| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Nowe wzory informacji podsumowujących VAT-UE

Nowe wzory informacji podsumowujących VAT-UE

Od 1 stycznia 2010 r. obowiązują nowe wzory informacji podsumowujących (VAT-UE) wraz z załącznikami VAT-UE/A, VAT-UE/B. Wprowadzono też nowy załącznik VAT-UE/C. Zmieniony został również wzór korekty informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach (VAT-UEK).


Nowe wzory formularzy należy stosować począwszy od rozliczenia za styczeń 2010 r. (lub I kwartał 2010 r.). Przypomnijmy, że od 1 stycznia 2010 r. zmieniły się również terminy składania informacji podsumowujących. Od 1 stycznia 2010 r. informacje podsumowujące należy składać do 15. dnia miesiąca (lub kwartału) następującego po miesiącu (kwartale), w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu dokonania transakcji wykazywanej w informacji podsumowującej. Termin ten ulega przedłużeniu do 25. dnia miesiąca tylko wtedy, gdy informacja będzie składana elektronicznie.

Zobacz: Formularze VAT obowiązujące w 2010 r.

W 2010 r. część podatników nadal może korzystać z dotychczasowych wzorów VAT-UE i VAT-UEK. Z dotychczasowych wzorów nie mogą korzystać:

• podatnicy, którzy świadczą usługi opodatkowane u nabywcy, do których stosuje się art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT,

• podatnicy składający informacje podsumowujące za okresy miesięczne.

Zmiana wzorów dokumentów VAT-UE wynika ze zmian wprowadzonych do ustawy o VAT ustawą z 23 października 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 195, poz. 1504). Ustawa ta:

• rozszerzyła obowiązek składania informacji podsumowujących - od 1 stycznia 2010 r. obowiązek składania informacji podsumowujących objął wszystkich podatników, którzy świadczą usługi opodatkowane u odbiorców tych usług (art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT),

• skróciła okres składania informacji podsumowującej do jednego miesiąca - od 1 stycznia 2010 r. tylko podatnicy, którzy spełnią warunki określone w art. 100 ust. 4, będą mogli składać informacje podsumowujące kwartalnie.

Zmiany w informacji VAT-UE polegają na:

• zmianie nazwy wzoru; obecnie jest to „Informacja podsumowująca o wewnątrzwspólnotowych transakcjach” (poprzednio: „Informacja o wewnątrzwspólnotowych dostawach/nabyciach towarów”),

• wprowadzeniu nowej pozycji umożliwiającej składanie informacji za okresy miesięczne,

• dodaniu nowej części w brzmieniu: E. Informacja o wewnątrzwspólnotowym świadczeniu usług,

• dodaniu w Objaśnieniach pkt 5 dotyczącego części E,

• wprowadzeniu nowego załącznika VAT-UE/C Informacja o wewnątrzwspólnotowym świadczeniu usług w związku z dodaną częścią E w VAT-UE.

Podobne zmiany wprowadzono we wzorze korekty informacji podsumowującej VAT-UEK.

• projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach - do dnia oddania tego numeru Mk do druku nieopublikowany

Ewa Sławińska

ekspert w zakresie VAT

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Krystyna Jolanta Ptasińska

Doradca podatkowy, prawnik. Prowadzi kancelarię podatkową.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK