REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

ESP, ePUAP, e-administracja publiczna

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Polska administracja publiczna (w tym także organy podatkowe i skarbowe) ma stać się łatwiej dostępna dla obywateli - zwłaszcza jeżeli chodzi o dostęp elektroniczny. Więcej spraw będzie można załatwić lub sprawdzić przez internet. Tak przynajmniej deklaruje rząd.

30 lipca 2013 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra administracji i cyfryzacji. Projektowane przepisy mają ułatwić kontakt obywatela, przedsiębiorcy i cudzoziemca z administracją publiczną i sądami administracyjnymi oraz zwiększyć liczbę oraz jakość usług świadczonych drogą elektroniczną.

Autopromocja

- Po wielu latach mówienia, że mamy cyfryzować administrację, chcemy teraz dokonać skoku. Z administracji papierowej do elektronicznej - powiedział Michał Boni 31 lipca 2013 r. na konferencji prasowej poświęconej nowelizacji ustawy o informatyzacji.

Zmiana ma objąć cały pakiet dotyczący decyzji administracyjnych z odwołaniami, a więc sądownictwem administracyjnym włącznie. - Dziś w skali roku takich relacji obywatel-organy państwa jest 21 mln. Tylko 5 proc. z tego (950 tys.) odbywa się w obiegu elektronicznym. Widać więc, jak bardzo jest nam potrzebny wielki skok - powiedział Boni.

Papier nie będzie oczywiście wyeliminowany, bo są obywatele, którzy pozostaną przy tym sposobie komunikacji. Ale nawet jeśli ktoś będzie wolał pójść do urzędu, to w okienku powinien zastać urzędnika, który nie będzie żądał stosu dokumentów papierowych - bo będzie miał do nich dostęp elektronicznie.

Minister Boni podkreślił wagę procesu standaryzacji e-usług świadczonych dziś w całym kraju: obejmie ona nie tylko elektroniczne skrzynki podawcze, czyli specjalnej strony, za pomocą której interesariusze kontaktują się z urzędem, ale także  formularze do załatwiania spraw.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Tu - zaznaczył minister Boni - ustawa da narzędzie do uproszczania procedur, bowiem  minister ds. informatyzacji będzie zatwierdzał formularze tylko ze szczegółowym opisem usługi. Łatwo będzie można przy tym wykazać, że daną sprawę można załatwić prościej, pominąć jakiś niepotrzebny krok.

Ustawa ma ułatwić obywatelom korzystanie z profilu zaufanego ePUAP, czyli darmowego podpisu elektronicznego do kontaktu z administracją.

 

Projekt przewiduje zmiany na gruncie następujących aktów prawnych:

 

Ustawa o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne:

  • wprowadzenie obowiązku posługiwania się przez podmioty publiczne elektroniczną skrzynką podawczą (ESP), spełniającą standardy określonei opublikowane przez ministra właściwego ds. informatyzacji w repozytorium interoperacyjności (na ePUAP);
  • stworzenie bazy adresów ESP wykorzystywanych przez podmioty publiczne;
  • wprowadzenie kompleksowej regulacji nakładającej na organy administracji publicznej obowiązek przekazywania ministrowi właściwemu ds. informatyzacji wzorów dokumentów elektronicznych w celu umieszczenia ich w centralnym repozytorium wzorów dokumentów elektronicznych oraz opisu usługi możliwej do zrealizowania przy wykorzystaniu ww. wzoru w celu zamieszczenia go na ePUAP, jak również udostępniania formularzy elektronicznych;
  • wprowadzenie możliwości wystawiania na ePUAP usług przez podmioty inne niż podmioty publiczne;
  • rozszerzenie sieci punktów potwierdzania profilu zaufanego ePUAP (np. bank krajowy, operator pocztowy);
  • zmiana trybu dofinansowywania przez ministra ds. informatyzacji przedsięwzięć informatyzacyjnych (tryb konkursowy);

Zmiany w Kodeksie postępowania administracyjnego:

  • rozszerzenie zgody strony (lub innego uczestnika postępowania) na stosowanie drogi elektronicznej w procesie komunikowaniu się - dopuszczenie wyrażenia zgody na stałe kontaktowanie się z daną osobą za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej w określonej kategorii spraw prowadzonych na podstawie kpa;
  • wprowadzenie nowej przesłanki dopuszczającej stosowanie e-doręczeń przez organ - już samo złożenie elektronicznego podania obliguje organ do komunikacji drogą elektroniczną;
  • wprowadzenie fikcji e-doręczenia dokumentów (w przypadku nieodebrania pisma w formie dokumentu elektronicznego w terminie czternastu dni od dnia pierwszego zawiadomienia dokument uważa się za doręczony), co uprości proces doręczania oraz zapobiegnie celowemu przedłużaniu postępowania, poprzez nieodbieranie dokumentu przesyłanego środkami komunikacji;
  • rozszerzenie zakresu dostępu wglądu w akta sprawy w organach administracji publicznej, w których wdrożony został system elektronicznego zarządzania dokumentacją;
  • dopuszczenie stosowania formy dokumentu elektronicznego dla określonych rodzajów czynności w postępowaniu administracyjnym tj. udzielania pełnomocnictwa procesowego, złożenia zeznań lub wyjaśnień, wezwania na rozprawę, sporządzenia przez urzędnika adnotacji;
  • dopuszczenie stosowania elektronicznych kopii dokumentów papierowych uwierzytelnionych przez zastosowanie kwalifikowanego certyfikatu lub profilu zaufanego ePUAP (skany dokumentów).

Zmiany w Ordynacji podatkowej:

Propozycje zmian dotyczą zmian analogicznych do rozwiązań proponowanych do wprowadzenia do Kodeksu postępowania administracyjnego. Różnice pomiędzy projektowanymi rozwiązaniami wynikać będą jedynie z różnic systemowych istniejących pomiędzy ww. aktami prawnymi. Ponadto w projekcie nowelizacji przedmiotowej ustawy przewidziano regulacje odnoszące się do funkcjonowania portalu podatkowego.

 Analogiczne zmiany, jak w k.p.a.,  wprowadzane w Ordynacji podatkowej, to w szczególności:

 

- rozszerzenie przedmiotu zgody strony lub innego uczestnika postępowania na komunikowanie się za pomocą środków komunikacji elektronicznej (art. 3e, art. 144a),

- wprowadzenie fikcji e-doręczenia (art. 152a),

- wprowadzenie możliwości elektronicznego wglądu w akta sprawy (art. 178 § 4),

- dopuszczenie stosowania elektronicznych kopii dokumentów papierowych uwierzytelnionych przez wnoszącego pismo jako jego załączników (art. 306d),

- dopuszczenie formy elektronicznej dla udzielenia pełnomocnictwa (art. 137 § 2), wezwania na rozprawę (art. 155 § 1), złożenia wyjaśnień lub zeznań w postępowaniu podatkowym (art. 159 § l pkt 4), sporządzenia przez urzędnika adnotacji (art. 177).

 

W Ordynacji podatkowej mają zostać wprowadzone zmiany mające na celu ujednolicenie norm wynikających z k.p.a. i Ordynacji podatkowej w zakresie odnoszącym się do formy pisemnej i formy dokumentu elektronicznego, w szczególności zmienić się ma art. 126 Ordynacji podatkowej, będzie rozszerzony o formę dokumentu elektronicznego.

 

Przepisy Ordynacji podatkowej zostaną uzupełnione o regulacje uwierzytelnienia e-dokumentów przez organy podatkowe, tj. interpretacji indywidualnej (art. 14c), wezwania (art. 159), decyzji (art. 210) i postanowienia (art. 217 § l) oraz zawiadomienia o zamiarze kontroli podatkowej (art. 282b § 4).

 

Dokonane zostaną też zmiany w przepisach dotyczących możliwości elektronicznego utrwalenia decyzji (art. 211) i postanowienia (art. 218).

 

Portal podatkowy

 

Projektowana ustawa wprowadzić ma nowe narzędzie - portal podatkowy.

 

Portal podatkowy będzie służył upowszechnieniu aktualnych i bieżących informacji podatkowych, dotyczących zmian w przepisach, przepisów i innych informacji o charakterze ogólnym oraz informacji dedykowanej konkretnemu podatnikowi jak np. zbliżające się terminy złożenia oczekiwanych od niego deklaracji, obowiązujące go terminy płatności należności podatkowych, itp.

 

Beneficjentami tej instytucji będą podatnicy, płatnicy, inkasenci, ich następcy prawni oraz osoby trzecie (w sumie ok. 22 milionów podmiotów).

 

Przygotowana zostanie możliwość realizacji funkcji niezbędnych do rejestracji usługobiorcy, autentykacji i autoryzacji również za pośrednictwem systemu ePUAP.

 

Planowany zakres usług portalu podatkowego obejmuje:

 

a) dostarczanie interesariuszom administracji podatkowej ogólnej, spersonalizowanej i dedykowanej, po zalogowaniu do portalu, informacji np. o stanie załatwienia określonej sprawy czy stanie podatkowych,

 

b) dostarczanie i odbieranie dokumentów, umieszczanie informacji o charakterze ogólnym,  przygotowywanie zaświadczeń itp.,

 

c) usługi wstępnie wypełnionych deklaracji zeznań rocznych PIT,

 

d) informacje o aktualnie obowiązujących przepisach, w tym informacje o ulgach i zwolnieniach, ich zmianach i konsekwencjach zmian,

 

e) informacje o prawach i podatników,

 

f) aplikacje do elektronicznego wypełniania i generowania informacji w tym deklaracji,

 

g) instrukcje wypełniania formularzy, obliczania podatku itp. w formie prezentacji / kursów on-line,

 

h) informacje o konsekwencjach związanych z nieprawidłowym lub nieterminowym spełnianiem obowiązków podatkowych,

 

i) kursy i prezentacje ułatwiające zrozumienie podstawowych zasad systemu podatkowego oraz jego roli w systemie finansowym państwa,

 

j) uświadomienia znaczenia podatku oraz roli obywatela jako dostarczyciela środków na finansowanie dóbr publicznych, w tym budowanie w świadomości społecznej  istnienia zagrożeń wynikających z zachowań negatywnych,

 

k) w części przeznaczonej dla dzieci - kącik edukacyjny w prosty i przystępny sposób wyjaśniający jak funkcjonuje system podatkowy, czym są podatki i dlaczego należy je płacić (gry, zabawy, problemy logiczne do rozwiązania, do pobrania m.in. dla nauczycieli i organizatorów konkursów),

 

l) narzędzia przydatne w obliczaniu podatków: tzw. kalkulatory podatkowe, odsetkowe, itp.,

 

m) dane kontaktowe Krajowej Informacji Podatkowej,

 

n) usługi typu help-line,

 

o) usługi typu tax alert,

 

p) formularze feedback (umożliwiające zgłaszanie przez interesariuszy propozycji usprawnień, zmian w przepisach, sugestii co do poprawy obsługi etc.).

 

Uruchomienie portalu podatkowego realizuje jeden ze wskaźników produktu projektu eDeklaracje 2.

 

Zakłada się, że w pierwszej kolejności tj. już od stycznia 2014 r., obsługa notariuszy, jako płatników podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC-2) i podatku od spadku i darowizn (SD-2), będzie odbywała się przez portal podatkowy. Takie rozwiązanie umożliwi szybszą obsługę ww. deklaracji, a tym samym znacznie usprawni przekazywanie kwot podatku należnego gminom, który jest pobierany przez urzędy skarbowe.

 

Uproszczone sprawozdanie finansowe - zmiany w ustawie o rachunkowości

Nowe wzory formularzy VAT-UE

 

Elektroniczne zaświadczenia podatkowe od 2016 roku

 

Projektowana ustawa wprowadza możliwość wydawania zaświadczeń w formie dokumentu elektronicznego.

 

Duża liczba wydawanych rocznie przez administrację podatkową zaświadczeń wymusza konieczność zapewnienia wsparcia informatycznego dla tego procesu. Z uwagi na fakt, iż wydanie zaświadczenia wywołuje określone skutki prawne w sytuacji prawnej podatnika, niezbędne będzie wdrożenie odpowiedniego systemu kontroli obiegu dokumentów obsługującego proces wydawania zaświadczeń.

 

W ramach realizowanego Programu e-Podatki planowane jest wprowadzenie obligatoryjnej formy elektronicznej dla wydawanych wewnętrznych aktów prawnych oraz zaświadczeń. Wymaga to jednak wcześniejszego wdrożenia elektronicznego obiegu dokumentów, który zapewni odpowiednią jakość wychodzącym na zewnątrz dokumentom pod kontrolą odpowiedzialnych za nie osób.

 

W II połowie 2014 roku planuje się uruchomienie automatycznej usługi potwierdzającej uprawnienia osób ubiegających się o pomoc społeczną. Wyeliminuje to z obiegu prawnego znaczną część zaświadczeń wydawanych przez administrację podatkową.

 

Należy ponadto podkreślić, że wraz z uruchomieniem wydawania zaświadczeń za pośrednictwem kanału cyfrowego pożądane byłoby umożliwienie składającemu wniosek o jego wydanie wniesienie wymaganej opłaty za pośrednictwem płatności elektronicznych.

 

Wdrożenie wydawania zaświadczeń w formie elektronicznej przez administrację podatkową wymaga przygotowania odpowiednich jednolitych narzędzi i wsparcia informatycznego dla tego procesu na poziomie centralnym. Wdrożenie nowych rozwiązań wymusza również konieczność przeprowadzenia niezbędnych szkoleń pracowników tym zakresie.

 

W chwili obecnej administracja podatkowa jest w trakcie realizacji Programu e-Podatki, który zakończy się z dniem 31 grudnia 2015 r. Jednym z rezultatów wdrożenia tego programu będzie obligatoryjne wydawanie zaświadczeń drogą elektroniczną.

 

Z uwagi na przedstawione powyżej uwarunkowania dotyczące obsługi przez administrację podatkową procesu wydawania zaświadczeń rekomenduje się wprowadzenie w życie procesu wydawania zaświadczeń drogą elektroniczną zgodnie z przyjętym harmonogramem Programu e-Podatki. Wdrożenie tego rozwiązania według harmonogramu jest planowane na 1 stycznia 2016 r.

 

 

Zmiany w ustawie Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi:

Przygotowane rozwiązania prawne zapewniają kompleksową elektronizację postępowania sądowo-administracyjnego, w tym:

Wprowadzenie systemu elektronicznego zarządzania dokumentacją w sądach administracyjnych jako mechanizmu wspierającego prowadzenia akt sprawy sądowej;

  • możliwość wglądu w akta sprawy prowadzone w postaci elektronicznej (alternatywa dla dotychczasowego sposobu zapoznania się z treścią pism w sprawie, tj. osobistego stawiennictwa w siedzibie sądu);
  • kompleksowe uregulowanie kwestii tworzenia i doręczania dokumentów elektronicznych za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej z wykorzystaniem ESP/podpisu elektronicznego;
  • wprowadzenie fikcji e-doręczenia dokumentów, stanowiącej co do istoty mechanizm tożsamy z przyjętym na gruncie Kodeksu postępowania administracyjnego i Ordynacji podatkowej.
Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kasowy PIT - projekt ustawy opublikowany

Projekt ustawy o kasowym PIT został opublikowany. Od kiedy wchodzi w życie? Dla kogo jest kasowy PIT? Co to jest i na czym polega?

Obligacje skarbowe [maj 2024 r.] - oprocentowanie i oferta obligacji oszczędnościowych (detalicznych)

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 24 kwietnia 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w maju 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmieniły się w porównaniu do oferowanych w kwietniu br. Od 25 kwietnia można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany.

Kasowy PIT dla przedsiębiorców z przychodami do 250 tys. euro od 2025 roku. I tylko do transakcji fakturowanych [projekt ustawy]

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 24 kwietnia 2024 r. projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ta nowelizacja przewiduje wprowadzenie kasowej metody rozliczania podatku dochodowego. Z tej metody będą mogli skorzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność, a także ci przedsiębiorcy, których przychody w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Coraz więcej kontroli firm logistycznych. Urzędy celno-skarbowe sprawdzają pozwolenia na uproszczenia celne

Urzędy celno-skarbowe zintensyfikowały kontrole firm logistycznych. Chodzi o monitoring pozwoleń na uproszczenia celne, szczególnie tych wydanych w czasie pandemii. Jeśli organy celno-skarbowe natrafią na jakiekolwiek uchybienia, to może dojść do zawieszenia pozwolenia, a nawet jego odebrania.

Ostatnie dni na złożenia PIT-a. W pośpiechu nie daj szansy cyberoszustowi! Podstawowe zasady bezpieczeństwa

Obecnie już prawie co drugi Polak (49%) przyznaje, że otrzymuje podejrzane wiadomości drogą mailową. Tak wynika z najnowszego raportu SMSAPI „Bezpieczeństwo Cyfrowe Polaków 2024”. Ok. 20% Polaków niestety klika w linki zawarte w mailu, gdy wiadomość dotyczy ważnych spraw. Jak zauważa Leszek Tasiemski, VP w firmie WithSecure – ostatnie dni składania zeznań podatkowych to idealna okazja dla oszustów do przeprowadzenia ataków phishingowych i polowania na nieuważnych podatników.

Czy przepis podatkowy napisany w złej wierze nie rodzi normy prawnej? Dlaczego podatnicy unikają stosowania takich przepisów?

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą często kontestują obowiązki nakładane na podstawie przepisów podatkowych. Nigdy wcześniej nie spotkałem się z tym w takim natężeniu – może na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku, gdy wprowadzono drakońskie przepisy tzw. popiwku – pisze prof. Witold Modzelewski. Dlaczego tak się dzieje?

Szef KAS: Fundacje rodzinne nie są środkiem do unikania opodatkowania

Szef Krajowej Administracji skarbowej wydał opinię zabezpieczającą w której potwierdził, że utworzenie fundacji, wniesienie do niej akcji i następnie ich sprzedaż nie będzie tzw. „unikaniem opodatkowania”, mimo wysokich korzyści podatkowych. Opinię zabezpieczające wydaje się właśnie w celu rozstrzygnięcia, czy proponowana czynność tym unikaniem by była.
Przedmiotowa opinia została wydana na wniosek przedsiębiorcy, który planuje utworzenie rodzinnej platformy inwestycyjnej przy wykorzystaniu Fundacji poprzez wniesienie do niej m.in. akcji spółki. Natomiast spółka jest właścicielem spółek zależnych, które uzyskują przychody prowadząc działalność operacyjną w różnych krajach świata. 

Laptopy otrzymane przez uczniów i nauczycieli zwolnione z PIT - rozporządzenie MF

Laptopy oraz bony na laptopy, otrzymane w 2023 r. przez uczniów i nauczycieli, są zwolnione z PIT – wynika z rozporządzenia MF, które weszło w życie we wtorek 23 kwietnia 2024 r.

Kontyngent możliwym lekarstwem na cła

Każdy towar o statusie celnym nieunijnym w momencie wjazdu na terytorium UE obciążony jest długiem celnym. Dług ten wynika z unijnych przepisów prawa. Uzależniony jest od kodu taryfy celnej, wartości celnej towaru, pochodzenia oraz zastosowanej waluty dla danej transakcji. Unia Europejska stoi na straży konkurencyjności swoich rodzimych przedsiębiorstw, a to oznacza, że ma wielorakie narzędzia do swojej dyspozycji, aby zapewnić bezpieczne funkcjonowanie naszym przedsiębiorcom. Jednym z takich narzędzi jest cło ochronne (odwetowe), którego celem jest ochrona produkcji unijnej przed konkurencją z krajów trzecich. Często cło to występuje z cłem antydumpingowym, którego z kolei celem jest wyrównanie cen rynkowych towaru sprowadzanego z krajów trzecich z towarem produkowanym w UE.

Rozliczenie składki zdrowotnej za 2023 rok - termin w 2024 roku, zasady [komunikat ZUS]. Jak wypełnić i do kiedy złożyć ZUS DRA lub ZUS RCA?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że część płatników składek - osób prowadzących pozarolniczą działalność - musi przekazać do ZUS roczne rozliczenie składki na ubezpieczenie zdrowotne za rok 2023. W dniu 20 maja 2024 r. mija termin na złożenie ZUS DRA lub ZUS RCA za kwiecień 2024 r., w którym uwzględnione będzie to rozliczenie.

REKLAMA