| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Gwarancja lepiej ochroni konsumenta

Gwarancja lepiej ochroni konsumenta

Dnia 3 marca 2011 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2011 r. Nr 34, poz. 169 z późn. zm.), obejmująca przepisy dotyczące gwarancji.

Na wstępie, należy wyjaśnić, że przepisy ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2002 r. Nr 141, poz. 1176 z późn. zm., dalej „ustawa”) mają zastosowanie do dokonywanej w zakresie działalności przedsiębiorstwa sprzedaży rzeczy ruchomej osobie fizycznej, która nabywa tę rzecz w celu niezwiązanym z jej działalnością zawodową lub gospodarczą.

Zgodnie z przepisami ustawy, udzielenie gwarancji (zwane popularnie gwarancją) to oświadczenie gwaranta, zamieszczone w dokumencie gwarancyjnym lub reklamie, które określa obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego w przypadku, gdy właściwość sprzedanego towaru nie odpowiada właściwości wskazanej w tym oświadczeniu. Treść gwarancji powinna być napisana językiem jasnym, zrozumiałym i niewprowadzającym konsumenta w błąd.

Celem nowelizacji jest dostosowanie polskich przepisów prawa do przepisów prawa Unii Europejskiej, w tym przede wszystkim pełna implementacja dyrektywy 99/44/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 maja 1999 r. w sprawie niektórych aspektów sprzedaży towarów konsumpcyjnych i związanych z tym gwarancji (Dz. Urz. WE L 171 z 07.07.1999).

Aby pełniej wyjaśnić znaczenie nowelizacji należy wskazać, że dotychczas obowiązujące przepisy ustawy stanowiły, że jedynie uchybienie wymaganiom gwarancji co do jej jasnej, zrozumiałej i niewprowadzającej w błąd treści pozostawało bez wpływu na ważność gwarancji i nie pozbawiało kupującego wynikających z niej uprawnień. Natomiast gwarancja niespełniająca innych ustawowych wymogów mogła zostać uznana za nieważną. Tak sformułowane przepisy ustawy mogły stanowić pole do nadużyć ze strony gwarantów.

W związku z powyższym, nowelizacja dodała przepis, zgodnie z którym konsument będzie mógł z powodzeniem powoływać się na dokument gwarancyjny mimo jakichkolwiek jego braków (nie tylko związanych z jasnością lub zrozumiałością treści) bez obawy, że będzie on kwestionowany przez gwaranta. Jednak, ważne jest przy tym, aby gwarancja zawierała postanowienia kształtujące obowiązki gwaranta względem konsumenta.

Podsumowując, zmiany wprowadzone nowelizacją są bardzo istotne dla konsumentów, którzy nie będą musieli obawiać się, że udzielona im gwarancja z powodów jakichkolwiek braków formalnych (niezależnych od nich) może zostać uznana za nieważną. Zmiana ta zwiększa zatem ochronę konsumentów i likwiduje mankamenty przepisów, które mogłyby zostać wykorzystane przeciwko ich interesom.

Aneta Wrona-Kłoczko

aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Jarosław Danielewicz

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »