| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > VAT w praktyce

VAT w praktyce

Obowiązujące od 1 maja 2004 r. regulacje ustawy o podatku od towarów i usług przyniosły w praktyce wiele problemów związanych ze stosowaniem nowych przepisów. Nie zawsze przepisy, które zostały stworzone na podstawie unijnej VI Dyrektywy, dostosowane są do polskich realiów. Wyraźnie też widać różnicę pomiędzy rozwiązaniami dotychczas stosowanymi w Polsce a tymi z Unii Europejskiej. Wprowadzenie nowych zasad opodatkowania usług niematerialnych oraz kwestia sposobu traktowania towarów przekazanych na potrzeby reprezentacji i reklamy budzi liczne wątpliwości, które ujawniają się dopiero w praktyce.Wiele niejasności wzbudza opodatkowanie usług transportowych, zarówno krajowych, jak i zagranicznych. Nowe uregulowania dotyczą usług elektronicznych; wątpliwości - chociażby te natury czysto rachunkowej - pojawiły się w kwestii dokonywania korekt podatku naliczonego. Wiele kontrowersji związanych jest z opodatkowaniem towarów używanych, w tym samochodów. Niejasna jest sprawa opodatkowania premii pieniężnych - tutaj także przedstawiciele doktryny podatkowej mają różne zdania.Zagadnieniem, które dotyczy większości podatników, jest z pewnością kwestia braku konieczności zamieszczania podpisów na fakturach. Mimo to okazuje się, że z pewnych pozapodatkowych względów warto jednak mieć takie podpisy.To tylko część kontrowersji, które pojawiły się w krótkim okresie obowiązywania nowej ustawy o VAT. Ich wyjaśnienie zostało przedstawione w tym opracowaniu. W "Poradniku" znajdą Państwo odpowiedzi również na wiele innych, istotnych pytań związanych ze stosowaniem ustawy o VAT w praktyce.

PRZYKŁAD
W przypadku transportu towarów na Ukrainę transport dokonywany na terenie Polski będzie opodatkowany stawką 0%. Natomiast na terytorium Ukrainy transport nie będzie opodatkowany VAT, bowiem Ukraina nie należy do systemu podatku od wartości dodanej.
W praktyce często zdarzają się sytuacje, że transport do kraju spoza Unii Europejskiej odbywa się przez terytorium państw należących do Wspólnoty, np. z Polski do Szwajcarii czy też odwrotnie. Przejazd może odbywać się przez Austrię czy Niemcy, a wówczas należy w Polsce zastosować do opodatkowania przejazdu przez Polskę stawkę 0%. Transport przez pozostałe kraje Unii Europejskiej (Austrię, Niemcy) może być opodatkowany w tych państwach przy uwzględnieniu przejechanych kilometrów, jeśli państwa te nie przewidziały zwolnień z podatku i zwolnień z rejestracji takich podmiotów.
ZAPAMIĘTAJ
Jeśli usługa transportu międzynarodowego odbywa się przez Polskę i kraje nienależące do Wspólnoty, należność za nią należy na fakturze rozbić na dwie pozycje, tj. na odcinek krajowy i odcinek wykonany poza terytorium Wspólnoty. Odcinek krajowy powinien być wykazany bez stawki oraz bez zwolnienia. Dobrze byłoby też umieścić odpowiednią adnotację na fakturze, że odcinek poza Wspólnotą nie podlega opodatkowaniu VAT.
Takie same reguły opodatkowania, czyli w Polsce stawka 0%, zaś w unijnych krajach przejazdu stawka obowiązująca w danym państwie, stosowane są, jeżeli transport rozpoczyna się na terytorium Unii Europejskiej, a kończy się poza Unią, np. Niemcy – Rosja (Polska byłaby jedynie krajem tranzytu), jak też wówczas, gdy transport rozpoczyna się poza Unią i kończy się również poza Unią, np. Szwajcaria – Rosja (Polska byłaby jedynie krajem tranzytu).
EKSPERT RADZI
Jak udokumentować usługi transportu międzynarodowego
Dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług transportu międzynarodowego są w przypadku:
•  transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora – list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora),
•  transportu towarów importowanych – oprócz dokumentów, o których wcześniej mowa, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów,
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Jurczyk

Pasjonat motoryzacji

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »