| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Nowe przepisy w zakresie kontroli organizacji pożytku publicznego

Nowe przepisy w zakresie kontroli organizacji pożytku publicznego

Dnia 8 października 2010 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie przeprowadzania kontroli organizacji pożytku publicznego. Celem rozporządzenia jest uporządkowanie i uszczegółowienie przepisów dotyczących kontroli organizacji pożytku publicznego.

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 września 2010 r. w sprawie przeprowadzania kontroli organizacji pożytku publicznego (Dz. U. Nr 173, poz. 1172)

Dotychczas obowiązujące przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli były niewystarczające i nieprecyzyjne, zarówno dla organów nadzorujących i kontrolujących, jak i dla samych organizacji pożytku publicznego (dalej „OPP”).

Rozporządzenie określa szczegółowy sposób i tryb przeprowadzania kontroli OPP przez ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego (dalej „właściwy minister”). Dodatkowo rozporządzenie wprowadza załącznik, którym jest wzór upoważnienia do przeprowadzenia kontroli.

Zgodnie z rozporządzeniem, prowadzenie działalności kontrolnej dokonywane jest na podstawie rocznego planu kontroli, sporządzanego przez właściwego ministra. Poza planem przeprowadza się kontrole doraźne, w szczególności w zakresie rozpatrywania skarg i wniosków, a także badania sposobu realizacji zaleceń pokontrolnych zawartych w wystąpieniu pokontrolnym. Rozporządzenie zakłada, że kontrolę przeprowadza się w zespołach co najmniej dwuosobowych.

Kontrola przeprowadzana jest w siedzibie kontrolowanej OPP, w czasie wykonywania przez nią zadań. Rozporządzenie przewiduje przy tym, że kontrola może być przeprowadzana za zgodą kontrolowanej OPP również poza jej godzinami pracy lub w dniach wolnych od pracy, jeżeli jest to niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia kontroli. Dodatkowo, na pisemny wniosek kontrolowanej OPP, kontrola lub poszczególne jej czynności mogą być przeprowadzane również w siedzibie urzędu obsługującego właściwego ministra.

Rozporządzenie ponadto nakłada na kontrolującego szereg zadań, które wiążą się m.in. z obiektywnym dokonaniem ustaleń i ich rzetelnych udokumentowaniem. Zgodnie z rozporządzeniem, dokonane w postępowaniu kontrolnym ustalenia kontrolujący opisują w protokole kontroli w sposób uporządkowany, zwięzły i przejrzysty. Istotną częścią rozporządzenia, przede wszystkim z punktu widzenia OPP, są przepisy, w których precyzyjnie określono elementy składowe protokołów kontroli.

Podsumowując należy stwierdzić, że zmiany wprowadzone rozporządzeniem, były potrzebne. Dzięki nim znikną dotychczasowe doświadczenia w zakresie nadzoru i kontroli OPP, które potwierdzały, że przepisy są nieprecyzyjne i niewystarczające. Uporządkowanie i uszczegółowienie przepisów regulujących kontrolę OPP, należy zatem ocenić pozytywnie.

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

reklama

Polecamy artykuły

Źródło:

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna
Koszty podatkowe – wyłączenia i ograniczenia (PDF)14.90 zł

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Siwek Gaczyński & Partners

Kancelaria prawnicza

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »