| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Od maja 2011 r. może zniknąć ulga akcyzowa na biopaliwa

Od maja 2011 r. może zniknąć ulga akcyzowa na biopaliwa

Od maja 2011 r. może w praktyce zniknąć ulga akcyzowa na biopaliwa - uważa doradca podatkowy Krzysztof Flis. Aby producenci mogli z niej korzystać, udział biokomponentu w paliwie musiałby być 40 razy wyższy niż obecnie.

Sejm przyjął poprawki senackie do ustawy okołobudżetowej, dotyczące m.in. ulgi na biopaliwa. Senat uznał, że ulga powinna objąć tylko paliwa, w których udział biokomponentów stanowi co najmniej 80 proc. Na ulgę powinna się zgodzić ponadto Komisja Europejska. W myśl ustawy ulga nie mogłaby obowiązywać dłużej niż do końca 2011 r.

Zgodnie z obowiązującymi obecnie przepisami, ulga dotyczy biopaliw zawierających co najmniej 2 proc. biokomponentów.

Zdaniem Krzysztofa Flisa, doradcy podatkowego ze spółki MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy, warunki ulgi zostały drastycznie zaostrzone w porównaniu z obowiązującymi obecnie przepisami. Jego zdaniem, tak wysoki minimalny udział biokomponentów może oznaczać w praktyce, że z ulgi nie będzie można skorzystać.

"Zważywszy na to, ile trwają procedury w Komisji Europejskiej, może się też okazać, że ten przepis w ogóle nie wejdzie w życie (...). Gdyby się okazało, że KE będzie procedować np. rok od momentu złożenia wniosku przez Polskę, to skończy się 2011 r. i regulacja ta pozostanie martwa" - zwrócił uwagę.

Senat wykreślił wprowadzony przez Sejm przepis tworzący od 2012 r. fundusz promocji wytwarzania i wykorzystania biokomponentów i biopaliw. Senatorowie zaproponowali w zamian, by minister gospodarki mógł dofinansować działania związane m.in. z promocją biopaliw, pomagać producentom biopaliw i biokomponentów, wspierać ekologiczny transport i zakupy nowych pojazdów zasilanych biopaliwami. Na wydatki te zostanie ustalona w ustawie budżetowej kwota odpowiadająca 1,5 proc. planowanych w poprzednim roku wpływów z podatku akcyzowego od paliw silnikowych.

Przygotowany przez Ministerstwo Finansów projekt ustawy okołobudżetowej przewidywał m.in. likwidację obniżonych stawek akcyzy nakładanej na paliwa silnikowe zawierające powyżej 2 proc. biokomponentów oraz tzw. biokomponentów stanowiących samoistne paliwa.

Ulga ta miałaby zostać zlikwidowana 30 kwietnia 2011 r., bo wtedy wygasa zgoda Komisji Europejskiej na jej stosowanie. W zamian rząd zaproponował ulgę dla paliw, które zawierałyby co najmniej 50 proc. biokomponentów. Minimalny udział biokomponentu, który uprawniałby do ulgi, wzrósłby więc dwudziestopięciokrotnie. Ulga weszłaby w życie pod warunkiem, że zgody na nią udzieliłaby KE.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Portal Procesowy

Wydawcą portalu jest kancelaria Wardyński i Wspólnicy.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »