| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Brak PIT-11 lub PIT-8C a roczne zeznanie podatkowe

Brak PIT-11 lub PIT-8C a roczne zeznanie podatkowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Szczecinie przypomina, że brak PIT-11 lub PIT-8C nie jest wystarczającym powodem do pominięcia uzyskanych przychodów w deklaracji rocznej. Podatnik winien wykazać uzyskane przychody na podstawie innych, dostępnych sobie dokumentów.

28 lutego 2014 r. minął termin, w którym pracodawcy powinni sporządzić i przesłać podatnikom oraz urzędowi skarbowemu informacje PIT-11 za 2013 rok.

Informacje dotyczące również  umów o dzieło lub zlecenia powinny zawierać informację o przychodzie, kosztach uzyskania przychodu, uwzględnionych przez płatnika, zaliczkach na podatek dochodowy pobranych przez płatnika oraz o wysokości składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne przekazanych przez płatnika z wynagrodzenia do organu rentowego. Do sporządzenia i przekazania informacji o wysokości przychodów zobowiązane są także podmioty nie będące płatnikami, a dokonujące np. wypłaty należności lub świadczeń zaliczonych do innych źródeł lub z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych (PIT-8C).

Powyższe informacje stanowią następnie podstawę do wypełnienia  przez podatnika zeznania rocznego. Należy przy tym pamiętać, że w deklaracji uwzględnić należy wysokość przychodu  i zapłacić właściwy podatek niezależnie od wypełnienia obowiązków informacyjnych przez inny podmiot (w tym płatnika).

Brak PIT-11 lub PIT-8C nie może jednak stanowić podstawy do pominięcia uzyskanych przychodów w deklaracji rocznej. Podatnik winien wykazać uzyskane przychody na podstawie innych, dostępnych sobie dokumentów.

W pierwszej kolejności podatnik winien zwrócić się do podmiotu zobowiązanego do przekazania informacji o wyjaśnienie jej braku. To podmiot dokonujący wypłaty świadczeń zawsze dysponować będzie najdokładniejszą informacją o sposobie wyliczenia dochodu oraz - o ile jest do tego zobowiązany - zaliczek na podatek dochodowy. Przyczyną nieotrzymania informacji może być bowiem np. błędna informacja adresowa znajdująca się w zakładzie pracy.

Polecamy: INFORLEX.PL Księgowość i Kadry

Polecamy: Podatki 2014 - PIT-Y za 2013 r.

W przypadku nie sporządzenia informacji przez płatnika (a zatem także jej braku z urzędzie skarbowym) pomocne przy wypełnianiu zeznania mogą okazać się także informacje o wysokości wypłat dokonywanych przez zakład pracy czy też inny podmiot (np. faktyczne wpływy na rachunek bankowy), na podstawie których można odtworzyć inne elementy niezbędne do wypełnienia zeznania.

W przypadku pominięcia w deklaracji rocznej części przychodów, podatnik winien po ustaleniu takich nieprawidłowości, bez zwłoki dokonać korekty deklaracji, w której powinien wskazać wysokość przychodów (a w konsekwencji podatku) w prawidłowej wysokości i zapłacić zaległy podatek wraz z odsetkami, liczonymi od dnia płatności podatku (czyli 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym). Samodzielne złożenie korekty z wyjaśnieniem obejmującym oświadczenie o czynnym żalu pozwoli urzędowi skarbowemu odstąpić od ukarania podatnika.

 Źródło: Izba Skarbowa w Szczecinie

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Anna Kopciowska

Coach, Trener Biznesu, Rozwoju Osobistego i Motywacji

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »