| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > E-podpis zmniejszy koszty w firmie

E-podpis zmniejszy koszty w firmie

Nowe regulacje o podpisach elektronicznych przyniosą wiele korzyści dla przedsiębiorców. Przede wszystkim ułatwią przekazywanie dokumentów drogą elektroniczną oraz oszczędzą czas i pieniądze w firmach.

Konfederacja Pracodawców Polskich chwali projekt ustawy o podpisach elektronicznych. Dzięki nowym przepisom kontakty z urzędami mają być prostsze i tańsze. Objęcie regulacją ustawową podpisu elektronicznego, zmniejszy koszty i pomoże upowszechnić e-podpis na innych płaszczyznach życia - uważa ekspert KPP, Piotr Rogowiecki.


Podpis elektroniczny może mieć szczególnie szerokie zastosowanie w bankowości :

• w procesie zawierania umowy na usługi i produkty bankowe wraz z identyfikacją i uwierzytelnieniem danych osobowych,

• w procesie uwierzytelnienia klienta w „okienku” bankowym oraz w systemach bankowości elektronicznej,

• w procesie składania oświadczeń woli związanych z dokonywaniem czynności bankowych,

• w procesie autoryzowania transakcji bankowych, w szczególności w systemach bankowości elektronicznej i/lub transakcji powyżej ustalonych w procesie analizy ryzyka limitów,

• w zastosowaniach wewnętrznych: np. uwierzytelnienie pracowników w systemach IT.


Problemem może być natomiast brak informacji, w jakich sytuacjach można, zgodnie z prawem, stosować dane formy podpisów elektronicznych. Jeśli ustawodawca w odniesieniu do innych ustaw nie wprowadzi odpowiednich przepisów o stosowaniu form podpisu elektronicznego, to może okazać się, że zaproponowane przepisy pozostaną martwe.


KPP postuluje, aby w projekcie wprowadzić możliwość stosowania e-podpisu, w jak najszerszym zakresie lub rozpocząć konsultacje dotyczące możliwości zmian formy powiadamiania/składania oświadczeń woli w działalności gospodarczej. Bowiem niektóre ustawy, jak ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów, czy ustawa o ochronie danych osobowych, nakładają na przedsiębiorców obowiązek przedstawienia informacji w formie pisemnej.


Ponadto, zdaniem KPP, problem może wystąpić przy składaniu oświadczeń woli z podpisem elektronicznym przez osoby prawne. Wątpliwości budzi, zakres umocowania do reprezentowania spółki, uchylania się od skutków czynności prawnej itd. Dopracowania wymaga kwestia oświadczeń woli podmiotów logujących się w internecie lub za pomocą telefonów.

oprac. Alicja Fal

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Brzezińska Narolski Adwokaci sp.p

Kancelaria prawna

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK