| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > VAT w praktyce

VAT w praktyce

Obowiązujące od 1 maja 2004 r. regulacje ustawy o podatku od towarów i usług przyniosły w praktyce wiele problemów związanych ze stosowaniem nowych przepisów. Nie zawsze przepisy, które zostały stworzone na podstawie unijnej VI Dyrektywy, dostosowane są do polskich realiów. Wyraźnie też widać różnicę pomiędzy rozwiązaniami dotychczas stosowanymi w Polsce a tymi z Unii Europejskiej. Wprowadzenie nowych zasad opodatkowania usług niematerialnych oraz kwestia sposobu traktowania towarów przekazanych na potrzeby reprezentacji i reklamy budzi liczne wątpliwości, które ujawniają się dopiero w praktyce.Wiele niejasności wzbudza opodatkowanie usług transportowych, zarówno krajowych, jak i zagranicznych. Nowe uregulowania dotyczą usług elektronicznych; wątpliwości - chociażby te natury czysto rachunkowej - pojawiły się w kwestii dokonywania korekt podatku naliczonego. Wiele kontrowersji związanych jest z opodatkowaniem towarów używanych, w tym samochodów. Niejasna jest sprawa opodatkowania premii pieniężnych - tutaj także przedstawiciele doktryny podatkowej mają różne zdania.Zagadnieniem, które dotyczy większości podatników, jest z pewnością kwestia braku konieczności zamieszczania podpisów na fakturach. Mimo to okazuje się, że z pewnych pozapodatkowych względów warto jednak mieć takie podpisy.To tylko część kontrowersji, które pojawiły się w krótkim okresie obowiązywania nowej ustawy o VAT. Ich wyjaśnienie zostało przedstawione w tym opracowaniu. W "Poradniku" znajdą Państwo odpowiedzi również na wiele innych, istotnych pytań związanych ze stosowaniem ustawy o VAT w praktyce.

Zmiany w tym zakresie zostały wprowadzone przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 czerwca 2004 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 145, poz. 1541). Ustawodawca, który wcześniej nie przewidział konsekwencji wprowadzonych przepisów przejściowych, wprowadził stawkę 0% dla sprzedaży towarów używanych nabytych przed 1 maja 2004 r.
Zgodnie z § 1 pkt 8 rozporządzenia (a tym samym § 41a ust. 1 zmienionego rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004 r.), w okresie do 31 grudnia 2004 r. obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do tej części wartości dostawy na terytorium kraju używanych samochodów osobowych oraz innych samochodów o dopuszczalnej ładowności do 500 kg, która jest równa cenie nabycia samochodu. Nowy przepis ma zastosowanie do podatników, którzy:
•  nie byli użytkownikami wymienionych samochodów,
•  nabyli je przed 1 maja 2004 r. w celu ich dalszej odprzedaży od podmiotów:
– niebędących podatnikami VAT albo
– będących podatnikami VAT, którzy na podstawie przepisów o VAT oraz o podatku akcyzowym obowiązujących przed dniem 1 maja 2004 r. przy sprzedaży samochodu skorzystali z prawa zwolnienia tej czynności od VAT,
•  nie wykażą na fakturze kwoty lub kwot podatku od tej dostawy.
Rozporządzenie weszło w życie z dniem ogłoszenia, tj. 25 czerwca 2004 r. Podatnik miał prawo zastosować stawkę 0%, jeżeli przed dokonaniem sprzedaży w ciągu 14 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia przedłożył naczelnikowi urzędu skarbowego wykaz samochodów, których nowo wprowadzony przepis dotyczył. Wykaz powinien zawierać dane identyfikujące samochody, tj. markę pojazdu, rodzaj oraz numer silnika, podwozia lub nadwozia.
Podatnik, który sprzedaje towary podlegające opodatkowaniu i niepodlegające opodatkowaniu, ma obowiązek po zakończeniu roku podatkowego dokonania korekt w celu ustalenia właściwej proporcji, w jakiej podatek naliczony rzeczywiście obniżał podatek należny. W związku z tym w praktyce pojawia się pytanie dotyczące sposobu ustalenia proporcji oraz, w szczególności, czy do struktury sprzedaży powinna być włączona sprzedaż towarów, dla których podstawą opodatkowania jest marża.
Podatnik może pomniejszyć kwotę należnego podatku o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Proporcje (jak stanowi art. 90 ust. 3 ustawy o VAT) ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi takie prawo nie przysługuje.
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

3 Z Kancelaria Radcy Prawnego Izabela Odziemiec

ekspert z zakresu prawa pracy i prawa cywilnego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »