| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Największe wyzwania związane ze zmianami w VAT

Największe wyzwania związane ze zmianami w VAT

Od nowego roku wejdzie w życie zmieniona ustawa o podatku VAT. Dla przedsiębiorców niesie ona więcej wyzwań, niż to się wydaje na pierwszy rzut oka.

Spółka informatyczna Sage opracowała listę 7 największych wyzwań, jakie stoją przed przedsiębiorcami w związku ze zmianą ustawy o VAT.

„Poddaliśmy analizie kwestię zmiany stawek VAT próbując spojrzeć na nią okiem przedsiębiorcy. Okazuje się, że planowana przez Ministra Finansów nowelizacja ustawy o VAT niesie ze sobą wiele zagrożeń i prawdziwych wyzwań, których rozwiązanie uderzy po kieszeni każdego przedsiębiorcę. Wydaje się, że kilka naszych wniosków może być niezwykle ważnych. Po pierwsze, do nowych realiów nie da się przygotować firmy w krótkim okresie czasu. Po drugie, prace przygotowawcze dotyczą kilku obszarów i będą związane z kosztami, dlatego warto je umiejętnie zaplanować. Po trzecie, kluczową sprawą wydaje się być dostosowanie do planowanych zmian oprogramowania wspomagającego zarządzanie. Ponieważ VAT niemal na pewno będzie się zmieniał w okresie najbliższych kilku lat, warto pomyśleć o abonamencie na oprogramowanie, który zapewni każdemu przedsiębiorcy każdą aktualizację programowania za darmo” - Bogdan Zatorski, Kierownik Konsultingu w Sage.

7 największych wyzwań dla przedsiębiorców:

1. Harmonogram prac dostosowawczych

Przedsiębiorcy powinni dokonać przeglądu umów i porozumień cenowych zawartych z dostawcami oprogramowania wspomagającego zarządzanie. Bez aktualizacji systemów i dostosowania ich do nowych wymogów prawnych pracownicy działów finansowych oraz niektórzy pracownicy obszarów kadr, płac i gospodarki magazynowej nie będą mogli w ogóle wykonywać swojej pracy. Warto zaplanować prace dostosowawcze, uwzględniając testy nowych rozwiązań, szkolenia pracowników oraz pracę w okresie przejściowym. Przedsiębiorcy powinni pamiętać, że wraz z aktualizacją oprogramowania mogą oni wykupić u dostawcy abonament, który gwarantuje uzyskanie nowych wersji oprogramowania bez opłat.

2. Przegląd umów z kontrahentami

Prowadząc sprzedaż w segmencie B2B należy pamiętać o dostosowaniu umów i porozumień cenowych z kontrahentami. To istotny problem zarówno dla firm posiadających dużą liczbę klientów, jak również tych, które mają szeroką ofertę produktową. W trudnej sytuacji będą np. firmy telekomunikacyjne, które mają obowiązek informowania klientów o zmianie cenników. Wymóg ten oznacza dla nich istotny koszt.

3. Współpraca z urządzeniami fiskalnymi

Z reguły, kasy fiskalne (których w Polsce jest ponad 1,5 mln) mają wbudowany moduł drukujący paragony. Z kasą współpracuje drukarka fiskalna, która wymaga komputera z oprogramowaniem. Przedsiębiorcy, korzystający z kas fiskalnych, muszą dostosować je do nowych stawek VAT. Alternatywnym rozwiązaniem jest zakup nowych kas, jednak warto zwrócić uwagę, że oba możliwe rozwiązania wiążą się z kosztem i należy je zaplanować.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Jagoda Szymańska

projektant wnętrz, INNE MEBLE

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK