| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Jak zaewidencjonować meble

Jak zaewidencjonować meble

Środkiem trwałym w firmie mogą być wszelkie rzeczowe aktywa trwałe niezakwalifikowane do inwestycji, które są kompletne, zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, w szczególności meble.

Amortyzacja i koszt

Każda jednostka prowadząca księgi rachunkowe określa samodzielnie w swojej polityce rachunkowości, jak ewidencjonować i klasyfikować meble, z zachowaniem przepisów ustawy o rachunkowości i ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. I tak, ponieważ poszczególne meble (krzesło, fotel, regał) mogą samodzielnie pełnić swoje funkcje, podatnicy mogą nie zaliczać pojedynczych mebli o wartości do 3500 zł do środków trwałych i nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych, a wydatki poniesione na ich nabycie zaliczać bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów firmy w miesiącu oddania ich do używania.

Meble mogą być też środkami trwałymi, które podlegają amortyzacji w rozumieniu art. 16a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jako inne przedmioty stanowiące: własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania, o ile podatnik przewiduje ich użytkowanie dłużej niż rok, a są wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą, przy czym klasyfikacja mebli jako środków trwałych, a w konsekwencji tego i ich amortyzacja, możliwa jest na dwa sposoby.

Poszczególne meble można uznać za środek trwały i dokonywać odpisów amortyzacyjnych od zakupionych mebli jako środków trwałych jednorazowo w miesiącu oddania ich do używania albo w miesiącu następnym, w przypadku gdy wartość początkowa każdego pojedynczego mebla w dniu przyjęcia do używania jest niższa lub równa 3500 zł.

Zestaw mebli

Oczywiście możliwe jest również naliczanie od zestawów mebli odpisów amortyzacyjnych rozłożonych w czasie, tj. na zasadach ogólnych. Podatnicy mogą wówczas dokonywać odpisów amortyzacyjnych od zestawu zakupionych mebli jako środków trwałych w równych ratach co miesiąc albo w równych ratach co kwartał albo jednorazowo na koniec roku podatkowego od wartości początkowej środka trwałego, zgodnie z art. 16h pkt 1-4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Pamiętajmy jednak, że to, jak kwalifikujemy kupione meble, zależy od konkretnej sytuacji. Jeżeli meble tworzą jeden połączony zestaw, mogą być uznane za całość, stanowiącą jeden środek trwały. Zwrócił na to uwagę Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 29 września 1999 r. (SA/Sz 1560/98). Sąd rozstrzygał sprawę mebli aptecznych – stołu składającego się z 4 segmentów z szufladami, segmentu z półkami, regałów i innych mebli, które wykorzystano do wyposażenia apteki. Sąd stwierdził, iż niewątpliwie stanowią one pewną całość, która funkcjonalnie służy do sprzedaży leków i innych towarów w aptece oraz do przygotowywania leków o określonej recepturze, a więc zakupione meble apteczne, stanowiące kompletną całość na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, skoro ich czas używania wynosi ponad rok, spełniają cechy środka trwałego (...). Nie zmienia tej oceny fakt, że takie wyposażenie apteki może być aranżowane w różnym układzie, czy też fakt, że pojedynczy element wyposażenia apteki też może stanowić przedmiot kompletny i zdatny do użytku. NSA podkreślił jednak, że podatnik nie wykazał za pomocą dowodów księgowych, jaka jest wartość poszczególnych elementów, dlatego też nie można było wyodrębnić ceny poszczególnych rzeczy, co prowadziło do wniosku, że przedmiotem zakupu był komplet mebli.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Melonet

Agencja SEM zajmująca się marketingiem w Internecie

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »