| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Prawo telekomunikacyjne - kolejne zmiany w zakresie premium rate

Prawo telekomunikacyjne - kolejne zmiany w zakresie premium rate

W dniu 4 maja 2012 roku weszła w życie kolejna część przepisów nowelizacji ustawy - Prawo telekomunikacyjne dotycząca usług o podwyższonej opłacie (tzw. premium rate). Należy przy tym wskazać, że znaczna część przepisów nowelizacji, mających na celu ochronę użytkowników końcowych i abonentów, weszła w życie już w dniu 4 grudnia 2011 r.


Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2011 r. Nr 234, poz. 1390)


Usługą o podwyższonej opłacie  jest świadczona  publicznie usługa telekomunikacyjna z dodatkowym świadczeniem, które może być realizowane przez inny podmiot niż dostawca usługi telekomunikacyjnej, np. konkursy organizowane za pośrednictwem SMS-ów
. Usługa telekomunikacyjna to usługa dostępna dla ogółu użytkowników, polegająca na przekazywaniu sygnałów w sieci telekomunikacyjnej (nie jest nią usługa poczty elektronicznej). Wykaz numerów usług o podwyższonej opłacie znajduje się na oficjalnej stronie Urzędu Komunikacji Elektronicznej (www.uke.gov.pl).

Zgodnie z nowelizacją, dostawca publicznie dostępnej usługi telekomunikacyjnej jest obowiązany bezpłatnie zapewnić abonentowi będącemu stroną zawartej umowy określenie progu kwotowego, po przekroczeniu którego dostawca publicznie dostępnej usługi telekomunikacyjnej będzie obowiązany do natychmiastowego poinformowania abonenta o fakcie jego przekroczenia oraz zablokowania na żądanie abonenta możliwości wykonywania połączeń na numery usług o podwyższonej opłacie i odbierania połączeń z takich numerów, chyba że nie będą powodowały obowiązku zapłaty po stronie abonenta. Próg kwotowy będzie zapewniany dla każdego okresu rozliczeniowego, a w przypadku jego braku, dla każdego miesiąca kalendarzowego. Dostawca jest obowiązany oferować abonentom co najmniej trzy progi kwotowe, które wynoszą 35, 100 i 200 złotych, po przekroczeniu których wykonywanie  i obieranie połączeń z numerów usług premium rate zostanie zablokowane.

W świetle przepisów nowelizacji, dostawca publicznie dostępnej usługi telekomunikacyjnej jest także obowiązany, na żądanie abonenta, do nieodpłatnego blokowania połączeń wychodzących na numery poszczególnych rodzajów usług o podwyższonej opłacie oraz połączeń przychodzących z takich numerów (chyba że takie połączenia nie będą powodowały obowiązku zapłaty po stronie abonenta). Na żądanie abonenta, dostawca jest również obowiązany umożliwić abonentowi określenie maksymalnej ceny za jednostkę rozliczeniową usługi albo ceny za połączenie, w przypadku usługi taryfikowanej za całe połączenie, i nieodpłatnego blokowania połączeń wychodzących na numery usług o podwyższonej opłacie, których cena przekracza cenę maksymalną określoną przez abonenta w żądaniu, oraz połączeń przychodzących z takich numerów, chyba że takie połączenia nie będą powodowały obowiązku zapłaty po stronie abonenta.

Podsumowując, powyższe rozwiązania wprowadzone nowelizacją są z całą pewnością korzystne dla abonentów, którzy będą mogli sami określić, czy są zainteresowani usługami premium rate i ewentualnie wskazać próg kwotowy, powyżej którego tego rodzaju usługi będą blokowane. Te rozwiązania wraz z rozszerzeniem obowiązków informacyjnych, które zostały wprowadzone nowelizacją już w grudniu 2011 r. powinny przyczynić się do co raz większej ochrony osób korzystających z usług telekomunikacyjnych.

Aneta Wrona - Kłoczko

aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Kornat

Kancelaria prawna

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »