| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > VAT w praktyce

VAT w praktyce

Obowiązujące od 1 maja 2004 r. regulacje ustawy o podatku od towarów i usług przyniosły w praktyce wiele problemów związanych ze stosowaniem nowych przepisów. Nie zawsze przepisy, które zostały stworzone na podstawie unijnej VI Dyrektywy, dostosowane są do polskich realiów. Wyraźnie też widać różnicę pomiędzy rozwiązaniami dotychczas stosowanymi w Polsce a tymi z Unii Europejskiej. Wprowadzenie nowych zasad opodatkowania usług niematerialnych oraz kwestia sposobu traktowania towarów przekazanych na potrzeby reprezentacji i reklamy budzi liczne wątpliwości, które ujawniają się dopiero w praktyce.Wiele niejasności wzbudza opodatkowanie usług transportowych, zarówno krajowych, jak i zagranicznych. Nowe uregulowania dotyczą usług elektronicznych; wątpliwości - chociażby te natury czysto rachunkowej - pojawiły się w kwestii dokonywania korekt podatku naliczonego. Wiele kontrowersji związanych jest z opodatkowaniem towarów używanych, w tym samochodów. Niejasna jest sprawa opodatkowania premii pieniężnych - tutaj także przedstawiciele doktryny podatkowej mają różne zdania.Zagadnieniem, które dotyczy większości podatników, jest z pewnością kwestia braku konieczności zamieszczania podpisów na fakturach. Mimo to okazuje się, że z pewnych pozapodatkowych względów warto jednak mieć takie podpisy.To tylko część kontrowersji, które pojawiły się w krótkim okresie obowiązywania nowej ustawy o VAT. Ich wyjaśnienie zostało przedstawione w tym opracowaniu. W "Poradniku" znajdą Państwo odpowiedzi również na wiele innych, istotnych pytań związanych ze stosowaniem ustawy o VAT w praktyce.

•  transportu towarów przez eksportera – dowód wywozu towarów (dowód wywozu towarów przez eksportera powinien zawierać co najmniej: imię i nazwisko lub nazwę oraz adres siedziby lub miejsca zamieszkania eksportera towarów, określenie towarów i ich ilości oraz potwierdzenie wywozu przez urząd celny),
•  transportu osób – międzynarodowy bilet lotniczy, promowy, okrętowy lub kolejowy, wystawiony przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera.
Wewnątrzwspólnotowa usługa transportu towarów
Zasady ustalenia miejsca opodatkowania transportu towarów w ramach Unii Europejskiej reguluje art. 28 ustawy o VAT. Przy transporcie towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna. Ten rodzaj transportu nazywany jest wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów.
Za wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów uznawany jest więc transport z Polski do innego kraju unijnego oraz z innego kraju unijnego do Polski, jak również z jednego kraju unijnego (innego niż Polska) do drugiego kraju unijnego (innego niż Polska), np. z Belgii do Francji. Nie będzie miał znaczenia w tym przypadku fakt, że dany transport przebiega przez terytorium państwa trzeciego, np. Szwajcarii.
Za wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów uznawana jest również usługa transportu, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce na terytorium jednego państwa członkowskiego, jeśli jest ona jednocześnie bezpośrednio związana z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów. Chodzi tu o taką sytuację, kiedy towar transportowany jest w pierwszej kolejności np. z Warszawy do Szczecina, przez jedną firmę, a potem jest transportowany ze Szczecina do Niemiec przez drugą firmę. Wówczas transport, który miał miejsce na terytorium państwa polskiego, będzie potraktowany jako wewnątrzwspólnotowa usługa transportu towarów.
W celu ułatwienia rozliczeń przy usługach transportu wewnątrzunijnego przewidziane są określone uproszczenia. A mianowicie, gdy nabywca usługi poda dla danej transakcji podmiotowi świadczącemu usługę swój numer, pod którym jest zarejestrowany jako podatnik VAT lub podatnik podatku od wartości dodanej w kraju innym niż kraj rozpoczęcia transportu, wówczas miejscem opodatkowania będzie terytorium państwa członkowskiego UE, które wydało numer nabywcy usługi. Może zaistnieć taka sytuacja, że towar jest transportowany z Litwy do Słowacji, a nabywcą jest podmiot niemiecki, który dla celów tej transakcji poda polski NIP UE, bowiem jest on zarejestrowany w Polsce. Opodatkowanie tej usługi będzie miało miejsce w Polsce. Jeżeli podmiot niemiecki poda dla tej transakcji NIP UE nadany np. w Belgii, wówczas miejscem opodatkowania usługi będzie Belgia.
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

EY

Firma EY jest światowym liderem rynku usług profesjonalnych obejmujących usługi audytorskie, doradztwo podatkowe, doradztwo biznesowe i doradztwo transakcyjne.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »