| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Nowe regulacje w zakresie usług medialnych

Nowe regulacje w zakresie usług medialnych

Zaczęły obowiązywać nowe regulacje dotyczące usług audiowizualnych. Nowe przepisy dotyczą firm, których działalność gospodarcza polega na udostępnianiu audiowizualnych audycji na żądanie.

Ustawa z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz. U. z 2012 r., poz. 1315)

VOD to usługi, które mogą świadczyć nadawcy telewizyjni, ale nie tylko - wydzielony, odrębny katalog filmów, z którego możemy skorzystać w wybranym przez nas czasie, może np. mieć operator kablowy, dostawca Internetu czy portal internetowy albo podmiot zupełnie niezależny, który uzyska prawa do rozpowszechniania tych utworów. Zgodnie z wprowadzoną definicją audiowizualnej usługi medialnej na żądanie, usługa ta obejmuje usługi medialne świadczone w ramach prowadzonej w tym zakresie działalności gospodarczej, polegająca na publicznym udostępnieniu audycji audiowizualnych na podstawie katalogu ustalonego przez podmiot dostarczający usługę. Natomiast publicznym udostępnianiem audiowizualnej usługi medialnej na żądanie jest jej świadczenie w sposób umożliwiający ogółowi użytkowników, w wybranym przez nich momencie i na ich życzenie, odbiór wybranej przez nich audycji z katalogu udostępnionego w ramach takiej usługi.

Do tej pory - w przeciwieństwie do tradycyjnych usług telewizyjnych - usługi VOD nie były w polskim prawie ściśle regulowane. Nowa ustawa ustala natomiast obowiązki i obciążenia przedsiębiorców na najmniejszym możliwym poziomie wskazanym przez unijną dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/13/UE z 10 marca 2010 r.

Nowe przepisy dotyczą polskich firm, których celem działalności gospodarczej jest udostępnianie audiowizualnych audycji na żądane. Regulacją objęte zostały więc podmioty, które prowadzą działalność gospodarczą polegającą na udostępnianiu audycji audiowizualnych w celach zarobkowych. Ustawa nie dotyczy zaś ani osób, które działalności gospodarczej nie prowadzą (tj. np. tych, którzy publikują w sieci swoje filmiki), ani firm, które m.in. reklamują swoją działalność, publikując filmy o tym, co robią, albo publikują instrukcje obsługi w formie filmów. Udostępnianie musi również być publiczne, czyli - przynajmniej potencjalnie - odbierane przez masowego, nieoznaczonego odbiorcę.

Czy usługi związane z badaniami klinicznymi są zwolnione z VAT

Nowe przepisy w zakresie świadczenia usług pocztowych

Polskie firmy, których ustawa dotyczy, zostały objęte m.in. wymogami dotyczącymi:

- przekazów handlowych (reklamy, sponsorowania, telesprzedaży, lokowania produktów),

- ochrony małoletnich przed potencjalnie szkodliwymi treściami,

- promowania audycji europejskich i zakazem propagowania nienawiści.

Wymogi te zostały jednak określone w sposób elastyczny i adekwatny do potrzeb i możliwości krajowych przedsiębiorców.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawa Sportowego i Gospodarczego „Dauerman”

Kancelaria specjalizuje się w prawie sportowym i gospodarczym.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »