| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > VAT w praktyce

VAT w praktyce

Obowiązujące od 1 maja 2004 r. regulacje ustawy o podatku od towarów i usług przyniosły w praktyce wiele problemów związanych ze stosowaniem nowych przepisów. Nie zawsze przepisy, które zostały stworzone na podstawie unijnej VI Dyrektywy, dostosowane są do polskich realiów. Wyraźnie też widać różnicę pomiędzy rozwiązaniami dotychczas stosowanymi w Polsce a tymi z Unii Europejskiej. Wprowadzenie nowych zasad opodatkowania usług niematerialnych oraz kwestia sposobu traktowania towarów przekazanych na potrzeby reprezentacji i reklamy budzi liczne wątpliwości, które ujawniają się dopiero w praktyce.Wiele niejasności wzbudza opodatkowanie usług transportowych, zarówno krajowych, jak i zagranicznych. Nowe uregulowania dotyczą usług elektronicznych; wątpliwości - chociażby te natury czysto rachunkowej - pojawiły się w kwestii dokonywania korekt podatku naliczonego. Wiele kontrowersji związanych jest z opodatkowaniem towarów używanych, w tym samochodów. Niejasna jest sprawa opodatkowania premii pieniężnych - tutaj także przedstawiciele doktryny podatkowej mają różne zdania.Zagadnieniem, które dotyczy większości podatników, jest z pewnością kwestia braku konieczności zamieszczania podpisów na fakturach. Mimo to okazuje się, że z pewnych pozapodatkowych względów warto jednak mieć takie podpisy.To tylko część kontrowersji, które pojawiły się w krótkim okresie obowiązywania nowej ustawy o VAT. Ich wyjaśnienie zostało przedstawione w tym opracowaniu. W "Poradniku" znajdą Państwo odpowiedzi również na wiele innych, istotnych pytań związanych ze stosowaniem ustawy o VAT w praktyce.

Otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty już po złożeniu deklaracji podatkowej upoważnia go do dokonania korekty tej deklaracji, w której wykazał dostawę towarów.
Stawka 0% może być stosowana także w przypadku pośredniego eksportu towarów, a zatem gdy wywóz jest dokonywany przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub w jego imieniu. Warunkiem jest tu, aby podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy towarów, miał kopię dokumentu SAD (należy pamiętać, że w eksporcie pośrednim wywóz towarów jest dokonywany przez nabywcę mającego siedzibę poza Polską; nie jest zatem możliwe, ażeby polski dostawca dysponował oryginalnym dokumentem SAD). Z dokumentu tego musi wynikać tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu (kopia dokumentu SAD powinna zatem zawierać taki opis towaru, który zgadzałby się z opisem na fakturze VAT). Także i tutaj otrzymanie przez podatnika kopii dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty już po złożeniu deklaracji podatkowej upoważnia go do dokonania korekty tej deklaracji, w której wykazał dostawę towarów.
Z uwagi na korzyści, jakie niesie ze sobą posiadanie kopii dokumentu SAD (możliwość zastosowania stawki 0%), sugerowane jest, żeby umowa z zagranicznym kontrahentem zawierała postanowienie zobowiązujące go do:
•  niezwłocznego przesłania polskiemu podatnikowi kopii dokumentów celnych (SAD),
•  prawidłowego opisu towaru na tych dokumentach (pokrywającego się z opisem na fakturze).
W odróżnieniu od sytuacji, gdy mamy do czynienia z bezpośrednim eksportem towarów, w przypadku pośredniego eksportu przepisy nowej ustawy o VAT nie wspominają, jak długi może być okres, w którym eksporter – oczekując na otrzymanie kopii dokumentu SAD – nie wykazuje dostawy (brak tu odpowiedniego stosowania art. 41 ust. 7 ustawy o VAT). Należy zatem liczyć się z tym, że praktyka wymusi na eksporterach pośrednich (niekorzystne) natychmiastowe wykazywanie dostawy ze stawkami krajowymi, jeśli tylko nie otrzymają oni kopii dokumentu SAD przed złożeniem deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonana była dostawa. Oczywiście, jeżeli w późniejszym terminie podatnik otrzymałby kopię dokumentu SAD, deklaracja podatkowa mogłaby zostać przez podatnika skorygowana.
Anulowanie faktur
Przepisy starej ustawy o VAT nie zawierały uregulowań dotyczących anulowania faktur. Również przepisy nowej ustawy nie odnoszą się do tej kwestii. W związku z tym należy uznać, że właściwe jest kierowanie się regułami stosowanymi w dotychczasowej praktyce, przy uwzględnieniu zmian wynikających z art. 108 nowej ustawy o VAT.
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Dorota Jaszczak

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »