| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Jak zaoszczędzić na amortyzacji

Jak zaoszczędzić na amortyzacji

Środki trwałe zużywają się w wyniku uczestnictwa w procesie gospodarczym i tracą swoją wartość w wyniku ich użytkowania, przenosząc ją na wytwarzany produkt. Jednostki gospodarcze zobowiązane są dokonywać co miesiąc odpisów amortyzacyjnych. Obecnie obowiązujące przepisy z zakresu rachunkowości pozwalają na dużą swobodę w ustalaniu odpisów amortyzacyjnych. Inaczej jest natomiast w przypadku ustaw podatkowych, które w zakresie amortyzacji określają bezwzględne zasady. Odmienne uregulowanie amortyzacji przez przepisy podatkowe i bilansowe powoduje wiele problemów i niejasności związanych zarówno z prawidłowym obliczeniem podstawy opodatkowania, jak i wyniku finansowego firmy.
Wybór metody amortyzacji z jednej strony ma wpływ na wysokość kosztów, z drugiej zaś powinien zapewniać właściwe relacje pomiędzy funduszem amortyzacyjnym a potrzebami odtworzeniowymi jednostki. Przy wyborze metody należy pamiętać o tym, że ustawa nie dopuszcza zmiany metody amortyzacji przez cały okres amortyzowania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej. Zastosowanie odpowiedniej dla firmy metody naliczania odpisów amortyzacyjnych ma na celu rozłożenie wartości środka trwałego na przewidywany okres jego użytkowania.
Opracowanie kierujemy przede wszystkim do służb księgowych odpowiedzialnych za ewidencję podatkową i księgową środków trwałych oraz prawidłowe naliczanie amortyzacji. Naszym celem jest wyjaśnienie istoty amortyzacji, poznanie metod amortyzacji oraz wskazanie na skutki przyjęcia określonej metody. Dodatkowo „Poradnik” wzbogacony został przykładami liczbowymi oraz wzorami niektórych ważnych w praktyce dokumentów.
Składniki majątku trwałego
We wszystkich podmiotach gospodarczych wyróżnia się dwie podstawowe grupy składników majątku trwałego: środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne.
Wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz ulepszenie środków trwałych nie można zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów. Kosztem uzyskania przychodów będą natomiast odpisy z tytułu zużycia środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych (tzw. odpisy amortyzacyjne). Dla pełnego zrozumienia zagadnienia amortyzacji niezbędne jest zrozumienie podstawowych pojęć i definicji związanych z majątkiem trwałym zawartych w przepisach podatkowych i księgowych. Szczególnie istotne przepisy prawa regulujące zagadnienie amortyzacji środków trwałych zawarte są w:
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

IESE Business School

Informacje o IESE

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »