| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Likwidacja NIP od 1 stycznia 2012 r.?

Likwidacja NIP od 1 stycznia 2012 r.?

Posłowie sejmowej komisji finansów publicznych opowiedzieli się za likwidacją od 1 stycznia 2012 r. NIP dla osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej. Rząd planował to zrobić od 2013 r.

Komisja opowiedziała się za uchwaleniem przygotowanej przez rząd nowelizacji ustawy o zasadach ewidencji oraz identyfikacji podatników i płatników.

Komisja uznała, że NIP dla osób fizycznych objętych rejestrem PESEL, czyli takich, które nie prowadzą działalności gospodarczej lub nie są zarejestrowane jako podatnicy VAT, powinien zostać zlikwidowany 1 stycznia 2012 r. Posłowie opowiedzieli się, by większość przepisów nowelizacji weszła w życie 1 września 2011 r.

Rząd w projekcie przewiduje, że NIP zostanie zlikwidowany 1 stycznia 2013 r., a ustawa wejdzie w życie 1 lipca 2011 r.

Wiceminister finansów Andrzej Parafianowicz powiedział, że resort jest przygotowany do wcześniejszej likwidacji NIP, a zmiana terminu była konsultowana z resortem.

Zgodnie z projektem 1 stycznia 2012 r. zniesiony ma być obowiązek aktualizowania danych w urzędzie skarbowym przez osoby fizyczne. Nie będą one musiały zgłaszać w urzędzie skarbowym kolejnych zmian związanych z danymi, które zawiera rejestr PESEL.

Naczelnik urzędu skarbowego zaktualizuje te dane automatycznie, po ich otrzymaniu z rejestru PESEL. Aktualizacja danych będzie konieczna jedynie w przypadku, gdy adres zamieszkania osoby fizycznej będzie inny niż zameldowania.

Od 1 września 2011 r. osoby fizyczne w kontaktach z administracją podatkową będą mogły posługiwać się numerem PESEL.

Firmom, które nadal będą musiały posiadać NIP, będzie on nadawany od razu, a nie w drodze decyzji administracyjnej naczelnika urzędu skarbowego. Ma to skrócić i uprościć procedurę, która prowadzona jest na podstawie Ordynacji podatkowej.

Zgodnie z projektem 1 września ma ruszyć Centralny Rejestr Podmiotów - Krajowa Ewidencja Podatników, którego działalność skróci obieg informacji w urzędach skarbowych i przyspieszy obsługę podatników. Rejestr będzie zawierał dane ewidencyjne z rejestru PESEL, które będą wiążące dla administracji podatkowej. Znajdą się tam także dane z niektórych dokumentów związanych z obowiązkami wynikającymi z przepisów podatkowych.

Chodzi o informacje dotyczące m.in.: obowiązków podatkowych, okresu zawieszenia działalności gospodarczej, wyboru formy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przez przedsiębiorcę.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Kornat

Kancelaria prawna

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »