| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Nowe przepisy w zakresie kontroli organizacji pożytku publicznego

Nowe przepisy w zakresie kontroli organizacji pożytku publicznego

Dnia 8 października 2010 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie przeprowadzania kontroli organizacji pożytku publicznego. Celem rozporządzenia jest uporządkowanie i uszczegółowienie przepisów dotyczących kontroli organizacji pożytku publicznego.

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 września 2010 r. w sprawie przeprowadzania kontroli organizacji pożytku publicznego (Dz. U. Nr 173, poz. 1172)

Dotychczas obowiązujące przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli były niewystarczające i nieprecyzyjne, zarówno dla organów nadzorujących i kontrolujących, jak i dla samych organizacji pożytku publicznego (dalej „OPP”).

Rozporządzenie określa szczegółowy sposób i tryb przeprowadzania kontroli OPP przez ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego (dalej „właściwy minister”). Dodatkowo rozporządzenie wprowadza załącznik, którym jest wzór upoważnienia do przeprowadzenia kontroli.

Zgodnie z rozporządzeniem, prowadzenie działalności kontrolnej dokonywane jest na podstawie rocznego planu kontroli, sporządzanego przez właściwego ministra. Poza planem przeprowadza się kontrole doraźne, w szczególności w zakresie rozpatrywania skarg i wniosków, a także badania sposobu realizacji zaleceń pokontrolnych zawartych w wystąpieniu pokontrolnym. Rozporządzenie zakłada, że kontrolę przeprowadza się w zespołach co najmniej dwuosobowych.

Kontrola przeprowadzana jest w siedzibie kontrolowanej OPP, w czasie wykonywania przez nią zadań. Rozporządzenie przewiduje przy tym, że kontrola może być przeprowadzana za zgodą kontrolowanej OPP również poza jej godzinami pracy lub w dniach wolnych od pracy, jeżeli jest to niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia kontroli. Dodatkowo, na pisemny wniosek kontrolowanej OPP, kontrola lub poszczególne jej czynności mogą być przeprowadzane również w siedzibie urzędu obsługującego właściwego ministra.

Rozporządzenie ponadto nakłada na kontrolującego szereg zadań, które wiążą się m.in. z obiektywnym dokonaniem ustaleń i ich rzetelnych udokumentowaniem. Zgodnie z rozporządzeniem, dokonane w postępowaniu kontrolnym ustalenia kontrolujący opisują w protokole kontroli w sposób uporządkowany, zwięzły i przejrzysty. Istotną częścią rozporządzenia, przede wszystkim z punktu widzenia OPP, są przepisy, w których precyzyjnie określono elementy składowe protokołów kontroli.

Podsumowując należy stwierdzić, że zmiany wprowadzone rozporządzeniem, były potrzebne. Dzięki nim znikną dotychczasowe doświadczenia w zakresie nadzoru i kontroli OPP, które potwierdzały, że przepisy są nieprecyzyjne i niewystarczające. Uporządkowanie i uszczegółowienie przepisów regulujących kontrolę OPP, należy zatem ocenić pozytywnie.

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Treco Inspiracja do sukcesu

Portal dla szkoleniowców

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »