| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Zwrot akcyzy od paliwa - korzystny dla rolników projekt został odrzucony

Zwrot akcyzy od paliwa - korzystny dla rolników projekt został odrzucony

Sejmowe komisje finansów publicznych i rolnictwa opowiedziały się za odrzuceniem poselskiego projektu, który przewiduje wzrost zwrotu akcyzy zawartej w oleju napędowym wykorzystywanym przez rolników.

Henryk Kowalczyk z PiS poinformował, że skutki zmian byłyby jednak niższe, bowiem podkomisja zaproponowała obniżenie limitu do 112 litrów na hektar. Jego zdaniem przy przyjęciu rozwiązania kompromisowego budżet musiałby wydać więcej o 240 mln zł.

Według posła Jacka Boguckiego z SP duża część rolników nie będzie w stanie wykorzystać w pełni limitu, więc skutki budżetowe byłyby nawet niższe, niż oszacował Kowalczyk. - To rozwiązanie ma pomóc tym, którzy rzeczywiście prowadzą najbardziej energochłonną, najbardziej paliwochłonną część produkcji rolniczej - powiedział. Zaznaczył, że tego paliwa nie zużywają na autostradach czy drogach szybkiego ruchu.

Ostatecznie komisje przegłosowały wniosek Jakuba Szulca z PO i opowiedziały się za odrzuceniem projektu.

Wójtowie, burmistrzowie i prezydenci miast przyjmują wnioski o zwrot akcyzy dwa razy w roku: w lutym oraz w sierpniu. Warunkiem do starania się o zwrot części kosztów paliwa jest posiadanie faktur VAT za olej napędowy (lub ich kopii), które muszą być dostarczone wraz z wnioskiem.

W tym roku rolnik mógł wnioskować o zwrot akcyzy maksymalnie za 86 litrów oleju napędowego od jednego hektara. Przy 95 gr za litr paliwa daje to kwotę 81,7 zł na hektar. Pieniądze wypłacane są gotówką lub na konto do 31 października 2012 r.

O wysokości zwrotu akcyzy decyduje co roku Rada Ministrów. W 2011 r. roku było to 85 gr od litra paliwa; maksymalnie rolnik mógł dostać około 73 zł na jeden hektar rocznie.

Budżetową dopłatę do paliwa rolniczego umożliwiają przepisy z marca 2006 roku. Celem jej jest zmniejszenie kosztów zakupu oleju napędowego, a co za tym idzie - poprawa opłacalności produkcji i zwiększenie dochodów rolników. Dopłaty stosowane są także w innych krajach UE, wysokość zwrotu zależy od zamożności kraju. Według unijnych przepisów maksymalny zwrot może wynosić 1,30 zł za litr paliwa.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Grupa LEX&TAX

Adwokaci i biuro podatkowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »