| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Święta motorem sprzedaży

Święta motorem sprzedaży

Dla branży handlowej sezon mikołajkowo-świąteczny to jeden z kluczowych okresów w roku. Szał zakupów zaczyna się już pod koniec listopada, gdy prezenty dla najbliższych wyszukujemy w imieniu Świętego Mikołaja.

W drugiej połowie grudnia słupki sprzedaży napędzają podarki gwiazdkowe oraz przygotowania do wigilijnej kolacji i sylwestrowej nocy. Świąteczna gorączka powoduje, że od wielu lat sprzedaż detaliczna towarów w grudniu jest średnio o 20% większa niż w listopadzie.

Wzrost obrotów notują sklepy z żywnością. W ciągu trzech ostatnich lat najbardziej obfity grudzień wystąpił w 2006 roku. Sprzedaż produktów spożywczych była wtedy niemal o 50% większa niż w listopadzie. Rok później, w grudniu 2007, sprzedaż słodyczy oraz składników wigilijnych i sylwestrowych potraw nie wzrosła aż tak bardzo. W porównaniu z listopadem zwiększyła się o 28,8%. W kryzysowym 2008 roku sprzedaż wyrobów z grupy żywność i napoje wzrosła o 34,2%.

W okresie mikołajkowo-świątecznym duży skok przychodów notują sklepy z meblami oraz produktami RTV i AGD. W ciągu trzech ostatnich lat ich grudniowe zarobki były średnio o 41% większe niż te notowane w listopadzie. Największy skok wyników sprzedaży miał miejsce w grudniu 2007 roku. Do kas sklepów z meblami i sprzętem RTV-AGD trafiło aż 44,1% więcej niż miesiąc wcześniej. W 2007 i 2008 roku sprzedaż towarów z tej grupy była wyższa niż w przypadku innych produktów, w tym żywności.

Na wyraźny wzrost grudniowych obrotów mogą liczyć także drogerie i apteki. W ciągu trzech ostatnich lat sprzedaż kosmetyków i farmaceutyków - częstego, mikołajkowo-gwiazdkowego podarku - zwiększała się w grudniu o 28,2%. Najlepszy „handel” tą grupą towarów wystąpił w grudniu 2008 roku. Sprzedaż pachnideł i paraleków była wtedy niemal o jedną trzecią większa niż w listopadzie.

W latach 2006-2008 grudzień był dobrym czasem także dla księgarń. Przeciętny wzrost sprzedaży książek i prasy wyniósł 22,8%. Największy utarg - o 31,1% zwiększony w stosunku do listopadowego - księgarnie i sklepy z prasą zanotowały, podobnie jak apteki, w grudniu 2008 roku. W ciągu trzech ostatnich lat świąteczna gorączka wyraźnie pozytywnie wpływała również na utarg sklepów handlujących odzieżą i obuwiem. Sklepy te najwięcej zarobiły w grudniu 2006 roku, kiedy ich przychody były o jedną czwartą większe niż miesiąc wcześniej.

Więcej informacji prasowych portalu rynekpracy.pl znajdą Państwo w zakładce Dla mediów.

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY, RELACJE, WYDARZENIA

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Jednolity Plik Kontrolny

Eksperci portalu infor.pl

Jerzy Piskorski

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK