| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Nowy wzór pełnomocnictwa do składania deklaracji elektronicznych

Nowy wzór pełnomocnictwa do składania deklaracji elektronicznych

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia w sprawie wzoru pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej oraz wzoru zawiadomienia o odwołaniu tego pełnomocnictwa.

W projekcie rozporządzenia zaproponowano wprowadzenie nowych wzorów formularzy, a mianowicie:

- wzoru pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej (UPL-1);

- wzoru zawiadomienia o odwołaniu pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej (OPL-1).

Zmiany mają na celu uproszczenie zasad składania deklaracji elektronicznych do organów podatkowych.

W obecnie obowiązującym wzorze pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji elektronicznej (UPL-1) jest wymagane podawanie adresu zamieszkania pełnomocnika. Takie rozwiązanie budzi wątpliwości w odniesieniu do pełnomocnika zawodowego jakim jest doradca podatkowy, adwokat, radca prawny. Podawanie w pełnomocnictwie adresu zamieszkania pełnomocnika zawodowego, który wykonuje działalność zawodową z reguły w innym miejscu niż adres zamieszkania może w niektórych przypadkach spowodować trudności w doręczaniu pism organu podatkowego. Ponadto konieczność podawania w formularzu adresu zamieszkania pełnomocnika oznacza jego ujawnienie mocodawcy (podatnikowi), co z kolei może być uznane za naruszenie prywatności pełnomocnika.

W związku z tym w projekcie rozporządzenia zaproponowano, aby we wzorze pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji elektronicznej (UPL-1) był podawany wyłącznie adres do doręczeń pełnomocnika. Takie rozwiązanie gwarantuje zachowanie prywatności pełnomocników oraz eliminuje ewentualne trudności w doręczaniu pism.

Analogiczne zmiany dotyczą zawiadomienia o odwołaniu pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji elektronicznej (OPL-1).

Z chwilą wejścia w życie projektowanych zmian straci moc rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 8 kwietnia 2009 r. w sprawie wzoru pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej oraz wzoru zawiadomienia o odwołaniu tego pełnomocnictwa (Dz. U. Nr 57, poz. 470).

Adam Kuchta

www.ksiegowosc.infor.pl

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Chałas i Wspólnicy

Kancelaria Prawna

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »