwa do samochodów firmowych.

Tymczasem stało się tak dwa razy. Po raz pierwszy, gdy Polska weszła do UE, zlikwidowano możliwość odliczenia VAT w przypadku zakupu paliwa do samochodów "z kratką". Auta z kratką, do których można było stosować odliczenie, zastąpiły samochody spełniające tzw. wzór Lisaka. Po raz drugi przepisy zmieniły się na niekorzyść podatników, gdy odstąpiono od wzoru Lisaka i wprowadzono obowiązujące zasady odliczeń.

Zdaniem radcy prawnego Tomasza Bełdygi z KPMG, pismo MF dotyczy tylko właścicieli samochodów z homologacją dla aut ciężarowych, które posiadają kratkę.

"W praktyce oznacza to samochody kupione przed 1 maja 2004 r. Jeżeli ktoś po zmianie przepisów przestał odliczać VAT od paliwa do takiego auta, to teraz może wystąpić o zwrot nadpłaty. Jeśli ktoś kupił auto z kratką po 1 maja 2004 r., to w wyniku wyroku ETS może teraz odliczyć nie tylko VAT od paliwa, ale także VAT od samochodu. W praktyce po tej dacie aut takich nie było już w sprzedaży" - wytłumaczył Bełdyga.

Zwrócił uwagę, że pismo MF nie porusza sprawy odliczenia VAT od aut spełniających tzw. wzór Lisaka, choć wyrok ETS głównie takich samochodów dotyczył.

"Poza tym MF precyzyjnie wskazuje wszelkie dodatkowe konsekwencje związane z próbą odzyskania niesłusznie pobranego podatku. Chodzi na przykład o konieczność skorygowania podatku dochodowego. Ma to zniechęcić firmy, by występowały o zwrot VAT" - dodaje Bełdyga.

W ogłoszonym 22 grudnia wyroku ETS odpowiedział na pytanie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie w sprawie zgodności z przepisami unijnymi polskich regulacji dotyczących odliczenia VAT od paliwa do samochodów. Chodziło o likwidację tzw. wzoru Lisaka, który obowiązywał ponad rok - od momentu wejścia Polski do UE do sierpnia 2005 roku.

Właściciele samochodów, które spełniały wzór Lisaka (w praktyce miały ładowność powyżej 697 kg), mogli odliczyć pełen VAT zawarty w cenie auta oraz odliczyć go od paliwa wykorzystanego do takiego pojazdu. Przed wejściem Polski do UE przepisy były bardziej liberalne - pozwalały na odliczenie VAT przy zakupie samochodów z kratką, o dopuszczalnej ładowności powyżej 500 kg.

22 sierpnia 2005 r. wzór Lisaka został skreślony z ustawy o VAT. Nowe przepisy znacznie zawęziły katalog aut umożliwiających pełne odliczenie VAT. Znalazły się w nim m.in. pick-upy czy samochody z jednym rzędem siedzeń.

ETS zajmował się polskim VAT na paliwa i samochody za sprawą spółki Magoora. Wiosną 2005 r. wzięła ona w leasing samochód spełniający wzór Lisaka. Odliczała VAT od rat leasingowych i od paliwa do tego samochodu. Po 22 sierpnia 2005 r. nadal odliczała podatek od rat leasingowych (na podstawie tzw. rejestracji umowy), ale straciła prawo do odliczenia VAT od paliwa. Sprawa trafiła do sądu, a ten skierował pytanie do ETS.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Alchemia-Inwestowania

doradztwo

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »