REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od 2015 roku koniec z automatami do nabijania gilz papierosowych

Mateusz Potocki

REKLAMA

Ministerstwo Finansów planuje walkę z „szarą strefą” w obrocie wyrobami tytoniowymi. W 2015 roku nastąpi opodatkowanie punktów służących do dzierżawy maszyn do produkcji tytoniu na własny użytek przez klienta (tzw. automatów do nabijania gilz papierosowych). Proponowane rozwiązania zostały przedstawione w Pakiecie Działań Podatkowych.

Podatki 2014/2015 - planowane zmiany przepisów

Autopromocja


Organy skarbowe walczą z nielegalnym obrotem wyrobami tytoniowymi. W latach 2011-2013 „szara strefa” znacząco się rozszerzyła. O ile w 2011 roku zajęto 240,3 ton suszonych liści tytoniu to w 2013 roku było to już 600,8 tony.  Planuje się zatem wprowadzenie monitoringu obrotu suszem tytoniowym oraz zwiększenie skuteczności przeciwdziałania nieewidencjonowanemu obrotowi surowcem, tak aby nie dopuścić do odpływu pieniędzy należnych państwu z tytułu akcyzy.

Niższe wpływy z akcyzy od wyrobów tytoniowych


Pierwsze kroki


Z dniem 1 stycznia 2013 roku w życie weszły postanowienia artykułu 7 ustawy o podatku akcyzowym  obejmujące swoim zakresem podmiotowym susz tytoniowy. Nowelizacja usuwała lukę w prawie, która pozwalała na sprzedawanie niepociętych liści tytoniu bez akcyzy. Na procederze nieopodatkowanej produkcji papierosów z krajanki tytoniowej budżet państwa mógł wówczas tracić nawet do miliarda złotych.


Sąd wywołuje pospolite ruszenie


Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie 23 września 2013 roku uchylił interpretację indywidualną dotyczącą opodatkowania akcyzą wilgotnych liści tytoniu. W wyroku o sygnaturze I SA/Rz 496/13 stwierdzono, iż w związku z brakiem ustawowej definicji „suchego tytoniu”, należy rozumieć to pojęcie według potocznego znaczenia. Była to słynna sprawa założonych po raz pierwszy- bodajże w Łodzi- ulicznych maszyn do nabijania tytoniu. Proceder polegał na udostępnianiu w punktach hurtowej sprzedaży liści tytoniu maszyny do cięcia papieru. Służyły one do „niszczenia” wilgotnych i nieprzetworzonych liści tytoniu, uprzednio zakupionych u właściciela punktu, zamkniętych w worku plastikowym. Nie nadawały się one do palenia, nie były w całości pocięte, a ich wilgotność wynosiła co najmniej 25%. Sztuczka polegała na tym, iż właściciel dzierżawiąc maszynę nie był producentem tytoniu, a więc zgodnie z orzeczeniem sądu- zwolniony był z uiszczenia akcyzy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapraszamy do dyskusji na forum

 


Nie zawsze suchy tytoń jest suchy w celach podatkowych


Wprawdzie od stycznia 2014 roku obowiązują przepisy po raz kolejny doprecyzowujące definicję suszu tytoniowego, ale w dalszym ciągu są one nieszczelne. Świadczą o tym takie próby obejścia przepisów ustawy o akcyzie jak chociażby produkcja (wciąż legalna) nieopodatkowanych papierosów na bazie imprezowych cygar, czy ostatnia interpretacja Izby Skarbowej w Łodzi zwalniająca z akcyzy liście tytoniu służące do produkcji preparatów przeciw owadom.


Plan to dalej regulować


Na rok 2015 planuje się opodatkowanie słynnych punktów służących do dzierżawy maszyn do produkcji tytoniu na własny użytek przez klienta. Mając jednak na uwadze oryginalność stanów faktycznych przedstawianych przez potencjalnych podatników we wnioskach o interpretacje indywidualne uzasadnione wydają się obawy, że zamiast oczekiwanego spadku udziału „szarej strefy” w obrocie wyrobami tytoniowymi może on ponownie poszybować wysoko w górę jeśli popatrzy się na słuszną, bądź nie- wysokość cen za towary znajdujące się w legalnym obrocie.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Polska ustawa o kryptoaktywach od 30 czerwca 2024 r. Założenia i cel nowych przepisów [omówienie projektu]

    Projekt ustawy o kryptoaktywach ma zaimplementować do krajowych przepisów rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.) (dalej: MiCA) określające zasady regulacji i nadzoru emisji, handlu i świadczenia usług związanych z kryptowalutami. Rozporządzenie obowiązuje już od 29 czerwca 2023 r., ale w pełni zacznie być stosowane dopiero w grudniu 2024 r. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań w obszarze sektora rynku kryptoaktywów, mających na celu realizację zadań wynikających z rozporządzenia MiCA, w szczególności w zakresie skutecznego nadzoru i ochrony inwestorów. Według ustawodawcy podjęcie działań zmierzających do realizacji ww. celów zapewni rozwój rynku w perspektywie wieloletniej oraz bezpieczeństwo przez rozszerzenie kompetencji nadzorczych. Za projekt ustawy odpowiada Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów. 

    Eksport usług do Turcji na nowych zasadach od stycznia 2024

    Eksport usług występuje wówczas, gdy za miejsce świadczenia usług, czyli faktycznego opodatkowania, jest terytorium innego państwa. O miejscu opodatkowania danej usługi decyduje nie miejsce jej faktycznego wykonania, ale wskazane przepisami ustawy o VAT „miejsce jej świadczenia”. Charakterystyką usługi wykonanej poza granice terytorium kraju to takie świadczenie, od którego zobowiązanym do rozliczenia VAT jest zagraniczny nabywca tej usługi. Dla polskiego usługodawcy jest ona wówczas czynnością niepodlegającą opodatkowaniu (NP) w VAT.

    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych

    Po koniec 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że podmioty osiągające przychody z zysków kapitałowych również mogą odliczać koszty wspierania sportu, edukacji i kultury, na podstawie art. 18ee, niezależnie od tego czy koszty te zostaną przyporządkowane do przychodów z zysków kapitałowych czy pozostałych przychodów.

    Rozrachunki w księgowości wsparte sztuczną inteligencją. Nadchodzi nowe

    Czy sztuczna inteligencja może wspomóc księgowym w rozrachunkach? Dzięki wykorzystaniu mechanizmów sztucznej inteligencji programy księgowe pozwalają na dużą automatyzację procesów w tym zakresie.

    Jak rozpoznać pellet dobrej jakości? Jak sprawdzić samemu?

    Jakość pelletu jest kluczowym czynnikiem decydującym o jego efektywności i bezpieczeństwie użytkowania. Niezależnie od tego, czy wykorzystujemy go do ogrzewania domu, czy jako surowiec w przemyśle, istnieją cechy, na które warto zwrócić uwagę, aby mieć pewność, że wybieramy produkt najwyższej jakości.

    REKLAMA