| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Prezenty świąteczne dla kontrahentów - skutki podatkowe

Prezenty świąteczne dla kontrahentów - skutki podatkowe

W okresie Świąt firmy bardzo często obdarowują swoich klientów i kontrahentów okolicznościowymi prezentami. Przed przekazaniem komuś prezentu warto jednak wiedzieć, jak podchodzą do tego organy podatkowe. W przypadku kontrahentów podarunek jest bowiem dla nich źródłem przychodu.

INFORFK: Jak przygotować dział księgowości na zmiany w VAT 2014

 

 

 

 

 

 


Świąteczny prezent z podatkiem


- Wszystko zależy od tego, komu przekazujemy prezent. W zasadzie odbiorców możemy podzielić na trzy kategorie. Albo przekazujemy prezent kontrahentowi, albo przekazujemy go osobie, która nie jest naszym kontrahentem, ale też nie jest jednocześnie naszym pracownikiem. I trzecia kategoria, kiedy przekazujemy prezent pracownikowi - wymienia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Katarzyna Rola-Stężycka, ekspertka Tax Care.

Interpretacje podatkowe zależą właśnie od tego, do której kategorii zalicza się obdarowany. W przypadku wysyłki prezentu do kontrahenta, który również jest przedsiębiorcą, nadawca sprawami podatkowymi i rozliczaniem nie musi się interesować.

- W tym przypadku przedsiębiorca otrzymujący prezent powinien go rozpoznać jako swój przychód z działalności gospodarczej i odpowiednio rozliczyć - tłumaczy ekspertka Tax Care.

Skutki bilansowe i podatkowe przekazania gratisów

Świadczenia dla pracowników zmniejszają podatek pracodawców


Prezent może być przychodem pracownika


Inaczej wygląda sytuacja w przypadku pozostałych kategorii, przy czym dla pracowników prezent może być przychodem, jeśli został zakupiony ze środków obrotowych (jako tzw. świadczenie nieodpłatne).

- Jeżeli prezent trafi do osoby, która nie jest pracownikiem i będzie miał charakter reklamowy, to w takiej sytuacji obowiązuje zwolnienie do kwoty 200 zł. W przypadku trzeciej kategorii - pracowników - zwolnienia już nie ma. I trzeba pamiętać, że obowiązek rozliczenia, pobranie zaliczki, wystawienia później PIT 8c spoczywa na pracodawcy jako płatniku - wyjaśnia Katarzyna Rola-Stężycka.


Podyskutuj o tym na naszym FORUM


Polecamy: Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Prawo

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

LingoLab.pl

Internetowa Szkoła Językowa

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »