| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Największe wyzwania związane ze zmianami w VAT

Największe wyzwania związane ze zmianami w VAT

Od nowego roku wejdzie w życie zmieniona ustawa o podatku VAT. Dla przedsiębiorców niesie ona więcej wyzwań, niż to się wydaje na pierwszy rzut oka.

Spółka informatyczna Sage opracowała listę 7 największych wyzwań, jakie stoją przed przedsiębiorcami w związku ze zmianą ustawy o VAT.

„Poddaliśmy analizie kwestię zmiany stawek VAT próbując spojrzeć na nią okiem przedsiębiorcy. Okazuje się, że planowana przez Ministra Finansów nowelizacja ustawy o VAT niesie ze sobą wiele zagrożeń i prawdziwych wyzwań, których rozwiązanie uderzy po kieszeni każdego przedsiębiorcę. Wydaje się, że kilka naszych wniosków może być niezwykle ważnych. Po pierwsze, do nowych realiów nie da się przygotować firmy w krótkim okresie czasu. Po drugie, prace przygotowawcze dotyczą kilku obszarów i będą związane z kosztami, dlatego warto je umiejętnie zaplanować. Po trzecie, kluczową sprawą wydaje się być dostosowanie do planowanych zmian oprogramowania wspomagającego zarządzanie. Ponieważ VAT niemal na pewno będzie się zmieniał w okresie najbliższych kilku lat, warto pomyśleć o abonamencie na oprogramowanie, który zapewni każdemu przedsiębiorcy każdą aktualizację programowania za darmo” - Bogdan Zatorski, Kierownik Konsultingu w Sage.

7 największych wyzwań dla przedsiębiorców:

1. Harmonogram prac dostosowawczych

Przedsiębiorcy powinni dokonać przeglądu umów i porozumień cenowych zawartych z dostawcami oprogramowania wspomagającego zarządzanie. Bez aktualizacji systemów i dostosowania ich do nowych wymogów prawnych pracownicy działów finansowych oraz niektórzy pracownicy obszarów kadr, płac i gospodarki magazynowej nie będą mogli w ogóle wykonywać swojej pracy. Warto zaplanować prace dostosowawcze, uwzględniając testy nowych rozwiązań, szkolenia pracowników oraz pracę w okresie przejściowym. Przedsiębiorcy powinni pamiętać, że wraz z aktualizacją oprogramowania mogą oni wykupić u dostawcy abonament, który gwarantuje uzyskanie nowych wersji oprogramowania bez opłat.

2. Przegląd umów z kontrahentami

Prowadząc sprzedaż w segmencie B2B należy pamiętać o dostosowaniu umów i porozumień cenowych z kontrahentami. To istotny problem zarówno dla firm posiadających dużą liczbę klientów, jak również tych, które mają szeroką ofertę produktową. W trudnej sytuacji będą np. firmy telekomunikacyjne, które mają obowiązek informowania klientów o zmianie cenników. Wymóg ten oznacza dla nich istotny koszt.

3. Współpraca z urządzeniami fiskalnymi

Z reguły, kasy fiskalne (których w Polsce jest ponad 1,5 mln) mają wbudowany moduł drukujący paragony. Z kasą współpracuje drukarka fiskalna, która wymaga komputera z oprogramowaniem. Przedsiębiorcy, korzystający z kas fiskalnych, muszą dostosować je do nowych stawek VAT. Alternatywnym rozwiązaniem jest zakup nowych kas, jednak warto zwrócić uwagę, że oba możliwe rozwiązania wiążą się z kosztem i należy je zaplanować.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Joanna Owczarek

ekspert w Biurze Rzecznika Ubezpieczonych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »