| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Przepisy blokują rozwój telepracy

Przepisy blokują rozwój telepracy

W Polsce telepraca nadal nie jest tak popularna jak w innych państwach Europy. Tylko 2 proc. ogółu pracowników zatrudnionych jest w systemie telepracy, podczas gdy na zachodzie Europy ok. 15 proc. Jest to spowodowane licznymi obowiązkami, które nakłada na pracodawców kodeks pracy. - Takie rozwiązanie z pewnością nie przyczynia się do rozwoju elastycznych form zatrudnienia oraz zmniejszenia kosztów po stronie przedsiębiorcy - zauważają Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej.

Przepisy dotyczące telepracy są implementacją porozumienia ramowego w sprawie telepracy podpisanego przez europejskich partnerów społecznych w 2002 r. Porozumienie to reguluje kwestie warunków pracy, bezpieczeństwa, zdrowia, szkolenia i praw zbiorowych osób pracujących na odległość. Jednakże polskie prawo jest w tym zakresie o wiele bardziej rygorystyczne i szczegółowe.

Na pracodawcy ciążą dodatkowe powinności wobec telepracowników w zakresie bhp. Pracodawca musi zorganizować takiemu pracownikowi stanowisko pracy w domu. Nawet jeżeli telepracownik korzysta z własnego sprzętu, to na pracodawcy spoczywa odpowiedzialność za ewentualne niespełnienie wymogów bhp. W razie kontroli Państwowej Inspekcji Pracy za wszelkie nieprawidłowości odpowie pracodawca.

Pracodawcy RP wskazują dwa podstawowe problemy, które utrudniają rozwój telepracy. Pierwszy wynika z interpretacji PIP odnośnie do stanowisk pracy, które mogą być organizowane w formie telepracy. Są to sztywne regulacje, wyłączające zatrudnianie w tej formie przedstawicieli handlowych. Drugi to niewykonalne dla pracodawców przepisy bhp, za które grozi sankcja karna. - Pracodawca nie może odpowiadać przykładowo za temperaturę powietrza w mieszkaniu telepracownika, za jego instalację elektryczną albo nawet za wilgotność powietrza - podkreśla ekspert Pracodawców RP, Witold Polkowski.

Niedorzecznością jest także przepis, aby pracodawca ponosił konsekwencje prawne związane z wypadkiem telepracownika w jego domu. Ustalenie, czy wypadek miał związek z pracą może być niezwykle trudne. - Absurdem jest również konieczność zapewnienia telepracownikowi środków higieny przez pracodawcę - dodają Pracodawcy RP.

Obawy pracodawców przed taką formą zatrudnienia może budzić kwestia utraty kontroli nad sposobem wykonywania pracy. Ponadto kluczowe jest zagadnienie prywatności telepracownika i granice dopuszczalnej ingerencji ze strony pracodawcy.

Zdaniem Pracodawców RP kodeks pracy powinien regulować podstawowe kwestie związane z telepracą, a szczegółowe zasady świadczenia pracy powinny wynikać samej umowy zawieranej z telepracownikiem. Stosowanie wszystkich przepisów bhp wobec pracujących na odległość jest sprzeczne z ideą telepracy i ogranicza swobodę osób zatrudnionych w tej formie. Pracownicy i pracodawcy dostrzegają pozytywne aspekty telepracy. Szkoda, że obowiązujące przepisy prawne nie pozwalają na jej rozpowszechnienie.

źródło: Pracodawcy RP

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Andrzej Wójcik

Doradca techniczny firmy Altax

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »