| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > VAT w praktyce

VAT w praktyce

Obowiązujące od 1 maja 2004 r. regulacje ustawy o podatku od towarów i usług przyniosły w praktyce wiele problemów związanych ze stosowaniem nowych przepisów. Nie zawsze przepisy, które zostały stworzone na podstawie unijnej VI Dyrektywy, dostosowane są do polskich realiów. Wyraźnie też widać różnicę pomiędzy rozwiązaniami dotychczas stosowanymi w Polsce a tymi z Unii Europejskiej. Wprowadzenie nowych zasad opodatkowania usług niematerialnych oraz kwestia sposobu traktowania towarów przekazanych na potrzeby reprezentacji i reklamy budzi liczne wątpliwości, które ujawniają się dopiero w praktyce.Wiele niejasności wzbudza opodatkowanie usług transportowych, zarówno krajowych, jak i zagranicznych. Nowe uregulowania dotyczą usług elektronicznych; wątpliwości - chociażby te natury czysto rachunkowej - pojawiły się w kwestii dokonywania korekt podatku naliczonego. Wiele kontrowersji związanych jest z opodatkowaniem towarów używanych, w tym samochodów. Niejasna jest sprawa opodatkowania premii pieniężnych - tutaj także przedstawiciele doktryny podatkowej mają różne zdania.Zagadnieniem, które dotyczy większości podatników, jest z pewnością kwestia braku konieczności zamieszczania podpisów na fakturach. Mimo to okazuje się, że z pewnych pozapodatkowych względów warto jednak mieć takie podpisy.To tylko część kontrowersji, które pojawiły się w krótkim okresie obowiązywania nowej ustawy o VAT. Ich wyjaśnienie zostało przedstawione w tym opracowaniu. W "Poradniku" znajdą Państwo odpowiedzi również na wiele innych, istotnych pytań związanych ze stosowaniem ustawy o VAT w praktyce.

Uregulowania dotyczące osobistego przekazania na cele osobiste podatnika lub jego pracowników zasadniczo się nie zmieniły. Poprzednio, w „starej” ustawie, była mowa tylko o „przekazaniu na cele osobiste”. Obecnie jest to „przekazanie lub zużycie na cele osobiste”. Czyli – wszelkie zużycie herbaty, kawy, wody czy innych napojów nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT i tym samym nie ma konieczności wystawiania faktur wewnętrznych z tego tytułu.
ZAPAMIĘTAJ
Zużycie wody, kawy czy herbaty przez pracowników firmy będzie traktowane jak zużycie towarów niepodlegające opodatkowaniu. Zużycie tego rodzaju bezsprzecznie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Jeżeli jednak pracownik będzie mógł zabierać np. przekazaną paczkę kawy do domu, wówczas nie można mówić o nieopodatkowanym zużyciu i będzie trzeba tę czynność opodatkować.
PLUSY
Nie tylko zużycie wody, soków czy herbaty przez pracowników w czasie pracy jest nieopodatkowane z powodu tego, że jest to zużycie towarów; należy również pamiętać, że wszelkie przekazania towarów pracownikom, do których zobowiązany jest pracodawca na podstawie przepisów prawa pracy, nie podlegają opodatkowaniu VAT. Wypełnianie obowiązków pracodawcy nie ma charakteru obrotu cywilnoprawnego opartego na autonomii woli stron i tym samym pozostaje poza zakresem VAT.
Zużycie produktów typu herbata, kawa lub woda na rzecz kontrahentów jest czynnością związaną z prowadzeniem działalności przedsiębiorstwa i nie podlega opodatkowaniu VAT. Dotyczy to również różnych posiłków (business lunch itp.) wydawanych na rzecz kontrahentów, które mają charakter wydatków na cele reprezentacyjne.
Porównując przepisy w obecnie obowiązującej ustawie o VAT do przepisów „starej” ustawy nie sposób nie zauważyć, że w nowej ustawie wśród czynności podlegających opodatkowaniu brak jest już literalnie wymienionego przekazania lub zużycia towarów na potrzeby reprezentacji albo reklamy. Według „starej” ustawy (art. 2 ust. 3 pkt 1) przekazanie i zużycie towarów na cele reprezentacji albo reklamy podlegało opodatkowaniu VAT. Obecnie usunięcie tego przepisu budzi największe kontrowersje i wątpliwości. Czy oznacza to, że całkowicie nie będzie podlegało opodatkowaniu przekazanie i zużycie towarów na potrzeby reprezentacji albo reklamy? Otóż nie. Mimo iż w art. 7 i 8 ustawy o VAT nie występuje literalne odwołanie do reprezentacji albo reklamy, to jednak przepisy te obejmują w swojej treści określonego rodzaju przekazania na cele reprezentacji albo reklamy, a mianowicie na cele inne niż związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Z uwagi na fakt, że wszelkie przekazania towarów na cele reprezentacji albo reklamy są co do zasady związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, nie powinny one podlegać opodatkowaniu VAT.
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Góralski&Goss Legal

Góralski&Goss Legal to butikowa kancelaria prawna, specjalizująca się w doradztwie transakcyjnym i procesowym na rzecz dużych podmiotów gospodarczych, w szczególności firm z sektora ubezpieczeniowego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »