| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Warszawa, Berlin i Londyn przeciw nowemu opodatkowaniu energii

Warszawa, Berlin i Londyn przeciw nowemu opodatkowaniu energii

Ministrowie finansów mają w piątek w Luksemburgu ponownie omówić propozycję KE uzależnienia akcyzy na paliwa od ich emisyjności CO2 i wartości energetycznej. Propozycji tej sprzeciwia się Polska, która połączyła siły z Niemcami i Wielką Brytanią.

Proporcjonalność skutkowałaby na przykład tym, że wiele krajów musiałoby podnieść obecne - zdaniem KE preferencyjne - stawki akcyzy na diesla, albo obniżyć stawki na zwykłe paliwo. Polska odczułaby drastyczną podwyżkę minimalnej stawki podatkowej na gaz LPG (stopniowo z obecnych 125 euro za 1000 kg do 500 euro). Nie zmieniłaby się stawka minimalna dla zwykłej benzyny bezołowiowej (359 euro za 1000 l), a dla diesla wzrosłaby z obecnych 330 euro/1000 l do 412 euro. Obniżyłoby się opodatkowanie dla biopaliw, bo komponent CO2 wynosiłby zero.

Emisyjność i zawartość energetyczną musiałyby też odzwierciedlać - i to już od 2013 r. - paliwa opałowe: gaz, węgiel i olej opałowy. Tu minimalna stawka podatkowa za 1 GJ wyniosłaby 0,15 euro, a za tonę CO2, tak jak w przypadku paliw transportowych, 20 euro. Oznaczałoby to wzrost stawki minimalnej dla oleju opałowego z 15 do blisko 68 euro za 1000 kg, węgla i koksu z 0,15 do 2,04 euro za gigadżul. Wzrosłyby też stawki minimalne za gaz, czemu sprzeciwiają się Włochy.

Kraje UE mogłyby jednak wyłączyć z podatku od CO2 opał dla gospodarstw domowych, a ponadto kraje Europy Środkowo-Wschodniej miałyby przedłużony okres przejściowy dla paliw opałowych do 2020 r.

Komisja podkreśla, że jej propozycja realizuje zobowiązania klimatyczne UE, a popierającą ją Francja wskazuje, że kryzys nie może usprawiedliwiać bezczynności w polityce klimatycznej. W kwietniu Parlament Europejski głosami chadeków krytycznie zaopiniował propozycję KE. PE zgadza się na uzależnienie podatku od emisji CO2, ale nie zgadza się na podwyższenie minimalnych stawek paliw, głównie diesla, argumentując, że obniży to konkurencyjność europejskiej branży motoryzacyjnej.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Diana Malinowska

Konsultant w Instytucie Rozwoju Biznesu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »